Backspeglar till 72a ? tror inte det ....

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Backspeglar till 72a ? tror inte det ....

Post by patrik_o »

Tja
Som jag skrev i viewtopic.php?t=691 så fick jag lite saker som förra ägaren hittat, bland annat ytter backspeglar som han sa hade suttit på när han köpte bilen 1979. Efter att kollat lite mer på dom så är jag tveksam till det, tror mer att han hittade dom i garaget och trodde att det var dom som suttit på. Nummer 1158110254 synns att läsa under

Så här ser dom ut ... jag har inte sett någon bild på 911 där det suttit liknande. Någon som vet om dom är till en 911 eller vilken annan bil dom hör till ?

Image

Image

Image

vad jag kan hitta på nätet så ser dom som satt på 72 o 73 ut så här ..

Image

Nu spelar det ingen roll för dom runda som sitter på min 911 tycker jag är snygga :)

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har heller aldrig sett den spegeln på tidig 911:a. Verkar lite mysko.

BTW, Den som sitter på den silvriga bilen tror jag är till en 74:a, 73:ornas var lite mindre, om jag inte misstarmej.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Patriks spegel ser mer ut som Taunus 17M. Den nedre är ej -72/-73. Den på silver bilen är stor som de som kom -74 innan elefantöronen. Jag tror dock inte att det fanns till höger sida. Den lilla finns i höger version men då eftermarknad. Jag skulle tro att bilden på silverbilen är spegelvänd.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Tack grabbar,, Jag blir imponerad hela tiden över hur mycke ni vet om saker och ting :)
Rätt lustigt att förra ägaren hittade ett par backspeglar till en Taunus och trodde att det var dom som hade suttit på hans 911.

Jag lägger dom på samma hylla som jag har andra "coola men onödiga saker" :wink:

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Pär bilden på 74an är nog inte spegelvänd, om du tittar på sidorutan finns där en spegelbild av en text. Texten borde med min logik vara rätt vänd om bilden var spegelvänd... :idea:

Eller vänta jag kanske har bildskärmen upponer :lol:
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hm, torkarna ligger rätt på bilden bakom sås det är nog rätt. Silverbilen har klara lister, borde betyda -74. Då blir frågan, fanns den stora spegeln i version för höger sida? Tror inte det. Den på bilden ser dock mycket korrekt ut. G-serie är inte min starka sida......

PET anyone?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Säkert förvirrar jag bara diskussionen men Patriks spegel liknar (tycker jag) den spegel som satt på min bil omkring 1976. Jag har fått några bilder av den dåvarande ägaren. Min bil är en 72a som togs in till Sverige 1974. Flera spegelbyten har skett sedan dess och den var försedd med runda speglar när jag köpte den för fyra år sedan (Alf köpte speglarna av mig vid vårt swapmeeting i Tomas garage i november).

Image

Nu har jag andra (pirat)speglar som jag köpt från USA
Image

God Jul till Alla i Early 911 Sweden gemenskapen :D
Hasse
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

Re: Backspeglar till 72a ? tror inte det ....

Post by jocke69 »

Hej,,såg detta gamla backspegelmysterium,,, jag har exakt samma speglar på min 72a,,men mina sitter lite konstigt monterade, ganska långt bak på dörrana.. förra ägaren säger att han inte flyttat dom och att bilen inte varit isärplockad innan han lackade den 92..Jocke
patrik_o wrote:Tja
Som jag skrev i viewtopic.php?t=691 så fick jag lite saker som förra ägaren hittat, bland annat ytter backspeglar som han sa hade suttit på när han köpte bilen 1979. Efter att kollat lite mer på dom så är jag tveksam till det, tror mer att han hittade dom i garaget och trodde att det var dom som suttit på. Nummer 1158110254 synns att läsa under

Så här ser dom ut ... jag har inte sett någon bild på 911 där det suttit liknande. Någon som vet om dom är till en 911 eller vilken annan bil dom hör till ?

Image

Image

Image

vad jag kan hitta på nätet så ser dom som satt på 72 o 73 ut så här ..

Image

Nu spelar det ingen roll för dom runda som sitter på min 911 tycker jag är snygga :)

/Patrik
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag har inte svaret...men jag minns temat från ett årsmöte i Karlstad för över 20 år sen. Då fanns det en knallgul RS med motorblock utan typnummer, som hade för tjock vindruta och sen gick diskussionen om speglarna. Som jag minns det så hävdades det att det skiljde mellan Sverige och Tyskland. Detaljerna kommer jag tyvärr ej ihåg.

Vad gäller speglar så var det ju annars först lilla durant från 356 och stora durant från 68, kanske introducerades den fyrkantiga olika år på olika marknader.

De små talbot speglarna som satt på nästan alla bilmärken från 65 - 68 som tillbehör och ej typade av fabriken var ej tillåtna i tyskland och USA på förarsidan eftersom de var för små.

Samtliga speglar har funnits med plana respektive kupade glas och positionen varierar från sida till sida för optimal siktvinkel.

Mest udda spegel är väl annars den till SC/RS, den har en fot från VW golf i kombination med standardhuset
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har för mig att vi skrivit om speglar tidigare? Taunusspeglarna kan ha varit "populära" vid import vissa år. Min gamla 73 S var inport från Italien och den hade 914 speglar på båda sidorna, något jag sett på andra bilar.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply