911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by danielf »

Börjar bli 10-år sedan jag sålde min 911 -74 2,7 och saknaden är nu alleles för stor. Lurar lite på en 911 SC 1982 3,0 här i Finland (där jag numera bor). Bilen är importerad på -90 talet från USA och har matching numbers.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så borde SC fr.o.m 1981 ha en 3.0 liters motor på 204hk. Ägaren här uppger 180hk, han säger att den har lägre effekt p.g.a. avgaskrav i Amerika. Kan det stämma? Har man justerat ner bränsle/luftmänger via MFI eller liknande, i så fall borde det gå att lura tillbaka (åtminstone) de 20 kusarna?
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by danielf »

Såg nu att Carrera 3,2 US versionen har andra kolvar och lägre komp än övriga. Kanske är större grejjer som skiljer även på SC modellen.
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by felix83 »

Tror att både ventiler och kolvar skiljer mellan USA- och Europabilar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Dennis74
Posts: 131
Joined: Thu Aug 18, 2016 9:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by Dennis74 »

Varierar på årsmodeller:
-78...-79 samma alla utan katalysator med luftpump
-80 är lite där mellan modell och US/japan första med katalysator, utan kat 188hk om jag minns rätt
-största skillnad -81...-83

Vad jag kommer ihåg så har alla samma kamaxlar -80 framåt

skillnaderna -81...-83 euro 204 vs. us/japan 180hk (vad jag minns)
-andra kolvar och cylindrar, olika cyl/kolv material och kolvar med lägre komp
-insug och topparnas insugskanal med mindre diameter, blev förstorade på 204hk
-komplicerat insprut på kat modellen, insprutet har en hel del fler komponenter med risk för fler problem på 180hk modellen
-lamdasensor i avgasserien, databox under passagerarsätet som ställer lamda värdet genom att strypa bränslemängen till K-jeten

Hälsningar från Finland ;)

Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by danielf »

Tack så mycket för era uppgifter, det är helt otroligt vilken detaljkunskap som finns samlad inom dessa kretsar (samma i VW forumen, folk tar sig tid att skriva några kommentarer för att hjälpa till). Kanske borde jag leta vidare, känns nog lite tråkigt att det skiljer så pass mycket mekaniskt i motorerna. Hade iofs inte tänkt köra racing med bilen, men ändå vore det ju kul att ha lite mer krut än i min förra 2,7:a...

TUSEN TACK!!
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by Johannes »

Vilket typnummer har din motortyp?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by MagnusW »

danielf wrote: Mon May 20, 2019 8:56 am Tack så mycket för era uppgifter, det är helt otroligt vilken detaljkunskap som finns samlad inom dessa kretsar (samma i VW forumen, folk tar sig tid att skriva några kommentarer för att hjälpa till). Kanske borde jag leta vidare, känns nog lite tråkigt att det skiljer så pass mycket mekaniskt i motorerna. Hade iofs inte tänkt köra racing med bilen, men ändå vore det ju kul att ha lite mer krut än i min förra 2,7:a...

TUSEN TACK!!
Den kommer nog upplevas som mycket snabbare än din gamla 2.7a i alla fall, 180 hk motorerna är inte dåliga. Du kan nog få fram lite fler hästar med att justera om kammarna för lite mer toppeffekt och ett bättre avgassystem (typ headers).

Framför allt ska du kolla att bilen i övrigt passar dig och är i bra skick. Det är inte lätt att hitta en bil som har allt man vill ha, till ett rimligt pris.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by MattiasB »

MagnusW wrote: Tue May 21, 2019 9:19 am

Den kommer nog upplevas som mycket snabbare än din gamla 2.7a i alla fall, 180 hk motorerna är inte dåliga. Du kan nog få fram lite fler hästar med att justera om kammarna för lite mer toppeffekt och ett bättre avgassystem (typ headers).

Framför allt ska du kolla att bilen i övrigt passar dig och är i bra skick. Det är inte lätt att hitta en bil som har allt man vill ha, till ett rimligt pris.
Hade en original -78 911 SC med 180hk ett kort tag och jag tyckte den gick som bara den! Kändes klart mer än de
180hk som den skulle ha
-72 ex racer
Dennis74
Posts: 131
Joined: Thu Aug 18, 2016 9:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by Dennis74 »

Antar jag vet vilken bil du funderar på, tror den kan vara en helt bra bil i sin prisklass

Åk och kolla upp den så får du en bild av hur 180hk känns, har haft en sån och den kändes helt pigg

mvh
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Post Reply