911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Espoo, Finland
Contact:

911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by danielf » Sat May 11, 2019 3:25 pm

Börjar bli 10-år sedan jag sålde min 911 -74 2,7 och saknaden är nu alleles för stor. Lurar lite på en 911 SC 1982 3,0 här i Finland (där jag numera bor). Bilen är importerad på -90 talet från USA och har matching numbers.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så borde SC fr.o.m 1981 ha en 3.0 liters motor på 204hk. Ägaren här uppger 180hk, han säger att den har lägre effekt p.g.a. avgaskrav i Amerika. Kan det stämma? Har man justerat ner bränsle/luftmänger via MFI eller liknande, i så fall borde det gå att lura tillbaka (åtminstone) de 20 kusarna?
Porsche 911 -74 (2.7) - SÅLD.
Volkswagen 1200 -63, soltak
http://vw.polar-beer.com/

User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by danielf » Sat May 11, 2019 3:38 pm

Såg nu att Carrera 3,2 US versionen har andra kolvar och lägre komp än övriga. Kanske är större grejjer som skiljer även på SC modellen.
Porsche 911 -74 (2.7) - SÅLD.
Volkswagen 1200 -63, soltak
http://vw.polar-beer.com/

User avatar
felix83
Posts: 772
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by felix83 » Sat May 11, 2019 8:19 pm

Tror att både ventiler och kolvar skiljer mellan USA- och Europabilar.
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

Dennis74
Posts: 83
Joined: Thu Aug 18, 2016 8:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by Dennis74 » Mon May 13, 2019 1:40 pm

Varierar på årsmodeller:
-78...-79 samma alla utan katalysator med luftpump
-80 är lite där mellan modell och US/japan första med katalysator, utan kat 188hk om jag minns rätt
-största skillnad -81...-83

Vad jag kommer ihåg så har alla samma kamaxlar -80 framåt

skillnaderna -81...-83 euro 204 vs. us/japan 180hk (vad jag minns)
-andra kolvar och cylindrar, olika cyl/kolv material och kolvar med lägre komp
-insug och topparnas insugskanal med mindre diameter, blev förstorade på 204hk
-komplicerat insprut på kat modellen, insprutet har en hel del fler komponenter med risk för fler problem på 180hk modellen
-lamdasensor i avgasserien, databox under passagerarsätet som ställer lamda värdet genom att strypa bränslemängen till K-jeten

Hälsningar från Finland ;)

Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
VW 1300 -74 German Look
VW DeLuxe -51 original projekt

User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by danielf » Mon May 20, 2019 7:56 am

Tack så mycket för era uppgifter, det är helt otroligt vilken detaljkunskap som finns samlad inom dessa kretsar (samma i VW forumen, folk tar sig tid att skriva några kommentarer för att hjälpa till). Kanske borde jag leta vidare, känns nog lite tråkigt att det skiljer så pass mycket mekaniskt i motorerna. Hade iofs inte tänkt köra racing med bilen, men ändå vore det ju kul att ha lite mer krut än i min förra 2,7:a...

TUSEN TACK!!
Porsche 911 -74 (2.7) - SÅLD.
Volkswagen 1200 -63, soltak
http://vw.polar-beer.com/

Johannes
Posts: 1170
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by Johannes » Mon May 20, 2019 11:05 am

Vilket typnummer har din motortyp?

User avatar
MagnusW
Posts: 1991
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by MagnusW » Tue May 21, 2019 8:19 am

danielf wrote:
Mon May 20, 2019 7:56 am
Tack så mycket för era uppgifter, det är helt otroligt vilken detaljkunskap som finns samlad inom dessa kretsar (samma i VW forumen, folk tar sig tid att skriva några kommentarer för att hjälpa till). Kanske borde jag leta vidare, känns nog lite tråkigt att det skiljer så pass mycket mekaniskt i motorerna. Hade iofs inte tänkt köra racing med bilen, men ändå vore det ju kul att ha lite mer krut än i min förra 2,7:a...

TUSEN TACK!!
Den kommer nog upplevas som mycket snabbare än din gamla 2.7a i alla fall, 180 hk motorerna är inte dåliga. Du kan nog få fram lite fler hästar med att justera om kammarna för lite mer toppeffekt och ett bättre avgassystem (typ headers).

Framför allt ska du kolla att bilen i övrigt passar dig och är i bra skick. Det är inte lätt att hitta en bil som har allt man vill ha, till ett rimligt pris.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

MattiasB
Posts: 106
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by MattiasB » Tue May 21, 2019 5:10 pm

MagnusW wrote:
Tue May 21, 2019 8:19 am


Den kommer nog upplevas som mycket snabbare än din gamla 2.7a i alla fall, 180 hk motorerna är inte dåliga. Du kan nog få fram lite fler hästar med att justera om kammarna för lite mer toppeffekt och ett bättre avgassystem (typ headers).

Framför allt ska du kolla att bilen i övrigt passar dig och är i bra skick. Det är inte lätt att hitta en bil som har allt man vill ha, till ett rimligt pris.
Hade en original -78 911 SC med 180hk ett kort tag och jag tyckte den gick som bara den! Kändes klart mer än de
180hk som den skulle ha
-72 ex racer

Dennis74
Posts: 83
Joined: Thu Aug 18, 2016 8:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: 911 SC 1982 US import med lägre effekt?

Post by Dennis74 » Thu May 23, 2019 8:49 am

Antar jag vet vilken bil du funderar på, tror den kan vara en helt bra bil i sin prisklass

Åk och kolla upp den så får du en bild av hur 180hk känns, har haft en sån och den kändes helt pigg

mvh
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
VW 1300 -74 German Look
VW DeLuxe -51 original projekt

Post Reply