Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
LenOls
Posts: 39
Joined: Wed May 17, 2006 9:14 am
Location: Boden

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by LenOls »

Magnus, skicka ditt mail till Sanna så får vi se vad hon svarar en trogen kund
sanna.stromback@porsche.se

Sanna Strömbäck
Marketing Manager at Porsche Sverige
//Lelle
I garaget hos mig:
-Porsche Junior 1958
-911 E -1973
-997 GTS 2011
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by MattiasB »

Blir man ersatt upp till 300,000 och får behålla bilen eller är det 300,000kr och bilen blir inlöst?
Är det det första så kan det fortfarande vara lite intressant ändå för egen del.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by MagnusW »

Jag antar att bilen blir inlöst för max 300.
Kanske kan bli en förhandlingsfråga, men jag vet inte om man vill chansa på det. Kommer inte ihåg hur det spelade ut sig för Henrik som fick sin 77a inlöst för 100.000.

Sen finns ju möjligheten att bilen blir stulen....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Anders R
Posts: 15
Joined: Sun Aug 14, 2005 10:09 pm
Location: Värnamo

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by Anders R »

Hej!
Vet inte om jag missat något men jag har min bil försäkrad i Länsförsäkringar - vanlig bilförsäkring (utgår från att den inte gäller på bana) och som jag uppfattat det är det "marknadsvärde" som gäller, men eftersom det är fin -68 är det ju marknadsvärde ganska högt.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by MagnusW »

Anders R wrote: Fri Sep 28, 2018 6:43 pm Hej!
Vet inte om jag missat något men jag har min bil försäkrad i Länsförsäkringar - vanlig bilförsäkring (utgår från att den inte gäller på bana) och som jag uppfattat det är det "marknadsvärde" som gäller, men eftersom det är fin -68 är det ju marknadsvärde ganska högt.
Pratat med LF om försäkring iveckan, de ville veta värdet på bilen och ha foton, nytagna, på den.
Så jag tycker att du ska prata med dem, ifall något skulle hända.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by henca »

MagnusW wrote: Fri Sep 28, 2018 3:48 pmKanske kan bli en förhandlingsfråga, men jag vet inte om man vill chansa på det. Kommer inte ihåg hur det spelade ut sig för Henrik som fick sin 77a inlöst för 100.000.
Trygg Hansa "löste in" min 911 årsmodell 77 för 100 kkr - självrisk 3 kkr. Jag fick behålla bilen men fick initialt också bara 77 kkr, förutom självrisk drog de då av 20 kkr för att jag behöll bilen och betalade två år senare ut även dessa 20 kkr när jag skickat in papper på att bilen gått igenom en kontrollbesiktning.

Exakt vad reparationerna kostade har jag ännu inte räknat ihop och inte heller helt sett slutet på. I skrivande stund står bilen på verkstad för några kvarvarande sviter (trasig elbackspegel, skadat avgassystem, glapp mellan sidoruta och targabåge, justering av "dragspelsbälgar" vid kofångarna och ett oljeläckage på högersidan av motorn, innan kraschen kunde den också droppa lite olja, men då var det på vänster sida och mindre dropp). Även efter denna verkstadsomgång kommer det finnas kvar lite flera sviter.

Utan att ha räknat ihop det blir ändå min spontana gissning att inte heller ett tak på 300 kkr skulle ha täckt allt för mig.

m v h Henrik
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by JMB »

Frågan är som man inte ska skicka en översättning av deras svar till Porsche AG? Jag kom precis hem från Rennsport Reunion och fick helt klart känslan av att Porsche är måna om att förvalta sitt racing arv. Vidare satsar dom på Porsche Classic.

Tycker Porsche Sveriges svar är mycket svagt.

Magnus, jag skriver gärna under om du vill skicka till Porsche AG.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by peterc »

Porsche Sverige = 😳🤔😣🤓🙃😴👎
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by MagnusW »

Jag har nu flyttat mina 911or till Länsförsäkringar.
Har en kompis som har sin 911a där och de har varit superbra att ha och göra med vid skador (typ mindre påbackningar med delvis omlackning).

Priserna blev bättre också.
77a Targa: från 6800kr till 4900kr
69 Coupe: 6900 till 3450kr

De friskriver sig från bankörning förstås. Men de har ju faktist en lite klausul om "trafiksäkerhetsfrämjande former".
Utdrag ur vilkor:
313 Försäkringen gäller inte
• Vid skada om fordonet används för militärt ändamål.
• Vid skada som består i slitage, förbrukning eller som har orsakats av
bristfälligt underhåll eller uppenbart felaktig reparationsåtgärd.
• Vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling,
körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett
under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.


Det är ju säkert en individuell bedömning om det skulle hända något, men PCS borde vara så nära man kan komma "trafiksäkerhetsfrämjande" körning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by JMB »

MagnusW wrote: Fri Oct 26, 2018 10:46 am
Det är ju säkert en individuell bedömning om det skulle hända något, men PCS borde vara så nära man kan komma "trafiksäkerhetsfrämjande" körning.
Hade varit fint att få det på skrift av LF att PCS bankörning täcks

Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by MagnusW »

JMB wrote: Fri Oct 26, 2018 9:22 pm
MagnusW wrote: Fri Oct 26, 2018 10:46 am
Det är ju säkert en individuell bedömning om det skulle hända något, men PCS borde vara så nära man kan komma "trafiksäkerhetsfrämjande" körning.
Hade varit fint att få det på skrift av LF att PCS bankörning täcks

Johan
Jo, men det är nog ingen risk! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
LenOls
Posts: 39
Joined: Wed May 17, 2006 9:14 am
Location: Boden

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by LenOls »

Pga av PCS och era synpunkter har Porsche Försäkring ändrat sina ersättningbelopp from den 9/11 2018
Var uppmärksam om att Porsche Försäkring och IF INTE har samma ersättningsbelopp

Porsche Försäkring
• Högsta ersättningsbelopp från försäkringen (exklusive trafikförsäkringen*) är 4 miljoner kronor.
o Detta betyder i praktiken att om någon har en bil som har ett marknadsvärde över 4 miljoner kronor så ersätts max 4 miljoner kronor. Skulle värdet vara högre än 4 miljoner kronor kan vi i särskilda fall göra en riskbedömning av bilen. Vår uppmaning är att i så fall ta kontakt med kundcenter på Porsche Försäkring. Vid godkänd riskbedömning kan bilen försäkras till ett högre värde än 4 miljoner kronor oftast då kopplat till en högre försäkringspremie.

• Bil äldre än 30 år har högsta ersättningsbelopp från försäkringen (exklusive trafikförsäkringen*) på 300 000 kronor.
o Beloppet om högsta ersättning från försäkringen för bil äldre än 30 år införde vi i vår senaste edition av våra försäkringsvillkor från 1 december 2017. Porsche Försäkring har beslutat från 9 nov 2018 att höja högsta ersättningen från 300 000 kronor till 1,5 miljoner kronor. Detta är ett policybeslut som tagits och som gäller med omedelbar verkan i och med att detta är en villkorsförbättring för kund. I praktiken innebär det att tittar man i Porsche Försäkrings försäkringsvillkor står det max 300 000 kronor, men 1,5 miljoner kronor kommer att tillämpas om en skada skulle inträffa. Skulle det vara så att man har en bil, äldre än 30 år, som är värd mer än 1,5 miljoner kronor kan vi även här vid särskilda fall göra en riskbedömning. Kontakta då kundcenter på Porsche Försäkring.

*Trafikförsäkring har betydligt högre ersättningsbelopp då bl.a. personskador och skador på annans egendom hanteras genom trafikförsäkringen.

• Särskilt krav om positioneringssystem (spårsök)
o Efter riskbedömning från Porsche Försäkring kan det i vissa fall införas krav på positioneringssystem med larmcentralkoppling vid ersättning för stöld. Om kravet ska gälla för den försäkrade bilen underrättas kunden om detta. En text om kravet skrivs då på försäkringsbrevet. Saknas positioneringssystem med larmcentralkoppling vid stöld av bilen riskerar kunden att helt bli utan försäkringsersättning. Många nyare Porschemodeller är utrustade med dessa system, som Porsche Försäkring godkänner. Det viktiga är då att se till att systemet är aktiverat.

If Skadeförsäkring
För kunder med If Skadeförsäkring så gäller andra regler enligt Ifs försäkringsvillkor, så här ser If´s villkor ut.

• Högsta ersättningsbelopp från försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) är 1,5 miljoner kronor,
o Detta betyder i praktiken att om någon har en bil som har ett marknadsvärde över 1,5 miljoner kronor så ersätts max 1,5 miljoner kronor. Även här gäller uppmaningen att ta kontakt med kundcenter på If för att göra särskild riskbedömning av den enskilda bilen vid högre värde. Vid stöld/tillgrepp av bil med värde över 1,5 miljoner kronor ska bilen vara utrustad med godkänt positioneringssystem (spårsök) med larmcentralkoppling. Saknas sådan utrustning lämnas ingen ersättning.

• Bil äldre än 30 år har högsta ersättningsbelopp från försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) på 300 000 kronor.
o If kan erbjuda särskild försäkring för veteran/samlarfordon vilket då är en s.k. beloppsförsäkring där högsta ersättning utges av försäkringsbeloppet. Särskild giltighet och säkerhetsföreskrifter gäller för denna försäkringsprodukt. Kontakta kundcenter på If för mer information.
I garaget hos mig:
-Porsche Junior 1958
-911 E -1973
-997 GTS 2011
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by MagnusW »

Det var ju positivt, synd att jag redan hunnit byta.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by Johannes »

De är usla allihop.

En bekant fick lite småskäll av hustrun för att han bytte ny vattenkyld varje år. Skall det verkligen vara nödvändigt det?

Nåväl, han skippade den traditionen och köpte en begagnad RS -73. Allt var frid och fröjd i något år tills hon på något vis upptäckte hur prisnivån var på riktiga grejor!

Hur som helst, när det kanske går flera nya porschar på äldre vagnar prismässigt så blir det definitivt problem för bolagen.

De där dagishämtar suvarna kunde vi ha varit utan i hallarna.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Försäkringsbolag = skitstövlar!!

Post by JMB »

Uppar denna tråden. Några nya erfarenheter på försäkrings fronten?

Skimmar jag tråden, samt gör en snabb sökning på forumet hittar jag;

1. porsche Försäkring / IF

2. MHRF

3. Länsförsäkringar

4. Bilsport och MC

5. Andra?
Post Reply