Batterilådor 1970-1971 911ST

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
scarlet9elf
Posts: 27
Joined: Thu Oct 15, 2015 11:22 am

Batterilådor 1970-1971 911ST

Post by scarlet9elf » Sun Jun 03, 2018 4:30 am

Hej! Håller på med plåtjobbet på mitt ST-bygge och måste ta beslut gällande att behålla batterilådorna eller att svetsa dit en präglad plåt istället. Jag har sett och hört olika åsikter om vad som är rätt, är det någon som har bilder eller ”riktig” information om hur det egentligen låg till?

Tacksam för svar!
Jacob Andersson
---------------------------------------
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 968 ClubSport 1993

User avatar
Rickard M
Posts: 1011
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Sthlm / Gustafs

Re: Batterilådor 1970-1971 911ST

Post by Rickard M » Sun Jun 03, 2018 9:11 am

Enligt John på Nya Zealand tog man ibland bort åtminstone en. Blir väl lite lättare än en box också, minder plåt :D
Ska du ha ett litet batteri i smugglarlådan eller? Blir väl bättre plats för oljekylare iaf, men med boxar får du ju mer packutrymme i skuffen för dina långa semesterresor i ST´n sen hehe.

http://www.st-classic.com/battery-block-off.php
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Typ 1 1964 2110cc (Såld)
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo

tomlin
Posts: 842
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Batterilådor 1970-1971 911ST

Post by tomlin » Sun Jun 03, 2018 11:09 am

Antar att du har redan koll på denna imponerande och omtalade tråd för idéer, men tipsar iallafall:

http://www.early911sregistry.org/forums ... er-hot-rod

JMB
Posts: 313
Joined: Sat Oct 16, 2010 1:16 pm

Re: Batterilådor 1970-1971 911ST

Post by JMB » Sun Jun 03, 2018 7:18 pm

Om det nu inte ska vara en exakt replika av en specifik bil (eftersom i princip ingen av dom är likadana) så hade jag tagit bort lådorna för att få bättre kylning.

JMB
Posts: 313
Joined: Sat Oct 16, 2010 1:16 pm

Re: Batterilådor 1970-1971 911ST

Post by JMB » Sun Jun 03, 2018 10:37 pm

Från Tomlin's tråd ovan: "The shop wants to ensure sufficient air to the coolers and intends to fab some ducting inside the front fenders. The battery box is shaved on the RH side but remains in place on the LH side. There are lots of opinions on this treatment as well but a knowledgeable source recommended shaving only one side based on his familiarity with the details of several period-built cars.

As we know, there is no one "right way" when it somes to an ST and as Randy Wells once wrote, the ST is more a collection of factory race parts than an actual model."

User avatar
scarlet9elf
Posts: 27
Joined: Thu Oct 15, 2015 11:22 am

Re: Batterilådor 1970-1971 911ST

Post by scarlet9elf » Mon Jun 04, 2018 10:21 pm

Tack för tipsen! Kollar igenom tråden, där fanns ju matnyttig info som ni skriver :)
Jacob Andersson
---------------------------------------
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 968 ClubSport 1993

Post Reply