Byta svänghjul

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Byta svänghjul

Post by petter »

Kuggkranaen på svänghjulet till min 66as 912 ser
rätt slitet ut , inget jag märkt till vardags men nu när motorn ändå är ute tänkte jag passa på och byta , så nu till min fråga - kan man byta hur som helst eller ska dom balanseras eller nåt ?
6D548951-DB0B-43AB-974C-3D0F99060778.jpeg
6D548951-DB0B-43AB-974C-3D0F99060778.jpeg (137.48 KiB) Viewed 5980 times
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Byta svänghjul

Post by Sven »

Svänghjulet ska balanseras tillsammans med vevaxeln.

Du håller på med tyska precisionssaker - ingen kastpassning här inte...
Skämt åsido - motorerna är så pass kostsamma idag, så att riska nå't är inte bara dumt - det kan bli dyrt i tillägg.
356A -59
Carrera -84
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta svänghjul

Post by MagnusW »

Kuggkransen är väl lös?

Alla delar är nollbalanserade i sig. Helt orimligt att man ska dela på motorn för att byta en slitdel som svänghjulet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Byta svänghjul

Post by Johannes »

Är det inte fråga om racertrimmning så kan du byta hjul utan balansering.

Hade de där påkrympt krans?

Har själv ett hjul till en sexa där det hamnade fel startmotor. Så jag får svetsa på lite tänder och fila.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta svänghjul

Post by MagnusW »

petter wrote: Mon Feb 05, 2018 6:35 pm Kuggkranaen på svänghjulet till min 66as 912 ser
rätt slitet ut , inget jag märkt till vardags men nu när motorn ändå är ute tänkte jag passa på och byta , så nu till min fråga - kan man byta hur som helst eller ska dom balanseras eller nåt ?6D548951-DB0B-43AB-974C-3D0F99060778.jpeg
Förresten, jag skulle kontrollera att startmotorn slår ut till rätt längd och hamnar rätt på startkransen.

Motorer har en tendens att stanna på "samma" ställen så att startkransen slits mest på dessa ställen.
Jag skulle bara fila till den lite om allt stämmer, kanske vrida på den eller vända den om ifall det går.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Byta svänghjul

Post by Jesse »

Det ser ut som om startmotorn jobbat för långt ut på kransen.. Bäst att kontrollera anläggningen, hur ser drevet på startmotorn ut?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Byta svänghjul

Post by petter »

Jesse wrote: Tue Feb 06, 2018 7:27 pm Det ser ut som om startmotorn jobbat för långt ut på kransen.. Bäst att kontrollera anläggningen, hur ser drevet på startmotorn ut?
Tack för alla svar och råd , som alltid blir man imponerad vilken kunskap som finns här .
Drevet på startmotorn ser fint ut och den har aldrig rasslat lr varit problem under dom åtta år i min ägo så kan det ha varit ett problem tidigare med en annan felaktig startmotor ?
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Byta svänghjul

Post by Johannes »

Om svänghjulet har en påkrympt krans kan den varken vridas eller vändas.
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Re: Byta svänghjul

Post by Niklas »

Om allt balanseras tillsammans går motorn lugnare och bättre.
Vev--svänghjul-remskiva-tryckplatta.
Elektronisk balansering till 0.1 gram så blir det perfekt.
Jag vet inte om det är gjort så noga från fabrik.

Jag hade bara bytt svänghjul och funkar säkert fin fint.


Niklas
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Post Reply