Tidningen klassiker har en sex sidor lång grej om Mielekowskis vagn. Nyrenoverad bil och hyfsat läsvärd
Själv har jag för övrigt plåtfälgarna från den...
lästips 911S
Re: lästips 911S
Nu har jag läst den. I sig väl okey och det är en mycket fin bil. Märkligt dock att journalister demonstrerar så tydligt att de inte kan köra bil. "Kasta hammaren baklänges" är med och han skriver också att egenskaperna är svårhanterliga. Det beror som sagt på om man kan köra eller inte. Porsche visste exakt vad de gjorde när de konstruerade 911an. Man kunde ha tagit en annan väg. Läs Hans Metzgers bok. Man ville göra en lätthanterlig bil med oöverträffad drivförmåga för de som kunde köra.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: lästips 911S
Det finns ju i och för sig professionella tävlingsförare i absoluta världseliten som har vunnit med 911 -men ändå hävdat att de aldrig har litat på bilens egenskaper...
Samtidigt utan att ha boken framför mig så kan man ju undra hur fabriken resonerade när de softade upp vagnen.
I ett tidigt skede så tog de bort den korta styrväxeln och lugnade ner bilen.
S modellen introducerades och "gott im himmel, übersteuer sind zurück", så skrev den tidens journalister
Viktfördelningen slöade ner bilen ännu mer. Magnesiumkåpor, block etc blyvikter inte att förglömma
Sen -69 förlängdes hjulbasen och sportvagn blev på sätt och vis en caferacer vilket delvis kompenserades med ökad motoreffekt.
Men de flesta motorjournalister kan givetvis inget i egentlig mening om bilåka, de skriver av varandra. Nån myntar ett begrepp och så sitter det där. Om de sen är bekväma stolar eller att någon har motorer som inte går i regn. Vi skippar att diskutera vilka märken, men myter hänger oftast i bättre än allt annat.
Samtidigt utan att ha boken framför mig så kan man ju undra hur fabriken resonerade när de softade upp vagnen.
I ett tidigt skede så tog de bort den korta styrväxeln och lugnade ner bilen.
S modellen introducerades och "gott im himmel, übersteuer sind zurück", så skrev den tidens journalister
Viktfördelningen slöade ner bilen ännu mer. Magnesiumkåpor, block etc blyvikter inte att förglömma
Sen -69 förlängdes hjulbasen och sportvagn blev på sätt och vis en caferacer vilket delvis kompenserades med ökad motoreffekt.
Men de flesta motorjournalister kan givetvis inget i egentlig mening om bilåka, de skriver av varandra. Nån myntar ett begrepp och så sitter det där. Om de sen är bekväma stolar eller att någon har motorer som inte går i regn. Vi skippar att diskutera vilka märken, men myter hänger oftast i bättre än allt annat.