R motorn...

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

R motorn...

Post by Johannes »

I en tråd under tekniska frågor så hade vi en tråd om fläktar. Där gled vi in på R motorn.

Om man är petig och vill vara beredd på att vinna poängpromenaden så är den motor som kallas ibland kallas för R motorn inte en R motor. Åtminstone så kallades den inte för R motorn av Porsche på den tiden det begav sig.

Eftersom jag hade en stund över gick jag ut i arkivet, det är inte speciellt stort nuförtiden. Men jag har en del i gömmorna, delvis på grund av att jag en gång i tiden hade som arbete att resa runt på bilsalongernas pressdagar.

911R är årsmodell 1968, kunde beställas från 1 december 1967. Ch nr serien är för 1968. Motorn i de pressmeddelande som skickades ut benämns som Carrera six. Inget anmärkningsvärt. Likaså i det försäljningsblad som jag plockade fram från bilsalongen i Geneve 1968, mars. Där benämns även motorn i 906 som en Carrera six, och i 907 anges det som 910 motorn.

Med andra ord där och då hade den inte kommit att kallas för R motor.


Dessutom roade jag mig med att plocka fram en skrift från Porsches tävlingsavdelning från 1968 faktiskt är så sällsynt att deras eget bibliotek inte har den. Det biblioteket anses vara störst i världen på billitteratur.

I den skriften finns motor 2000R det är en motor för Rallye. Det är typ 901/30. När det begav sig kallade den för "R motor"

I princip är det en baserad på standard 130 hästar, modifierad med 46 mm förgasare, kolvar och kammar från S motorn. Effekt 150 hk.

Därutöver:

sportkoppling (ej från Carrera six)
polerade och anpassade insugningsrör
polerade kanaler i topparna
Flyttade ventiler, de sitter djupare
Förhöjd kompression
Sport kit 1
Sportljuddämpare


Motorn homologerades för grupp 2 i 911L.


Konfigurationerna för deras trimmade motorer från den tiden är rikhaltiga, dels från kompletta motorer till motor med vissa delar utbytta.Tex, vevstakar av titan godkända i en klass men inte i en annan även om motorn i sig var likadan i övrigt.


Nåväl, inom ramen för värdelöst vetande kan man ju alltid undra när Carrera six motorn började kallas för R motor...
Post Reply