Page 1 of 1

Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Wed Apr 19, 2017 11:58 am
by Älvis
Hej!
Jag äger en 911L sportomatic som jag håller på återställa till originalskick (248 st coupé ROW tillverkade). finns tråd i "Presentation av gruppens ..." Bilen ska ha en magnesiummotor original 901/07, sn 3180295 den vet jag inte var den finns, sista spåret är att Stigs garage i Vara har bytt ut den.


Istället har jag en motor till den med typ 901/07 sn 3180095 Alu.vevhus i originalutförande inte använd sedan slutet på 80 talet som jag har påbörjat en reparation av kamkedja och vipor efter ett kamkedjebrott., det är till en 911L sportomtic som finns i Danmark idag.

Ägaren till bilen i Danmark ringer och frågar om han får köpa motorn. Han har en 911T 68 2,4 zenit motor.

Är den någon som vet var motor nr 3180295 kan finnas? Den ska vara ihop svetsade i Tyskland på 70-talet efter en sten påkörning,

Tycker ni att jag ska spräka min Combo?

Om jag gör det, hur mycket värda tror ni min bil påverkas( när en är fint renoverade) av fel typ motor T mag 2,4 zenti istf L alu org spec.

Om jag gör det hur mycket ökar Danskens fina bil med Sportomatic med att få motor med matchingnr istf nämnda 911T -68 2,4 zenith.

Vad tor ni om att istället ha en spec S motor mag vevhus T med manuell låda påverkar värdet? Allt annat på bilen har S sepec Original. Fuchs, bromsar, krängare, sportstolar. ratt. ej stötdämpare original.

Det skulle vara kul för Dansken att få sin originalmotor. Vet hur kul det vore om jag var i samma situation. Samtidigt är ju min en fin kombo...
Villrådig,,.

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Mon Apr 24, 2017 2:14 am
by JMB
Vad är sannolikheten att dansken kan hitta en annan L motor som han kan byta med dig? Du står därmed lika bra, men du har hjälp till att få en bil "hel" igen.

Precis som du skriver vet jag också hur glad jag blivit om jag hittat original blocket till min bil.

Johan

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Tue Apr 25, 2017 10:32 pm
by Älvis
Tack för ditt svar Johan

Jag har aldrig sett en 911L motor till salu.
Min motor 911/07 med alu är gjord i 182 exemplar. Inte lätt att hitta. Jag tror danskens bil ökar med 400'. Från 600 till 1M. Jag tror min tappar 300. Förutsatt fina originalbilar. Någon som vet en l motor till salu? 911/06 , 07, 17.16.?

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Wed Apr 26, 2017 9:37 am
by tommyrecaro
Fattar jag rätt att din motor är korrekt till bilen, bara numren som skiljer? Då skulle jag inte göra något byte, så länge inte en likvärdig motor matching eller ej dyker upp. Du och dansken känner ju till varandra och möjligheterna att han i framtiden kan få motorn finns ju.
Tommy

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Wed Apr 26, 2017 6:55 pm
by Niklas
Är din 100% original och i utställningsskick?
Du har fel motor men rätt typ.
Din borde inte sjunka i värde då du ändå har fel motor.
Dansken bil ökar nog i värde men 400 tusen?
Tveksamt.

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Thu Apr 27, 2017 12:07 am
by Johannes
Behåll Din motor, det är mitt tips.

Det är rätt typ, fast 200 nummer lägre om jag fattat rätt. Dessutom ett alu block. det är generellt sett betydligt bättre grejor. Men givetvis så gammalt att man inte riktigt vet ändå vad man har.

Du nämner en HPD / bastard motor 2,4 T med zenith. magnesiumblock. Den där kombinationen förefaller en smula hemknådad. Deb tror jag inte höjer priset .

Att bygga en S spec på magnesiumblock, upp till var och en.


Eftersom du redan har häftigaste karossen med kort hjulbas och ett alublock, så finns u möjligheten att bygga tidstypiskt med toppar från 2.0 T, S kammar, och weber 40. Så byggdes tvåliters 180 hästarna på sjuttiotalet när de motorerna byggdes hos Porsche.

Eller 2.0 L som bas med weber 46 och S kammar som de första rallymotorerna på 150 hk

I den vevan gjordes ju som bekant L motorerna om avseende kanar och värmekammare. Skall Du ha en riktigt fräck bil så kan den ju uppgraderas med kortare styrväxel så som de tidigaste bilarna - nu var det ju inte en racer du frågade efter men, skall det vara manligt så skall det!

Ett alublock är dyrt idag, ett magnesium är billigare. Du vet vad du har men inte vad du får, och man vet aldrig vad man har för motor innan man har demonterat. Det kan vara någon klåpare som har vänt vevstaken bak och fram, eller stoppad i nåt piratlager eller nåt i den stilen. En vev sommar mer eller mindre slut och som inte kan slipas om - och det är svårt om det skall bli riktigt bra.

Att fixa till en motor kan bli dyrt i synnerhet om det skall vara blankt också. Bortlämnad exteriör uppfräschning kan gå loss på 75. grejor invändigt nästan ingen gräns men säg 150 och kanske lejtnjobb på det.

En bekant köpte en S 2.0 häromåret 35 tusen euro och hämtning i Tyskland, renovering så stog den motorn i över halvmiljonen med det mesta jobbet gjort i egna garaget. Det brukar ju bla borras och pluggas för oljekanalen på gamlingarna.


De kanske allra mest åtråvärda blocken är reservdelsblock i aluminium, de sakna märkning och motornummer - då kan man bygga precis vad man vill!

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Thu Apr 27, 2017 9:44 am
by Älvis
Hej tack för all svar och kloka tankar.
Min bil är under originalrenovering. Har alla delar men standard svarta stolar o dörrsidor istf. Röda skinn sportstolar. Försöker byta åt mig svarta stolar här på forumet. Jag hade pricis börjat dela min motor som stått sen 80 talet när Dansken ringer. Motorn är 200 nummer lägre än min originalmaskin o är alu istf mag.
Jag delar min motor kollar upp att alt är ok o tar nästa beslut efter det. Jag har 2.0 S cylindrar. Behöver S kam o stakar för att göra en S spec på min L motor. Kanske roligare men då med manuell låda.

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Thu Apr 27, 2017 11:05 pm
by Johannes
Du får garanterat en trevlig bil.

Eftersom det är en kort bil och tvåliter blev jag lite nyfiken. Så jag bad i går kväll en kontakt i Tyskland om en offert på en Motor till en 68 L. Och på förmiddagen idag kom den. Typ 07, aluminium. Stått i lagerhyllan i mer än 35 år och måste såklart tas isär. Begärt pris 25 000 euro.

Om du överväger att bygga en snitsigare motor så sitter det mycket övervägande i att välja toppar. Du har säkert alla data på bordet men för den som slöläser tråden så handlar det om storlek på portar och ventiler. T locken var gjorda med tanke på att homologera rätt grejor. Minsta portar och största ventiler. Med toppar från tvåliters mfi 1969 som har ännu större ventiler finns det de som har gjort mycket roligt.

Min gissning är nog att på den tiden hade det säkert blivit lite vedbodtrimmning. S kammar. Shimsade ventilfjädrar och lite annan bestyckning av webrarna i kombination med portade topplock som på rallymotorerna. Möjligen med högre insugningsrör och kanske rent av 46:or. Men de där grejorna har stigit så mycket i pris så det är nog inte värt det. S motorerna slaggar gärna stift ändå.

För övrigt så är det annan motorlucka på sportomatic och de karosserna är kända för att rosta mer än andra. Låter vansinnigt, men brukar förklaras med att de är tillverkade hos Karmann. Om det är trams eller ej vet jag inte. Men luckorna har tre hål för sportomatic emblemet...

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Fri Apr 28, 2017 10:41 am
by Älvis
Tack Johannes!
Intresant läsning.
Vet du om den är komplett med förgasar etc?
Vet du serienummer.
Fick du bilder?

Mvh Anders Ä

Re: Sälja motor till Matching nummer bilägare?

Posted: Fri Apr 28, 2017 1:15 pm
by Johannes
Står bara komplett, då är nog allt med.

Inga bilder eller så.