Försäljningstankar m m

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Försäljningstankar m m

Post by Hasse Mohlin »

Bästa Porsche-kamrater!

Det börjar kännas som om tiden börjar hinna ikapp mig och att det är dags att bli vuxen. Blev Gammelmorfar :D för en månad sedan och fokus för mitt intresse har ändrat sig något.

När jag 2002, för 15 år sedan, skaffade min första Porsche, en signalgul 911 T Targa från 1972, var målsättningen att ta med mina barnbarn till Sigtuna för att äta glass när solen skiner. Givetvis var också tanken att skruva på bilen. Ni ska veta att jag inte sedan moppeåldern mekat med något. Bilar var transportmedel, punkt slut. Men att meka med en ungdomsdröm vore kul. Och så blev det. :D

Målsättningarna uppfylldes med råge- mycket glass blev det och en hel del intressant skruva. Jag lärde mig teknikhistoria. Och dessutom gav ”den gamla bilen” så mycket mer. Det blev en hel del banslalom, några körningar på Arlanda Test Track, Mantorp och Gelleråsen och trevliga utflykter till bl.a. Taxinge Näsby och några dramatiska midnattskörningar i Stockholm. Jag kände mig som en i gänget fast jag åldersmässigt kunde vara farsa till de flesta och också på ljusårs avstånd från ert tekniska kunnande. 8)

Efter nio år kände jag att det vore kul med lite fler hästkrafter vid banslalom och banmöten och bytte ”Gulan” mot ”Red Bull”. Fortsatt lika kul och med många trevliga kamrater. En episod jag särskilt minns är när Stefan Söderstedt tog mig med på en uppvärmningsrunda på Lunda för att jag skulle få lära mig ”var gränserna går”. Stefan tyckte nämligen att jag körde för fegt. Parentetiskt kan nämnas att jag ett par dagar senare hade tid för att operera en svår spinal stenos. Tack Stefan för en nära-döden-upplevelse! :twisted: Kirurgerna bara skakade på huvudena när jag berättade vad jag varit med om. (Det som inte dödar, härdar).

Min Red Bull är som de flesta av er vet en 911 E från 1972 ombyggd till Slantnose i mitten av 1980-talet och försedd med en SC-motor från 1980. Huuu, ve och fasa utbrister puristerna samtidigt som de gör korstecknet. Jag har läst förklenande kommentarer om Slantnose här på Early 911. Men så här byggde man om vissa bilar på 80-talet. Min bil är ett tidsdokument och jag har också mötts av uppskattande ord och kommentarer just för att bilen sticker ut från mängden. :shock: :lol:

Behovet av att reparera/utveckla Red Bull var inte lika stort som det varit på Gulan och konstigt nog började kroppen tycka att det inte var så där helskojigt att ligga på ett garagegolv. Men jag har bytt ut avgassystemet till SSI-kammare och sportljuddämpare för att få fler hästkrafter och mulligare ljud och gjort några till små förbättringar.

http://s1173.photobucket.com/user/Slant ... f.mp4.html

Varför skriver jag nu detta långa inlägg? Jo, det är för att jag går i försäljningstankar. :? :shock: :o

Men så gammal är han väl inte, att han klarar sig utan en sportbil, tänker du. Nej, det är helt riktigt. I höstas var jag ”otrogen” och köpte mig en nyrenoverad MGB från 1966. Jag har nämligen saknat vinddraget sedan jag sålde Targan och nu får jag det dubbelt upp.(Barnbarnsbarnet får ha mössa).

Så jag vänder mig till er som sålt era bilar på sista tiden (och också till er andra): Hur har ni resonerat?
Så mycket betalt som möjligt? Så enkel försäljning som möjligt? Sälja i Sverige eller till utlandet? ….

Tacksam för kloka svar

//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by petter »

underbar läsning/historia ! Jag gillar att du behållt bilen som det tidsdokument det är . Alltid roligast om bilar får stanna i Sverige men samtidigt så förstår man ju att säljare helst vill sälja till bästa budet . Vill man sälja enkelt så finns det ju förmedlingsfirmor som säljer på provision . Man har hört skräckhistorier om krångliga och aldrig avslutade försäljningar till utlandet så klart värt kolla upp lite extra om det skulle bli så ..... ett annat alternativ är ju att behålla och köra Porschen dom dagar du inte vill köra cab :wink:
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by tomlin »

Det är bara kolatomer. Sälj till den som passerat snackpåsefiltret och bjuder bäst.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Försäljningstankar m m

Post by HenrikL »

tomlin wrote:Det är bara kolatomer. Sälj till den som passerat snackpåsefiltret och bjuder bäst.
Just en bil är väl förutom inredningen inte så mycket kolatomer?

Sälj till den som betalar bäst, men annonsera åtminstone bilen i Sverige. Den svenska öppna marknaden för klassiska europeiska bilar har krymt så pass att det är svårt att köpa något även för den som är villig att betala.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Poppe »

Mitt råd är att lämna på försäljningsuppdrag till högstbjudande.

Stelvio i Danmark har mycket kontakter världen över..

http://www.stelvio.dk/main.asp

:wink:
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Hasse Mohlin »

Tack för synpunkter!

Visst är en Porsche en snygg sammansättning av kol- och järnatomer och en hel del andra atomer. Vilken ytspänning! :D Visst en bil är en bil är en bil, men som ni förstår så har mina bilar gett mig mycket mer än vad jag först kunde ana och fått så att säga en social koppling.

En hobby som jag ägnat närmare 45 år åt är släktforskning. Jag har ett ”träd” som för närvarande omfattar många tusen individer. Det har därför varit naturligt för mig än att ”släktforska” även på mina bilar.
Jag har skrivit till tidigare ägare och skickat bilder. Några exempel på svar.

En kille skrev: ”Historien är denna; vi hade lite pengar över och en kompis till mig hade lite kontakter i Tyskland. Vi skulle göra lite pengar på denna biltransaktion men vi var ute alldeles för tidigt. Det visade sig att det var trögt att bli av med den”. …. ”Det var en härlig bil på Autobahn”. (Tänk att det fanns en tid då det var svårt att bli av med en Porsche) :? .

En annan kille ringde och berättade om sina år med bilen. Han hade ägt den på 70-talet. Vi pratade drygt en halv timme. Känslan var som om vi var kusiner. Han avslutade med: ”Jag har fortfarande originalratten hängande på väggen i garaget. Vill du ha den så är det bara att komma förbi och hämta den”. Självklart åkte jag och hämtade ratten och träffade då hans polare och släktingar som också hade glada minnen.

Ett brevsvar som berörde mig en hel del fick jag från en kvinna vars föräldrar ägt bilen på 70-talet. Mannen var död och mamman hade fått stroke och låg utan att kunna röra sig och prata. Men dottern skrev när hon visade mitt brev och bilderna för mamman: ”… är helt med och ler åt porschebilderna. ….. Så mycket vet jag att de som nygifta hade mycket roligt och trevligt och älskade sin bil och körde många mil”. Hon bifogade också en bild ur familjealbumet på mamman i bilen.

Jag har också lyckats nå en tidigare ägare i Tyskland som svarade på några av mina frågor: ”Ich freue mich, dass das Auto noch lebt. Habe den Porsche 1987 erworben. Auto Becker in Hamburg-Schnelsen (gibt es nicht mehr). Motor war damals neu mit Rechnung von Porsche und Garantie. 3,0 Liter Maschine. Alte Farbe war grün, habe ihn in Porsche-Rot lackieren lassen. Felgen-BBS in schwarz. Glasdach im Porsche war damals modern“. :D

Ok, det här var ytterligare en massa babbel, tycker en del. Men jag känner för att dela min erfarenhet med er och har därför gjort det.

Båda mina bilar är som framgått privatimporterade till Sverige men självklart vore det kul om Red Bull stannade i landet. Jag vill också slippa nissar som tycker att det vore kul att ha provkört en Porsche.

Jag är också rätt lat och vill inte ha krångliga kontakter med mellanhänder. Jag funderar därför om det inte vore bäst att lägga ut bilen här på forumet. Men det är klart de flesta av er har ju redan en eller flera Porschar så det finns kanske ingen efterfrågan i det här gänget?

Så återstår prisbilden. Den har ni förhoppningsvis synpunkter på. :wink:

//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Jesse »

Självklart skall du lägga ut bilen här Hasse!


PS. Hula-hula flickan jag fick av dig ca 2009(?) hänger kvar i min innerbackspegel på tolvan
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Försäljningstankar m m

Post by Nilsson »

Släktforskning är alltid roligt..Även när det gäller bilar...
Jag tycker också du skall åtminstone börja här på forumet.
michelo911
Posts: 75
Joined: Tue Apr 25, 2017 9:43 am
Location: Ystad

Re: Försäljningstankar m m

Post by michelo911 »

Hej !

Läste dina tankar om att sälja din bil !
Mycket som går genom huvudet efter många års ägande !
Har du sålt bilen nu ?
Michelo
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Hasse Mohlin »

Hej!

Nej jag har inte sålt bilen.

Som alla säkert förstår så har jag blandade känslor inför försäljningen.
Vekling, tramsknutte, bestäm dig, tänker ni säkert och kanske med viss rätt. :oops:
Var det inte så trångt i garaget så skulle den nog få stå kvar några år till.
Men det är ju en egoistisk tanke eftersom det hindrar någon annan att få känna glädjen med att ha och köra en kul bil.
Känns ungefär som när man fött upp en kull valpar och ska hitta bra hem till dem.
Man vill att valpen ska få det bra och nya ägaren ska känna att det var det bästa som han/hon gjort.

Lutar för närvarande mest åt att lägga ut den på det här forumet.
Men då inställer sig den besvärliga prisfrågan.
En affär ska ju helst ge en win-win-känsla för att vara en bra affär.
När jag tittat runt på Porschar till försäljning på nätet så baxnar jag över begärda priser, ibland för rosthögar! :shock:
Men min bil är en udda, bra bil och det ska givetvis beaktas.

Ja, så går mina tankar just nu.
Skriv gärna vad ni tycker är ett rimligt pris för våra bilar och kanske min i synnerhet.

//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by petter »

Jag köpte min 356a på nån slags budgivning och är lite tveksam till det ,jag betalade nog i överkant men fått min drömbil eller iaf drömprojekt och då är man ju nöjd ändå . Prisbilden verkar ju ljusteras dagligen så ett alternativ för att den ska komma i entusiastiska händer och priset ska bli rätt för både köpare och säljare kanske är ändå att lägga ut den här på forumet till ett utgångspris och sen ev budgivning ? Lite som en fastighetsaffär vilket blir mer rimligt när man väger in att vissa bilar kostar som hus och lägenheter . Iaf ett förslag , lycka till med försäljningen
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Jesse »

Jag skulle personligen aldrig köpa en bil på "budgivning" från en privatperson, för mig klingar det bara fel men sen köper jag inte alltför många bilar heller...
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
michelo911
Posts: 75
Joined: Tue Apr 25, 2017 9:43 am
Location: Ystad

Re: Försäljningstankar m m

Post by michelo911 »

Hej !

Tack för svaret och som du skriver så har du ju bilen fortfarande hos dig !

Om du vid något tillfälle vill sälja bilen skulle jag uppskatta att du skickade
lite bilder till mig.
Du når mig på mikael.ifversson@comhem.se.
Just årsmodellen 1972 är ju lite speciell med sin "Ölklappe" på sidan.
Jag har dessutom en motor till en 1972 som står hos mig som jag kunde
lyfta i bilen !
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Hasse Mohlin »

Jag kan hålla med om att ett angivet pris känns normalt. Vi är ju vana med det från all annan handel. Men en del skriver, har jag sett, ett pris och med tillägget ”eller bud”. Kanske ska detta tolkas som att man är beredd att gå ner i pris om ingen vill betala det angivna beloppet? Men hur kul är det? Det visar ju bara att man var alltför sugen på att tjäna en hacka. :oops:

För att ”känna av marknaden” gick jag i veckan in på Blocket och tittade på 911:or tillverkade före 1990. Jag hittade 37 stycken med prisuppgifter. Jag plockade bort den lilla godingen som Porsche Service Center i Haninge lagt ut för 5,5 miljoner kr :shock: :shock: och likaså den gatreggade Porsche 911 T/RS som är racekittad och klar för bana och som är baserad på en 911 T 1972 eftersom den också stack ut väl mycket med sina 1,2 miljoner kr :shock: . Snittpriset för resten hamnade på 480.000 kr. :shock:

När jag tittade på bilar med SC 3,0 så låg de mellan 400.000 kr och 500.000 kr. Det fanns också ett samband mellan effekt och pris. Men det som gladde mig mest var att röda bilar tycktes vara dyrare än motsvarande bilar i andra färger. Min bil är som ni vet röd. :D

”Jag kräver vetenskapligt bevis för detta!”, utropar några av er med icke-röda bilar. Gå in och titta själva så får ni se om ni inte tycker lika. Jag tycker påståendet känns ovanligt stabilt när man jämför med ”fakta” som presenterats av någon som precis har jobbat i 100 dagar. :wink:

Är det någon som har lust att resonera om lämplig nivå? Var bör jag lägga ribban?

Jag kan berätta att den bara gått 14.100 mil eftersom den stod still under hela 1990-talet eftersom TSV inte vill godkänna den p.g.a. de lågt sittande strålkastarna. :|

Några bilder till din hjälp kan jag bjuda på:

Image
Gelleråsen eller Mantorp?
Image
På hemmaplan
Image
"Preppad" för banslalom = passagerarstolen borttagen
Image
Nya värmekammare och sportdämpare
Image

Image
Hos Bosse Bildoktorn " ... här kommer det bästa man kan köra på asfalt"
Image
Banslalom på Bromma
//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Försäljningstankar m m

Post by Nilsson »

250-300.000- obo.....Men,jag kanske inte hänger med i utvecklingen....
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Hasse Mohlin »

Hej Nilsson!
Gissar att både jag och du missat utvecklingen av marknaden de senaste åren.
Ska man inte sälja eller köpa så finns det ju inte heller någon direkt orsak att ha koll på var priserna ligger.
Genomgången av utbudet på Blocket var en klar aha-upplevelse för mig.
Det jag skriver är faktiskt sant hur otroligt det än låter.
Ett realistiskt prisintervall verkar faktiskt ligga 100.000 kr högre upp :shock: än det du anger.
//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Försäljningstankar m m

Post by Poppe »

Hasse Mohlin wrote:Hej Nilsson!
Gissar att både jag och du missat utvecklingen av marknaden de senaste åren.
Ska man inte sälja eller köpa så finns det ju inte heller någon direkt orsak att ha koll på var priserna ligger.
Genomgången av utbudet på Blocket var en klar aha-upplevelse för mig.
Det jag skriver är faktiskt sant hur otroligt det än låter.
Ett realistiskt prisintervall verkar faktiskt ligga 100.000 kr högre upp :shock: än det du anger.
//Hasse
Det är näst intill omöjligt att sätta ett pris på en sådan bil, hade det varit en original 911 E 72 hade det varit enklare att sätta pris. De finns de som gillar slantnose men jag har en känsla att de blir färre och färre samtidigt som det bara blir fler och fler som gillar en original 72-E. Det är ett ofantligt arbete och kostar mycket pengar att återställa bilen men personligen tycker jag att det vore det rätta.

Du ska alltså hitta någon som är villig att slänga ohemult mycket pengar på en renovering samt villig att betala ett bra pris för utgångsobjektet eller hitta någon som älskar en slantnose och är villig att betala för den som är byggd på en 72-E.

Ditt bästa alternativ är att du ska sälja den till högstbjudande via någon duktig firma som har mycket kontakter.
Firman jag tipsade om tidigare har sålt mycket bilar och har mycket kontakter världen över.

Sätt ut den till högstbjudande hos någon duktig säljare så får du veta vad den är värd :wink:
Post Reply