Page 1 of 1

Fyrpunktsbälte

Posted: Thu Jun 23, 2016 3:56 pm
by 9111974_Stockholm
Många frågor dyker upp när man bygger om en bil. Nu har frågan kommit till fyrpunktsbälten. Någon som har tips på vad man ska köra? Gärna vintage rally, typ Repa, men säkerheten går givetvis först.

Tack på förhand!

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Thu Jun 23, 2016 11:35 pm
by peterc
Går säkerheten först ska man inte ha fyrpunkt, man glider under. Störst är risken i en "vanlig" stol. Finns ingen anledning att ha fyrpunkt på vägen, trepunkt är bättre vid en smäll i en trafiksituation. För banåkning ska man ha sexpunkt och skalstol. Ser väl dock inte så "early" ut?

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Fri Jun 24, 2016 6:35 am
by 9111974_Stockholm
Tack för bra svar Peter. Har förvisso skalstolar, men inga med hål för sexpunktsbälten. Får avvakta och köra trepunkts tills vidare istället med tanke på att det varken blir hackat eller malet med fyrpunkts.

Vad kör du för skalstolar och sexpunktsbälten (om du kör det d.v.s.)?

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Fri Jun 24, 2016 12:49 pm
by peterc
Jag har en 25 år gammal Corbeau som jag nyligen klätt om i svart nomex. Ser ganska historic ut. På högersidan har jag kvar äggskalet med vantskruvarna på, synnerligen komfortabel. :)

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Mon Jun 27, 2016 7:12 pm
by Johannes
Komfort är en sak såklart. Ett väldigt starkt skäl emot fyrpunktsbälten är att de spräcker upp bröstkorgen i mitten och där bildas rätt blodkroppar så det blir väldigt dyrt att reparera såna skador på sjukhuset.

Begagnade bälten borde aldrig få säljas och krockade en gång så är de uttänjda och då funkar de inte.

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Sun Aug 14, 2016 5:58 pm
by 9111974_Stockholm
Peter, har du hål i sittdelen för sub-bältet (femte punkten) eller tar du den runt på framsidan så att säga? Har inte hål i sittdelen på mina ST-stolar och har försökt läsa på om möjligheten att köra fempunkts ändå. Vissa menar det funkar även om det så klart inte slår en modern stol med hål mellan benen. Därför intresserad av att höra om du eventuellt kör runt fram och hur du i så fall tycker det funkar.

Tackar!

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Sun Aug 14, 2016 9:54 pm
by peterc
Hej
Jag har hål för grenbanden, skulle inte rekommendera något annat.

Re: Fyrpunktsbälte

Posted: Mon Aug 15, 2016 10:54 pm
by MagnusW
3-punkts bälten är en mycket listig uppfinning. "Svagheterna" som tycks uppenbara är i själva verket det sluga i konstruktionen. Kroppen vikter sig frammåt inåt för att undvika att kroppen glider under bältet och för kroppen inåt mittet av kupën.
Konsekvenserna vid unterglidning är att man mosar de inre organen i magen, midjebältet ska spänna över höftbenet så att dt tar kraften.

Ska man ta säkerheten upp ett rejält snäpp så är det 5/6-punktsbälte - skalstol (med rätt hål) + rullbåge eller helbur.

Rullbågen behövs av två skäl.
1. se till att taket inte kolapsar när du sitter fastspännd.
2. något att fästa bältena i. Många säster axelbanden bakåt-nedåt till baksätesinfästningen, vilket är rent farligt!