1970 911 med 3.5l importfråga

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

1970 911 med 3.5l importfråga

Post by JoachimL » Mon Feb 01, 2016 9:57 pm

Hej

Jag bor i USA och är på väg köpa en 911 hotrod , d v s byggd i RS-stuk på 1970 bas och med bytt motor till en 3.5a med norr om 300hk. I USA är det ju inga problem att swappa motorer på hotrods men jag tänker inför en eventuell Sverigeflytt och då kommer ju bilen med som flyttgods.

Flyttgods eller privatimport, och jag vet inte om det är skillnad på hur "Bilprovningen" (heter det så nuförtiden?) särskiljer mellan dessa, och hur man i s f ser på detta motorbyte. Accepterar de detta och reggar bilen som en USA importerad 1970 eller kommer de börja snacka om amatörbyggt fordon? Någon som her erfarenhet och som vet?

laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by laxen911 » Tue Feb 02, 2016 9:57 am

JoachimL wrote:Hej

Jag bor i USA och är på väg köpa en 911 hotrod , d v s byggd i RS-stuk på 1970 bas och med bytt motor till en 3.5a med norr om 300hk. I USA är det ju inga problem att swappa motorer på hotrods men jag tänker inför en eventuell Sverigeflytt och då kommer ju bilen med som flyttgods.

Flyttgods eller privatimport, och jag vet inte om det är skillnad på hur "Bilprovningen" (heter det så nuförtiden?) särskiljer mellan dessa, och hur man i s f ser på detta motorbyte. Accepterar de detta och reggar bilen som en USA importerad 1970 eller kommer de börja snacka om amatörbyggt fordon? Någon som her erfarenhet och som vet?
Hej Joachim,

Jag har nyligen gjort en del research på detta ämne då jag också funderat på att köpa en early hotrod elva med större/modernare motor utomlands (Europa) och importera till Sv (tips: sök bland mina tidigare trådar). I princip ska bilen vara i "originalutförande" för att kunna registreringsbesiktigas i Sv i samband med import. Det är chassinr som avgör vad som är originalutförande. Om chassinr tex är en 911T '70 så är det motsvarande motor/effekt som är tillåtet. Bälteskrav etc bestäms av årsmodellen. Det är särskilda besiktningsingenjörer från bilprovningen (eller de andra företagen) som utför dessa besiktningar och de har mer koll och är mer noggranna än de som gör vanliga kontrollbesiktningar.

Det ska vara tillåtet med utbytesmotor men då ska effekt normalt sett fort ligga inom vissa gränser (tror det är 15% eller 20% av org effekt). Dock så går det att få ett intyg från Porsche i Sv som möjliggör registreringsbesiktning med 231hk (dvs 3.2 motor) om bilen uppfyller vissa krav (3.2 bromsar/växellåda/krängninshämmare m.m). Men det räcker ju inte så långt i ditt fall...
Jag tror tyvärr du får räkna med risken att tillfälligt behöva byta motor till en 2.2:a eller liknande inför registreringsbesiktningen.

För övrigt: om bilen saknar 3-punktsbälten får du räkna med att behöva installera detta. Har den bur och skalstolar kan det ställa till det lite men det bör gå att ordna om buren går att ta ur.

Hoppas du hittar en lösning, låter som häftig bil!
Rikard L
912/6 -65 signalröd

stefan11438
Posts: 184
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by stefan11438 » Tue Feb 02, 2016 10:38 am

Det är mycket lättare att importera en bil om det är "flyttgods".

Ett tag var det i princip omöjligt att importera tidiga 80-talsbilar från USA eftersom de inte uppfyllde Europeiska avgas och säkerhetskrav men som flyttgods var det inga problem. Grundtanken är att man inte skall behöva göra sig av med sin egendom bara för att man byter bostadsort (land). Alla DeLorean bilar som fanns i Sverige på 90/00-talet var exempelvis flyttgods eftersom de inte gick att ta in annars.

Tror du skall fylla i en massa blanketter om "undantag" och sedan besikta, lamporna måste ha rätt färg etc. men i övrigt borde det gå.

//Stefan

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Poppe » Tue Feb 02, 2016 11:07 am

Svårt att lova att det går bra men kompisar har tagit hem många veteranbilar med större motor utan problem.

Min personliga uppfattning är att Bilprovningen är väldigt bra och har blivit bättre med åren vilket är lite förvånande då det mesta i övrigt i vårt samhälle försämras. Det finns mycket skrotbilar på våra vägar nu och jag tror att de blir lite glada när det kommer en entusiastbil.

Man kan klart ha oturen att träffa på någon nitisk besiktningsman, det bästa är nog att höra sig för om en bra station där de har en positiv inställning till entusiastbilar. Jag åker ALLTID till samma ställe och aldrig några problem, tvärt om..

Om bilen är från 75 eller äldre är det inga problem med att byta motor, om ingen uppgift finns från tillverkaren så säger Bilprovningen att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor (vet ej om din bil är en T, E eller S), INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Man får ha 15kw/100 kg om man registrerar den som ombyggt fordon. (regeländring är på gång)

Porsche Sverige kan ge intyg på högre tillåten effekt om man uppgraderar bromsar mm.

Om Bilprovningen misstänker mer effekt kan man få åka och bromsa bilen och uppvisa bromspapper men den risken är minimal och om det blir aktuellt finns det ju många sätt att begränsa effekten som lätt kan återställas sedan.


De ser inte om motorn är på 2,2l eller 3,5l, risken att "åka dit" minskar om motorn ser tidstypisk ut.

Så mitt tips är att se till att bilen är ren, utan läckage och att avgasvärden är OK samt allt fungerar som det ska, kolla upp vilken station som är bäst i ditt närområde, sen är det bara att köra in och regbesiktiga.

Lycka till!

JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by JoachimL » Tue Feb 02, 2016 10:57 pm

Tack för många bra kommentarer och insikter!

Den stora frågan blir ju om man hos besiktningen eller Tullverket gör en skillnad på bilens beskaffenhet om det är en flyttsak eller importbil. Kollar man då på Transportstyrelsens föreskrift 2010:106 så kan man med flyttsak komma undan med en massa detaljer men man skriver ingenting om motoreffekt vs originalutförande, så kanske kan man anta att det kan vara samma effektökningsbegränsningarna som gäller som flyttsak som import. I s f finns två rutter att välja mellan:

1. Låtsas som att det regnar. D v s åk in och besikta med en 3.5l och låtsas att det är en 2.2. Då får man hoppas att de är hyfsat blinda och inte upptäcker twin plug motor. Inte sannolikt lyckas och i s f skulle man kunna testa visa upp den med single plug men då köra med 100 oktan i tanken, men då är frågan om man klarar utsläppskraven. Vad dessa nu kan vara på en 1970, det fanns ju inte katalysatorer på den tiden, inte ens i Cali.

2. Man tar den till Porsche Sverige och får dem att ge ett godkännande men kommer de OK'a en 3.5a med en 915 låda som stärkts i relation till motoreffekten, 21 resp 27mm torsion bars fram och bak, uppdaterade RSR Bilstein dämpare och sway bars, 930 bromsar. Eller säger de att det kanske räcker för en 3.2 inte en 3.5.

Jag börjar bli rädd att det är svårt ta in en kraftigt Hotroddad early. Fan, får kanske stanna i USA då..

User avatar
blomman
Posts: 265
Joined: Sat Jul 05, 2008 9:44 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by blomman » Wed Feb 03, 2016 10:47 am

Som flyttsak tror jag att du även får ta med dig ombyggda fordon, bara de är godkända i usa. Jag ägde en motorcykel ett tag som tidigare ägare tagit hem som flyttsak, den var ombyggd och registrerad som SPCNS i usa (ombyggt fordon). Den registrerades som fabrikat: SPCNS även i Sverige.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914/6 3.0 -74

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Poppe » Wed Feb 03, 2016 10:56 am

Att stanna i USA låter som ett väldigt bra alternativ tycker jag.

Trevligare väder och många likasinnade att fika med :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=o5ArADcbFd8

Som flyttgodsbil slipper du väl tull och inga avgaskrav heller?

Att besiktiga den bilen i Sverige är nog inga problem tror jag, jag har dubbeltändning och bilen är hyffsat pigg och det är aldrig några problem, tvärt om är de intresserade och nästan slåss om att köra och provturen brukar dessutom bli ganska lång av någon anledning :roll:

laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by laxen911 » Wed Feb 03, 2016 11:05 am

Poppe wrote: Att besiktiga den bilen i Sverige är nog inga problem tror jag, jag har dubbeltändning och bilen är hyffsat pigg och det är aldrig några problem, tvärt om är de intresserade och nästan slåss om att köra och provturen brukar dessutom bli ganska lång av någon anledning :roll:
Med "besiktiga" menar du registreringsbesiktning eller kontrollbesiktning? Som jag förstått det utförs dessa av olika personer med olika kompetens/vana. Samma regler ska väl iofs gälla vid kontrollbesiktning, men jag har hört att de är betydligt mer noggranna vid en registreringsbesiktning.

/Rikard
Rikard L
912/6 -65 signalröd

laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by laxen911 » Wed Feb 03, 2016 11:12 am

JoachimL wrote:
Den stora frågan blir ju om man hos besiktningen eller Tullverket gör en skillnad på bilens beskaffenhet om det är en flyttsak eller importbil. Kollar man då på Transportstyrelsens föreskrift 2010:106 så kan man med flyttsak komma undan med en massa detaljer men man skriver ingenting om motoreffekt vs originalutförande, så kanske kan man anta att det kan vara samma effektökningsbegränsningarna som gäller som flyttsak som import.
Hade jag varit dig hade jag ringt Bilprovningen och bett att få prata med en besiktningsingenjör ang vad som gäller med flyttgods (de ringer upp dig senare). Det är dom som i praktiken tolkar transportstyrelsens föreskrifter och beslutar om bilen godkänns eller inte. Kan tipsa om stationen i Jönköping, har haft kontakt med en trevlig och hjälpsam besiktningsingenjör där.

/Rikard
Rikard L
912/6 -65 signalröd

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Poppe » Wed Feb 03, 2016 11:27 am

laxen911 wrote:
Poppe wrote: Att besiktiga den bilen i Sverige är nog inga problem tror jag, jag har dubbeltändning och bilen är hyffsat pigg och det är aldrig några problem, tvärt om är de intresserade och nästan slåss om att köra och provturen brukar dessutom bli ganska lång av någon anledning :roll:
Med "besiktiga" menar du registreringsbesiktning eller kontrollbesiktning? Som jag förstått det utförs dessa av olika personer med olika kompetens/vana. Samma regler ska väl iofs gälla vid kontrollbesiktning, men jag har hört att de är betydligt mer noggranna vid en registreringsbesiktning.

/Rikard
Först får du göra en regbesiktning och sedan en vanlig kontrollbesiktning. Ingen av dem gör någon effektmätning. Att din motor är på 3,5l vet de bara om du upplyser dem om det. Jag kan inte lova dig att det går bra för du kan ju ha oturen att springa på "fel" person, därför rekommenderar jag dig att efterforska vilken station som kan vara bra i ditt närområde.

Som jag skrev tidigare så har vänner till mig tagit hem trimmade bilar både som flyttgods och import och det har aldrig varit något frågetecken om effekt på bilar med sugmotor. Flyttgods är enklare dessutom med tanke på avgaskrav.

Risken att åka dit minskar om motorn ser ut att vara i originalutförande. Om de mot all förmodan har synpunkter på för hög motoreffekt får du väl strypa den och köra den på rullande landsväg och få ett intyg, värre än så är det inte.

JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by JoachimL » Wed Feb 03, 2016 3:49 pm

Igen tack. Många bra insikter och de verkar stämma överens med det som jag själv hittat, bl a på Pelican. Jag är själv på väg bort från hojsvängen och mot något annat motorkul som är mindre utsatt och lämpligare för en småbarnsfar och i sig lämpligare ta med barnen i och på. 911or har jag kollat på sedan 6-års ålder och i o m att man inte lever för evigt så är det nu fan dax. Synd bara att priserna på luftkylt är på rena fantasinivåer och SMS lån är tyvärr inte lika vanligt förekommande i USA :oops:

Åter tack och jag uppdaterar senare med vad som kommer ut från våra diskussioner. Är det någon som behöver hjälp med något i USA låt veta på PM.

JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by JoachimL » Fri Feb 19, 2016 8:24 pm

Jag har funderat ytterligare en sväng på detta och har bett Bilprovningen kontakta mig för en diskussion med en besiktningsingenjör, men att de skall kontakt mig på tel i USA är ju osannolikt.

Men kommer det inte funka på detta sätt. Bilen tas in som flyttgods i Sverige och man får tid för registreringsbesiktning. Ingenjören kör en sväng. Då blir det uppenbart att detta inte är en 2.2 motor utan en större som genererar nära 300hk. Denna får du tar till VW Sverige för att intygas som en godkänd 3.2 uppgradering, säger han sedan.

I o m att jag inte kan strypa motorn ned till 231hp (om jag inte skall ge mig in och byta kammar etc), så upptäcker VW säkert att denna är uppskrämd 3.2a, om inte annat på bänken. De säger då att allt utrustning i form av bromsar, krängningshämmare, oljekylare är dimensionerat efter en 3.2 och inte den 3.5 som sitter i, d v s icke godkänt. Vad händer sedan?

Blir bilen ett ombyggt fordon som skall SFRO testas och som sedan får registreras som en amatörbyggd bil? Blir detta då på de existerande 1970-papperen?

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Poppe » Fri Feb 19, 2016 8:51 pm

Du oroar dig i onödan. Det finns många 911 F-bilar i Sverige med stora motorer och jag har aldrig hört att någon haft problem med bilprovningen.

Som jag sagt innan kan man ha otur och springa på en sur och nitisk besiktningsman, kolla därför upp vilken bilprovning i din närhet som kan vara lämplig att besöka.

Sitter det turbo eller kompressor monterad så kanske de kan ha synpunkt på effekt, trimmad sugmotor är inget problem. De brukar inte gasa så hårt att de känner av effektskillnaden på trimmad motor mot originalmotor och röntgensyn har de ju inte.

Min bil är hyfsat pigg och har aldrig haft något problem med bilprovningen. Tvärt om brukar de kivas om att få köra den, har alltid blivit trevligt bemött.

Är du orolig kan du ju förlänga gasreglage så den bara får ~1/3 spjällöppning och strypa på så sätt, du kan sätta en fjäder så man fortfarande kan trampa gaspedalen i botten men spjället öppnas inte helt (vet ej om du har CSI, MFI, EFI eller förgasare) men det är nog helt i onödan. De brukar sällan varva mycket utan fiskör vid provkörning så om din motor ger 300 hp vid 2000 rpm bör du oroa dig, annars inte.

Det viktigaste är att du köper bilen, sen löser sig resten :wink:

User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Bernard » Fri Feb 19, 2016 9:31 pm

Jag håller helt med Poppe. Bara att köra :-)
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Poppe » Fri Feb 19, 2016 10:07 pm

Bernard har en otroligt fin bil.. Ett bra exempel på att det går bra hos bilprovningen med bil som inte är helt original.

Jag förstår din oro JoachimL, jag var också lite fundersam första gången bilen skulle till bilprovningen efter "uppgradering" men det var inget problem som sagt var.

Vad jag däremot inte kan förstå är att du överväger att flytta från ett soligt Kalifornien (det är väl där du bor?) till ett regnigt och kallt Sverige. Den svenska sommaren är min favoritdag på hela året, men den är ju sååå kort :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by JoachimL » Fri Feb 19, 2016 10:58 pm

Haha älskar er inställning Poppe & Bernard - he bara å gasa! Men har tyvärr en grundläggande misstro till de flesta myndigheter antar jag, BP inkluderat.

Nja bor i Colorado och det är inte så långt från Cali vare sig i väder eller livstil. Och nej, längtar inte tillbaks till Sverige, men allt kan ju hända och då kanske man tvingas tillbaks. Åker jag till Sverige så skall ju 911an med och då skall man åka på Midnight Runs, Brostugeträffar och allt sådant, och då vill jag att bilen skall vara en 1970 RS clone och inte ett 2016 hemmabygge med utbytt motor.

Tack för att ni delar era insikter!

User avatar
pcs12234
Posts: 174
Joined: Sat Sep 28, 2013 8:18 am
Location: Vargön

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by pcs12234 » Sat Feb 20, 2016 8:34 am

Nu är jag inte säger på hur mycket som är ändrat på din bil men att det skulle bli ett 2016 amatörbygge är ganska osannolikt.
Den är helt enkelt inte tillräckligt ombyggd för varken ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon. För ombyggt krävs det att du byter motor, drivlina och bromssystem. Din motor och låda passar väl i stort sett "bolt on" och är således inte bedömt som en tillräckligt stor ombyggnad. I övrigt håller jag med Bernard och Co, ta in den som flyttgods och låtsas som det regnar. Min 914 -74 är en ex Californien bil och när den registreringsbesiktigades så kollades bara chassinummer och bromsar samt utsläpp.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com

User avatar
Sven
Posts: 585
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by Sven » Sat Feb 20, 2016 3:15 pm

Jag registreringsbesiktigade en gammal Porsche för ett tag sedan. Jag trodde att jag skulle få nedslag på att vindrutetorkarna endast rörde sig 5 cm fram och tillbaka... När han inte hade någon synpunkt på detta, så frågade jag varför. Han log och sade "Jag är endast intresserad av ATT de fungerar, HUR de fungerar får vanliga besiktningen bekymra sig om".

Så jag håller med resten av gänget - det är möjligen den vanliga besiktningen som kan ha åsikter.
356 -54
Carrera -84

jsoderbe
Posts: 635
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: 1970 911 med 3.5l importfråga

Post by jsoderbe » Sat Feb 20, 2016 6:37 pm

Jag tror inte heller du behöver oroa dig. Jag har tagit in alla mina 911:or från USA och har regbesiktigat 3 av dem utan att de kört en meter med bilarna. De har kollat på motorn, och möjligen skulle de se en dubbeltändning, men jag tror det är helt lugnt.

964:an var RS-ombyggd med cuprör och skruvchassi, visst sa de att avgassystemet såg bytt ut men den gick rätt igenom.

Skulle de upptäcka något skulle jag bara säga att originalmotorn ligger hemma i garaget. Det finns säkert någon vänlig själ som lånar/hyr ut en besiktningsmotor åt dig! :D

I år eller nästa år ska jag regga min -70T med vässad 3,2:a! Så jag kan berätta hur det gick....

Mvh, Johan

Post Reply