Import

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Import

Post by laxen911 »

Då har jag varit nere i Holland och kollat på den gröna! Verkar vara en mycket välbyggd och väldokumenterad bil. Motor och växellåda gick fint tycker jag - första gången jag kör en 2.2 E MFI, gillade den skarpt! Och ljudet. Helt obeskrivligt, fantastiskt ljud!

Dock blev jag besviken på skicket hos karossen/lacken. Bilen såg ju fin ut på säljarens bilder. Han varnade visserligen i ett mejl att lacken hade en viss "race patina". Men jag hade ändå inte förväntat mig detta. Massor av märken överallt och tydliga spår av lacklagningar. Säljaren hävdade att en del av lagningarna berodde på lacksläpp i samband med att tidigare dekaler tagits bort. Båda bakskärmarna hade tydliga spår av skador efter att en tidigare ägare kört med för breda bakdäck på banan. Med mera. Ni ser själva ett axplock om ni går in på mitt album: https://goo.gl/photos/v3ZdkK5aUmo4Z8ge9
Känns som jag skulle vilja renovera och lacka om hela bilen för att vara nöjd. Vad skulle det kunna kosta om man lämnar bort allt till någon som gör ett ordentligt jobb? Minst 100k gissar jag? Inredningen var också rätt sliten/smutsig, men den är nog enklare/billigare att snygga till.

Kände mig redan liten tveksam innan med tanke på krånglet med att regga bilen. Att behöva byta till org tank gör ju inte saken roligare. 80k Euro betalar jag aldrig för bilen som den är idag. Har lovat att bestämma mig senast på tisdag. Funderar på att pruta rejält. Men han har en annan kund från Holland som nr 2 efter mig som sett bilen efter jag bokade mina flygbiljetter och som ska vara mycket intresserad att köpa den som den är. Finns även en tredje tysk som vill se bilen. Om det är sant så har jag nog inte så bra förhandlingutrymme just nu…

Vad säger ni?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Import

Post by henca »

Att en begagnad bil som brukats inte är i nyskick får man nog acceptera, sen återstår det ju att fundera över vad andra och framför allt vad man själv tycker att bilen är värd. Det är bara du som kan avgöra hur mycket du vill ha denna bil jämfört med hur mycket pengar du vill ha kvar.

Om du fortfarande vill ha bilen med eller utan de extra kostnader och arbete som det skulle innebära att få den i det skick du vill så tycker jag att du skall bjuda så mycket som du tycker att den är värd i sitt nuvarande skick. Om sedan bilen går till någon annan så har du åtminstone inte betalat något överpris för någon bil som du inte är helt nöjd med. Om även de andra efter att ha inspekterat bilen tycker att den är mindre värd än vad säljaren begär kanske du kan fynda till ett prutat pris.

m v h Henrik
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Import

Post by gtBen »

Hej
Enligt dina bilder så blir jag skeptisk när jag ser rosten dels där takets dropplist slutar och dels rosten mellan framrutan/ skärmen/ dörren. Rosten på de bilderna är dryg att göra i ordning och kräver mycket jobb och tid och pengar, det är inget man bara slipar ner + lägger i en bit plåt + målar över när det gäller en bil med det värdet.
Är du besviken på skicket så skulle jag inte bjuda alls utan titta vidare ...hoppla till nästa

Har du sett -69E:n på blocket eller Tomlins -72E ? jag skulle mycket hellre köpa en svensk bil än en usa-bil som säljs av en holländare :roll: Holländarna är lika galna som vi i 911:or och den borde varit såld innan den kommit i hamn om det varit en fin bil.

Bengt
@lagteknik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Import

Post by MagnusW »

Ja, det är tydliga tecken på genomrostning vid dropplisten vid bakskärmarna, ett knepigt ställe att fixa den på.
Trösklarna ser misstänkta ut också. Sen har du inte (antar jag) kollat under bilen, infästninarna till främre bärarmar, runt om torsionsröret och hela det området.
Räkna med en hellack och en del plåtjobb. Byta tank fram och tillbaka och ta bort buren är en piss i nilen jämförelsevis.

Å andra sidan vet jag inte om 80k är för mycket för ett hyggligt renoveringsobjekt. Vad kostar en helrenoverad bil idag, 100+k??
Hur som helt är det en himla stor hög med pengar!!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Import

Post by Dutch »

Själv så anser jag att ovan nämnda -69E är det bästa köpet, jag har dock inte sett bilen i verkligheten.
-70 från Holland är förförisk men tyvärr lite för många varningstecken, sprucken lack dålig passning dörr mot tröskel tecken på "svår lagad" rost o.s.v.


En bil i orginal skick är vinner ofta i längden. Fördelen med Porsche är ju att de går att göra personliga utan att "skära" i dom.
Finns många fina exempel med personliga bilar utan att dom är breddade.

En obreddad med Magnesiumfälgar R-däck hårdare stavar och ÖHLINS-dämpare vore en outsider på banträffar om det är en av framtida användningsområden.

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Import

Post by Poppe »

Bilen i Holland hade jag släppt, döljer sig alltid mer under ytan när man börjar riva ner den, mycket jobb och högt slutpris innan man är färdig. Gillade stuket på den dock.

Håller med Bosse, 69E på blocket verkar vara bättre köp (har ej sett den), en orörd rostfri bil är alla gånger trevligare och bättre än renoverad.

Går ju göra enkla ändringar så den passar för konbana och banträffar (om man vill det), skalstol med bälte, R-däck, dämpare, bromsar mm. Enkelt att återställa om man vill. Smala däck är roligare än breda däck.

Kanske inte snabbaste bilen, men förmodligen en av de roligare att köra.

Vad är viktigast? :wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Import

Post by MagnusW »

En 69a är den lättaste 911an, vill man busa till det går det att lätta ännu mer med bolt on saker. Borde inte vara några problem att komma ned till (och kanske under) 950 kg. Med r-däck och hårdare stavar borde det bli en riktigt kul bil som är relativt potent!

Med plast baklucka, plast stötfångare fram och back, utan inredning, så vägde min 69T under 900 kg (torrvikt).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Import

Post by tomlin »

Jag lite "R Gruppe"-delar som kan medfölja vid köp av min bil. Bolt on-mods förstör inte en matching numbers-bil.
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Import

Post by laxen911 »

Tack för alla era synpunkter! Mycket intressant att höra era åsikter, särskilt ang. karossen/lackens skick. Jag känner mig minst sagt osäker på hur omfattande det är att laga alla defekter/rost och lacka om hela bilen på ett 100% sätt. 100kSEK kanske inte är tillräcklig budget om man lämnar bort allt jobb och det ska bli 100%igt?? Har aldrig köpt en bil vars kaross/lack varit i så pass dåligt skick.

Jag har inte tidigare övervägt originalbilar som de ni tipsar om ovan då jag söker en färdig bus/banbil med uppgraderat chassi, sportavgas, RS inredning, lättad med glasfiber kofångare, ev. lite trimmad motor etc. Tänker mig att en sådan bil är 1) billigare att köpa då den inte är helt original och 2) redan är "färdig", dvs jag slipper ligga tid och pengar på att köpa delar och preppa den. Men jag kanske ska tänka om där.....?

/Rikard
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Import

Post by MagnusW »

Det kan också vara en del av nöjet att själv fundera ut de modifieringar man vill göra. Sen antingen göra de själv, eller låta någon annan göra de åt en.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Import

Post by peterc »

Det är svårt att ge råd men jag tycker det är huvudsakligen bra synpunkter som kommit fram här. Med det du tänkt använda bilen till så tycker jag du ska prioritera:
1 Frisk kaross, d.v.s. fri från rost och riktigt lagad. Lacken kan man fixa sen
2 Uppgraderad hjulupphängning
3 Skalstol och bälten
4 "Lättning"
5 Motor och växellåda genomgången, det här är dyrt och många 911 "går bra" även när de är slitna, är det för slitet kan det gå illa förstås. Originalmotorer är också bra, en del trimmar som f-n och kör flera hundra timmar banmöte och varvar 8.000 varje gång och undrar varför grejorna flyger i bitar helt plötsligt.
Porsche föreskrev demontering och inspektion efter 50 timmar för en race-motor. En originalmotor däremot går nästan hur många banmöten som helst om man gör service som man ska.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Import

Post by laxen911 »

Kul att så många engagerar sig i denna fråga!

Meddelande säljaren idag att jag blev besviken på karossens skick och endast är intresserad att köpa bilen för begärt pris om den först genomgår en ordentlig dokumenterad karossrenovering inkl hellack, alt att han kraftigt sänker priset för att kompensera mina utgifter för att renovera den i Sv. Tror inte han kommer nappa men känns bra att ha sagt det iaf. Letandet fortsätter! :wink:
Rikard L
912/6 -65 signalröd
Post Reply