911 Backdate

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Watchmannen
Posts: 21
Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am

911 Backdate

Post by Watchmannen »

Hej på er alla porschefantaster
Nu har barnen blivit äldre barnvagnar och trehjulingar lämnat garaget och det finns tid och ytrymme att göra något nytt spännande , har tidigare haft ett par porschar men på den tiden skulle dom se så nya ut som möjligt , känner nu att jag vill tillbaka till denna trevliga hobby och ha en äldre 911 -73 .Dessa har ju fullkomligt rusat i pris dom senaste åren, därav mina tankar om att ev bygga en egen på en nyare modell...

Har lite frågor nedan hoppas att någon har tid att svara lite

- Är det någon årsmodell/motoralternativ som är att föredra ? tanken just nu är att motorn får förbli orginal ( ettag iaf )
- Var finns det ombyggnads delar till denna förvandling att köpa ?
- Nån som har en bra länk att dela med sig gärna med bilder där man utfört denna förvandling och visar på ett bra sätt hur man gått tillväga ?
- Vet ni någon som påbörjat ett liknande projekt som står och kan tänkas vara till salu får ni mer än gärna tipsa mig.

Trevlig Helg
/Rob
Söker Porsche 911 coupe till salu...
Watchmannen
Posts: 21
Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am

Re: 911 Backdate

Post by Watchmannen »

Ska denna ligga under teknik istället så får någon gärna flytta tråden ...

Mvh
//Rob
Söker Porsche 911 coupe till salu...
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: 911 Backdate

Post by HenrikL »

På 80- och 90-talet byggde man om tidiga bilar för att de skulle se ut som modernare modeller. I dag tycker vi att dessa ombyggnader var helt vansinniga och bygger tillbaka till original.

På 00-talet var "backdating" stort, men nu verkar pendeln ha svängt och det är betydligt färre som gör det i dag. Frågan är hur vi kommer se på konceptet "backdating" om några år?

Jag köpte min sjuttiosjua med avsikten att bygga om till early utseende, men ändrade mig och nu blir det renovering till "i princip original".
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 Backdate

Post by peterc »

HenrikL wrote:På 80- och 90-talet byggde man om tidiga bilar för att de skulle se ut som modernare modeller. I dag tycker vi att dessa ombyggnader var helt vansinniga och bygger tillbaka till original.

På 00-talet var "backdating" stort, men nu verkar pendeln ha svängt och det är betydligt färre som gör det i dag. Frågan är hur vi kommer se på konceptet "backdating" om några år?

Jag köpte min sjuttiosjua med avsikten att bygga om till early utseende, men ändrade mig och nu blir det renovering till "i princip original".
Håller med! Jag är backdate-allergiker!
Får jag föreslå något mer sansat:
Ta en SC, ta bort elefantöronen och använd en liten spegel från 74-75 på vänster sida och sätt dit en ankstjärt! Krom istället för svart om man ska lyxa till det.
Eller behåll den som den är, det blir bäst i längden. SC är ialla fall rätt OK i pris.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: 911 Backdate

Post by Jakesta »

Eller om du nu bestämt dig för att bygga en early... De är ju snygga och man ska väl bygga bilen som man själv drömmer om? Oavsett så finns det nog drag efter alla sorters 911 utom möjligen de med allt för mycket plast och gälar :lol:

Det ligger en 911S -76a på blocket nu för 249k, äldre USA import med lite att göra på. Vill man göra det så autentiskt som möjligt är det kanske en lämplig bil med mag motor på 2,7 liter, lite äldre inredning mm, skulle kunna bli en 73 RS kopia med en del arbete.
Annars är väl SC eller 3.2 bättre ur trimsynpunkt med sin större volym, kraftigare motorblock och låda men man får nog vara beredd att lägga lite till då.
911 SC 3.0 -81
Rennsport
Posts: 7
Joined: Mon Jul 07, 2014 5:55 pm
Location: Helsingborg

Re: 911 Backdate

Post by Rennsport »

Du gör såklart vad du själv tycker är bäst. Du bestämmer! Skit i vad andra tycker o tänker. Nöjet är ju stort att äga något väldigt personligt. Speciellt om du själv ligger bakom tankegångarna. Handlar det sedan om framtida värde och samlarstatus är det enbart original som gäller. En bil som är ändrad men som relativt enkelt går att återställa till ursprungligt skick är en bra mellanväg.
Lite moddar i motor och chassi, andra fälgar osv.. Kör hårt och lycka till! :)
1973 911 T Targa
2008 997 GT3 RS

Porsche - There is No Substitute
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911 Backdate

Post by MagnusW »

Vill man göra en backdate så är en SC det bästa ur pris/prestanda att utgå ifrån.

Det låg en RS look a like på blocket nu i veckan för runt 260 om jag minns rätt, den försvann fort!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 911 Backdate

Post by Dutch »

Själv skulle jag valt en SC bytt frontspoiler till en av RSR typ och ducktail.
Mindre backspeglar ev rut-krom.
Några roliga fälgar måste inte vara Fuchs
Sedan gått på det funktionella.
Tätstegad låda! Det jag uppskattar mest på min bil förutom vid längre turer på motorväg.
Nya stolar
901 styrväxel.
Uppgraderat chassie, kraftigare stavar och stötdämpare.

Sedan hittar du detaljer på andra bilar för inspiration.

Själv skulle jag tom kunna tänka mig en välbyggd Flachbau nu när ingen vill veta av den stilen!

Ventilationsgaller på skärmarna är inte det viktigaste, du ser dom inte ens när du kör.

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: 911 Backdate

Post by Jakesta »

Precis, den där rs-SCn försvann snabbt. Tittar man utanför typ Sverige och Tyskland så verkar även cloner och andra fina byggen gå för ganska stora summor, det måste inte vara originalskick men sen kostar det ju att bygga också. :o
911 SC 3.0 -81
Watchmannen
Posts: 21
Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am

Re: 911 Backdate

Post by Watchmannen »

Tror bara annonsen låg ute ett par timmar tyvärr hann jag ej se den för den var borta....
Söker Porsche 911 coupe till salu...
Watchmannen
Posts: 21
Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am

Re: 911 Backdate

Post by Watchmannen »

Jakesta wrote:Precis, den där rs-SCn försvann snabbt. Tittar man utanför typ Sverige och Tyskland så verkar även cloner och andra fina byggen gå för ganska stora summor, det måste inte vara originalskick men sen kostar det ju att bygga också. :o
Ja förstår att det inte kommer bli billigt ...skulle verkligen vilja ha en äkta - 73 bil , men skulle det dyka upp en nyare ombyggd "klon" som känns rätt så kanske jag slår till. Tycker att det annonseras väldigt få bilar här på denna sidan ??
Vill helst köpa här i sverige , men hittar jag inte vad jag söker får jag självklart rikta blicken utanför..
vilka sidor brukar ni leta bilar på utanför sverige ?

Mvh
//Rob
Söker Porsche 911 coupe till salu...
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: 911 Backdate

Post by tomlin »

Lägg ut en köpesannons på entusiastforumen; här, pcs.nu, ddk-online.com och early911sregistry.org. En del drar sig för att annonsera själva och hör hellre av sig på vettiga köpesannonser.
User avatar
Hakansson
Posts: 8
Joined: Sat Jul 26, 2014 10:27 pm
Location: Malmö
Contact:

Re: 911 Backdate

Post by Hakansson »

Watchmannen wrote:Tror bara annonsen låg ute ett par timmar tyvärr hann jag ej se den för den var borta....
Har någon tvångstanke att ta screenshots på "fynd" på blocket...Liter bilder på bilen som såldes i förra veckan.
Attachments
IMG_8038.PNG
IMG_8038.PNG (117.1 KiB) Viewed 13164 times
IMG_8037.PNG
IMG_8037.PNG (211.34 KiB) Viewed 13164 times
IMG_8036.PNG
IMG_8036.PNG (204.92 KiB) Viewed 13164 times
IMG_8035.PNG
IMG_8035.PNG (211.17 KiB) Viewed 13164 times
_____________________________________________________________________________
Emil Håkansson, Malmö
Porsche 914 - 1971
Instagram: emilhakansson
PCS: 3804C
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Re: 911 Backdate

Post by bjornart »

Jag har lite delar till en backdate. Har pm-at dig.
Björn
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: 911 Backdate

Post by felix83 »

Antar att du sett denna? Kanske är ett bra objekt att utgå ifrån?
http://www.blocket.se/vi/62663395.htm
tmp_10192-92157210871632075990.jpg
tmp_10192-92157210871632075990.jpg (44.21 KiB) Viewed 13089 times
(911 -76, US-modell, 249')
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Watchmannen
Posts: 21
Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am

Re: 911 Backdate

Post by Watchmannen »

Den svarta från blocket såg ju helt okej ut på bilderna ...är det nån här som haft den ?
Söker Porsche 911 coupe till salu...
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 Backdate

Post by Johannes »

Flachbau, det var länge sen jag såg, även fabriken byggde såna...


Den svarte påminner om en som ligger på mobile. -72, breddad, båge och M471 från fabrik med alla papper och låg mätarställning. Priset är en miljon euro. Så en klone, replica, förfalskning eller vad det nu skall kallas får nog anses vara en prisvärd historia!

Bygg det du kan, vill ha, hinner med. Det är du som skall köra den.
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: 911 Backdate

Post by Einar Irgens »

En backdate er i mine øyne meningsløs hvis ikke også interiøret byttes ut med noe som ser tidsriktig ut. Pre74 eksteriør og SC interiør blir feil. Noen som har regnet på hva et komplett, nytt retro interiør vil koste inkl ratt, seter, dashbord, matter og dørtrekk med lommer (dørrficker)? Er det mulig å få tak i alt man behøver?

For 5-6 år siden telte jeg over norske annonser på earlies i løpet av en sommer, og fant ut at 7 av 8 var bygget om til nyere look. Få eller ingen var på den tiden innstilt på bygge tilbake slike biler. Nå går trenden åpenbart åt motsatt håll, noe som i og for seg er bra, men det er litt trist pengene styrer mer enn smak og behag.
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: 911 Backdate

Post by freddegabbe »

peterc wrote:
HenrikL wrote:På 80- och 90-talet byggde man om tidiga bilar för att de skulle se ut som modernare modeller. I dag tycker vi att dessa ombyggnader var helt vansinniga och bygger tillbaka till original.

På 00-talet var "backdating" stort, men nu verkar pendeln ha svängt och det är betydligt färre som gör det i dag. Frågan är hur vi kommer se på konceptet "backdating" om några år?

Jag köpte min sjuttiosjua med avsikten att bygga om till early utseende, men ändrade mig och nu blir det renovering till "i princip original".
Håller med! Jag är backdate-allergiker!
Får jag föreslå något mer sansat:
Ta en SC, ta bort elefantöronen och använd en liten spegel från 74-75 på vänster sida och sätt dit en ankstjärt! Krom istället för svart om man ska lyxa till det.
Eller behåll den som den är, det blir bäst i längden. SC är ialla fall rätt OK i pris.
Jag gjorde som Peter föreslår här ovan men gick lite längre och lade till öppningsbara bakre sidorutor och tog bort strålkastarspolning och sidoblinkers. Öppningsbara bakrrutor är suveränt, luften går igenom mycket bättre och man kan åka i riktigt rask takt utan att det stör. Detta är inga stora förändringar och skulle jag ångra mig så är det lätt att gå tillbaka till orginalutseende.
Attachments
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (306.83 KiB) Viewed 12823 times
Fredrik
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911 Backdate

Post by peterc »

Tjusigt Fredrik. Man skulle kunna sätta på ett riktigt avgassystem också så låter den dessutom nästan som en Carrera. :shock:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: 911 Backdate

Post by freddegabbe »

Hej Peter,

Jag har triad headers och -74 standard rostfri slutburk med två in ett ut. Finns det något annat system som du vet fungerar bättre för ljudet skull? Det sitter en 3,2 l motor i bilen med kammar från 964 rs (utan servopumpsdrivningen).
Fredrik
GAO201
Posts: 3
Joined: Fri Apr 03, 2015 12:19 pm

Re: 911 Backdate

Post by GAO201 »

Hej.

Jag håller på med något likande. En något uppstädad G modell är väl snarare snyggare än
dom tidiga. Hur gjorde du med backspeglarna? Svetsade du igen hålen i dörren?
Det blir ju ett problem om man skall återställa bilen.

Hälsn

Gerry Johansson
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: 911 Backdate

Post by freddegabbe »

Hej,

Jag svetsade igen hålen för backspeglarna. Ingen stor sak att ta upp dem om behovet uppstår i min värld.
Fredrik
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911 Backdate

Post by Johannes »

Snyggt och snabbt jobbat!

Frågan är om inte bästa ljudet blir med två glasfiberdämpare. En för varje bank. Trush hette de en gång i tiden och fanns på hobbex. Närmsta bildelsaffär torde ha dem.
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: 911 Backdate

Post by freddegabbe »

Johannes wrote:Snyggt och snabbt jobbat!

Frågan är om inte bästa ljudet blir med två glasfiberdämpare. En för varje bank. Trush hette de en gång i tiden och fanns på hobbex. Närmsta bildelsaffär torde ha dem.
?
Fredrik
Post Reply