Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Poppe »

Det såldes en röd 72 S nyligen i Växjö för 200'. Säljaren (kvinna) hade haft bilen länge och var nog inte så upplyst om dagens priser på en rostfri 911 72 S. En polis i Växjö (som ska vara duktig på 911) hade bjudit henne 90'.

Bilen var inte på annons utan köparen ringde upp kvinnan (köparen har ringt min kompis som har en 72S många ggr och frågat vad han vill ha för den), bilen var besiktigad och kördes för egen maskin till Västervik, köparen var från Stockholm.

Bilen hade 2,7 cyl sats och CIS-sprut.

Vad tycker ni, får hon skylla sig själv?

Själv fick jag magknip när jag hörde det..
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by tomlin »

Oavsett om köparen bjöd eller säljaren begjorde så hade säljaren inte kollat upp rådande marknadsläge. Köparen har av allt att döma (och utan att ha sett bilen) gjort en väldigt god affär, och inte gjort något omoraliskt i mitt tycke. Säljaren valde att sälja.

2,7 liter och CIS låter som bytt motor (udda val att montera på en 2,4 liters om man har MFI, men det kan ju iofs vara bortplockat). Coupe? Ombyggd till G-modell?

-72 S targan som det vart huggsexa om på Blocket för en tid sedan (lättare objekt, matching numbers, allt viktigt orört och fina sportstolar) gick väl för runt 650' till slut om jag minns rätt.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Poppe »

En kompis till mig ägde bilen innan kvinnan och de känner varandra väl. Det var han som monterade 2,7 cyl sats och K-Jetronic på originalmotorn för länge sedan. Inget man skulle göra idag men på 80-talet var nog K-Jetronic lite tufft, finns ju fortfarande de som höjer det till skyarna. Det är enklare att återställa och montera tillbaka MFI än att bygga tillbaka en förstörd kaross, typ 935-kit som var poppis att montera.

Bilen var original karossmässigt förutom att den var omlackad, enligt min kompis var den aldrig rostig eller lagad.

Jag skulle tro att marknadsvärdet på den bilen ligger mellan 7-800' i det skick den var.

Jag missunnar ingen en bra affär men det här är på gränsen tycker jag.

500 000 spottar man inte på..
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by peterc »

Ja, jag tycker också det är ett gränsfall. Kul med polisen....... :?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Johannes »

Det luktar illa om såna affärer
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Poppe »

tomlin wrote:Oavsett om köparen bjöd eller säljaren begjorde så hade säljaren inte kollat upp rådande marknadsläge. Köparen har av allt att döma (och utan att ha sett bilen) gjort en väldigt god affär, och inte gjort något omoraliskt i mitt tycke. Säljaren valde att sälja.

2,7 liter och CIS låter som bytt motor (udda val att montera på en 2,4 liters om man har MFI, men det kan ju iofs vara bortplockat). Coupe? Ombyggd till G-modell?

-72 S targan som det vart huggsexa om på Blocket för en tid sedan (lättare objekt, matching numbers, allt viktigt orört och fina sportstolar) gick väl för runt 650' till slut om jag minns rätt.
"Inget omoraliskt"

Hmmmmm, har du sålt din fina bil?

Är det ok om jag prutar 500 000?

:wink:
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by tomlin »

Man får bjuda vad man vill, och det har folk också gjort. Inget fel i det.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Jesse »

Har ingen information om bilen i fråga men det har ju sålts betydligt mer åtråvärda bilar för mindre pengar tidigare, 200´är ju ändå "pengar" i sammanhanget.

Tyvärr har väl marknaden fyllts på många som spekulerar varför det är lätt att döma alla köpare men polisen i denna historia kanske erbjöd allt han hade och kanske ämnar han inte heller sälja vidare bilen med god förtjänst utan bruka och älska den? Kanske......?

Jag må vara naiv men jag vill ändå tro att det finns kvar folk som älskar och drömmer om dessa bilar!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Poppe »

Ja jag ska inte agera moraltant, det är gott åt henne när hon inte bemödat sig med att mer noggrant kolla upp den sjukt galloperande prisökning på gamla 911:or som råder. :?

För alla ni andra som varit in och läst tråden har väl stenkoll på priserna på bilar och delar. Eller??


Om hon hade satt ut bilen till högstbjudande, ja då hade det nog varit många som hade opponerat sig över hennes girighet...

Många som tycker att det är fel att begära högstbjudande och inte sätta pris.
viewtopic.php?f=11&t=6579


Men nu när hon gått miste om en halv miljon (minst) då är det helt OK, kanske rent av rätt åt henne. Eller??

Vad vet jag?

Mer än att jag får magknip när jag tänker på det..
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Jesse »

De 500´är ju fiktiva så det är inget att oroa sig för som tur är!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Rennsport
Posts: 7
Joined: Mon Jul 07, 2014 5:55 pm
Location: Helsingborg

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Rennsport »

Man kan ju ha vilka åsikter man vill och man kan ju se det på olika sätt. Ur "bilhandlarperspektiv" blir ju kommentaren "att det går ännu att göra klipp", vilket såklart innebär att ena parten (köparen) är vinnaren. I de flesta affärsuppgörelser är både säljare och köpare överens och anser att de båda är nöjda. Om den aktuella bilen hamnar hos en äkta entusiast och bilsamlare känns det bättre än att det är en bulvan som handlar på inrådan av en uppköpare som enbart gör det för vinnings skull.

Är man osäker på värdet går det alltid att anlita en värderingsman eller välja att lägga ut på Tradera, Early911s, Ebay eller liknande för att få marknadens bedömning. Man får väl ändå anse att det är helt upp till säljaren att sätta priset oavsett om det är för lågt eller för högt. Avvikelser från "normalnivån" sker ju ständigt på marknader runt hela världen. Dessutom tror jag det vara så att säljare som haft en bil länge och haft starka känslor för den, tenderar prioritera att den får ett gott hem och inte alltid jagar sista kronan vid en försäljning. Just detta fallet känns dock väldigt extremt...
1973 911 T Targa
2008 997 GT3 RS

Porsche - There is No Substitute
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Johannes »

Öppnade posten. Fick brev från bilkompaniet i tråvad. De raggar tydligen vagnar med bilregistret som källa. Om du vill sälja eller byta nu eller i framtiden. Ingen direkt parallell, men åt samma håll...
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Janne J »

Johannes wrote:Öppnade posten. Fick brev från bilkompaniet i tråvad. De raggar tydligen vagnar med bilregistret som källa. Om du vill sälja eller byta nu eller i framtiden. Ingen direkt parallell, men åt samma håll...
Samma här, fick brev för någon vecka sedan.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Aircooled Crazy »

Har både fått brev och blivit uppringd.
Antingen samlar de själva, eller också representerar de en samlare... :?
Det hade varit lite roligare om de var som Jesse hoppades på.
Såg bilen, kanske här eller där och blev kär i bilen och undrar nu om den kanske kan vara till salu?
Men å andra sidan kan det vara ett påhitt och vips så ligger den ute på mobile en vecka senare... :lol:
Lite tråkigt tycker jag att utvecklingen har blivit som den är, det har blivit mycket snack om pengar och värde och den lilla entusiast känslan man har haft här, svalnar så sakteliga känns det som..... :|
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Poppe »

Hörde att det såldes/köptes en till early S nyligigen, som jag förstod det var det en firma från Ystad som köpte (de kontaktade ägare som haft den länge) och den skeppades direkt vidare till Tyskland.

Luftkylda 911:or är heta nu!!
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Dutch »

Johannes wrote:Öppnade posten. Fick brev från bilkompaniet i tråvad. De raggar tydligen vagnar med bilregistret som källa. Om du vill sälja eller byta nu eller i framtiden. Ingen direkt parallell, men åt samma håll...
Nu blev jag nervös!!!! Jag har inte varit hemma på 3 månader och min sambo är bekant med frun till till ägaren av bilkompaniet.....
Kommer hem nästa söndag då blir det att springa direkt till garaget, (fast det hade jag nog gjort ändå).


Annars har jag bara hört gott om Bilkompaniet från de (ca 4-5 affärer) som jag känner köpt bil där.
Tycker annars att det är ärligt att erbjuda sig köpa som firma istället för att skicka en bulvan.

-Bo

Offtopic, Fick provkörra en -69 Cortina MK2 pick up (Bakkie) med 3 liters V6 (ca 170 hkr) tillverkad här i Sydafrika, tog bort lite Porsche abstinens.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by MattiasB »

Blev uppringd av nån "christian" på oregistrerat mobilnummer 0707820899 som undrade ifall min 911:a -72 var till salu
för några få dagar sen.
Svaret jag gav var att bilen ej var till salu och när jag frågade hur han fått vetskap om att jag ägde en sådan bil var
svaret "bilregistret".

Det är väl så när få eller inga bilar är ute till försäljning, då får man leta upp bilarna istället. Dock tycker jag det är fel att
myndigheterna för lättvindigt lämnar ut dessa uppgifter.
-72 ex racer
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by jsoderbe »

Hej,

jag tillhör dem som har sålt sina early S-bilar nyligen. Det är helt enkelt inte lika kul när alla pratar värde, värdeökning, värdeökningstakt, framtida värdeökningstakt, eller när man säger någon mening om själva bilen är det matching numbers och struktur på underredsmassan som diskuteras. Jag har alltid gilat 911:orna för att köra, och mina T-bilar är nästan lika roliga att köra till en femtedel av priset. Min kommande 70T hotrod blir väldigt mycket roligare än en original 72S! Något är helt enkelt fel när en 72S i kartonger är värd lika mycket som en Ferrari F430....

I princip har jag inga problem med de som frågar om min bil är till salu, för jag kan alltid säga nej. Däremot har jag problem med de som kör ett "scam", bedrar, lurar eller manipulerar folk att sälja sin undervärderade 911:a. Jag tror få ägare har hängt med i hur fort det faktiskt gått uppåt, jag menar kollar man värdet en gång per år så har man missat kanske 30 % av värdet.

Jag tror tyvärr få kommer att hänga med nedåt när bottnen går ur marknaden heller. Jag är rimligt säker på att det finns gott om Early-S-fabriker runt om i världen, som producerar S-bilar lika oblygt som gjorts med tex 73RS tidigare. Det är ju busenkelt, bara att köpa en 912 i nyskick för 250k, hitta på ett S-chassinummer eller i värsta fall köpa ett, bygga och stämpla upp en motor, vips är den värd 1,5 mkr.

Jag tycker att värdeökningen ska stanna hos den som ägt och äger bilen. Jag har köpt 911:or billigt, tex bilar jag snubblat på när jag letat delar, så jag har kanske inte rätt att yttra mig. Fast 200 kkr för en 72S är faktiskt gränsfall till scam, i alla fall om den hamnar på mobile nästa vecka. Å andra sidan hade ägarinnan alla möjligheter att ta reda på värdet. Det bästa vi som entusiastsajt kan göra för att värdeökningen ska stanna hos ägarna är att informera dem!

Själv så tog jag kontroll över försäljningsprocessen och hörde mig för hos samlare och kända företag i Europa, vilket gjorde att jag hittade en mycket seriös köpare, som hjälpte mig med en vädligt smidig transaktion för mina 3 st 911 S-objekt. Han är nöjd och jag är sk-tnöjd! Däremot annonserade jag ett objekt på både ebay och mobile, och det var ingen rolig upplevelse. Fy sjutton vad mycket tid jag fick slösa bort på lycksökare.

Jag hjälper gärna till om någon går i säljtankar, så vill ni veta mer får ni gärna PM:a.


Mvh Johan
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by gtBen »

Jag håller med om allt du skriver Johan, väl skrivet.
jsoderbe wrote:Något är helt enkelt fel när en 72S i kartonger är värd lika mycket som en Ferrari F430....
...tulpanlökar kommer upp på näthinnan
jsoderbe wrote:Däremot har jag problem med de som kör ett "scam", bedrar, lurar eller manipulerar folk att sälja sin undervärderade 911:a
Det hade blivit rubriker om nån lurade av nån ett hus, det är inte ok
jsoderbe wrote:Det bästa vi som entusiastsajt kan göra för att värdeökningen ska stanna hos ägarna är att informera dem!
Jag hjälpte -72S Targa-ägaren på traven, det kändes bra ...ännu bättre när jag fick ett tack efter att han sålt den
jsoderbe wrote:Själv så tog jag kontroll över försäljningsprocessen och hörde mig för hos samlare och kända företag i Europa
Proffsigt, väl sålt

Bengt
@lagteknik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Johannes »

Det ringer fyra fem gånger om året med nån som har hittat via transportstyrelsen. 911 brukar dock stå som T. Eventuellt står det där för täckt vagn, nån som vet?

För 7 -8 år sen kom det en skrävlare på jobbet och ville sälja mig en 72S. Flat nose och breddad. Du vet de är dyra nu sa han. Han tog i så han sprack på priset. På lap toppen tog jag upp mobile.de och visade honom prisbilden där och den var som vi alla vet betydligt högre. Med andra ord hjälpte jag honom till ett väldigt mycket bättre pris.

Tror inte att han än idag vet att jag porschar i garaget...
Rennsport
Posts: 7
Joined: Mon Jul 07, 2014 5:55 pm
Location: Helsingborg

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Rennsport »

Alltså, ta bra betalt för era bilar! De kommer inte i repris.. 8)

Marknaderna i USA och Tyskland sätter priserna och Sverige är som vanligt på efterkälken. Genom att hålla i bilarna, vårda, renovera upp dem och följaktligen våga ta betalt stoppar det uppköpskarusellen som vi sett på bl.a. vissa Ferrari, äldre VW och klassiska Mercedes. Där utländska uppköpare/bulvaner dränerat det svenska beståndet. Tidiga 911:or har ju gått från att vara en billig sportbil till att vara en äkta samlarbil. En ikon inom bilvärlden! Ur bruksbils synvinkel; Vill man bara ha en rolig billig sportbil finns det många moderna och även bättre märken att roa sig med för bråkdelen av en klassisk 911:a. Men är man bilälskare och har hjärtat på rätt ställe finns det ju bara en modell... :lol:

Att det är obekvämt, bullrigt och hela tiden kräver förarens uppmärksamhet är liksom grejen! Personligen njuter jag lika mycket av att tuffa runt i min Vw Split -51:a som med min RS... :D
1973 911 T Targa
2008 997 GT3 RS

Porsche - There is No Substitute
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by tomlin »

Denna tråd är ett rätt bra exempel på varför forumet behövs. 991 (!) medlemmar and counting.
Rennsport
Posts: 7
Joined: Mon Jul 07, 2014 5:55 pm
Location: Helsingborg

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Rennsport »

Öppnade posten och idag låg där kuvertet från Bilkompaniet i Tråvad. Sent på säsongen men det är väl kanske det som ska locka några att vilja sälja till "höst-pris" eller de hoppas på någon som missat de senaste årens kraftiga prisuppgångar... :roll: Så länge alla bilarna kan stå inlåsta varmt och torrt ska man inte behöva skiljas från någon av dem. Finns väl inget trevligare än att rulla ut pärlan en tidig vårdag och efter att tvättat av vinterdammet ta en välbehövlig rundtur. :)
1973 911 T Targa
2008 997 GT3 RS

Porsche - There is No Substitute
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Besiktigad och rostfri 72 S för 200'

Post by Johannes »

Idag damp det ner ett brev från en Herr Christian Ferroni. Han ville köpa. Brevet kan bara bedömas som taffligt formulerat och går såklart direkt i papperskorgen.

För övrigt så ringer det fem sex gånger om året med samma önskemål. Kanske når för nixregistret...
Post Reply