Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Jag har vinklat min så att 2000 v/m är "kl 9". Detta för att påminna mig om att inte i onödan belasta motorn under just 2000 v/m.
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Inte alls, man hör och känner på motorn när det är dags att växla upp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Många vrider väl så att man har önskat växlingsvarv rakt upp. Själv är jag på Magnus linje.
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Mitt inlägg lät kanske lite "dissigt" mot Björn, men det var inte alls meningen!
Sen går det bra att belasta motorn under 2000 varv också, så länge inte motorn protesterar. Ju större och modernare motorerna är destå lägre ned i registret drar de fint. Just med motorerna på SCn så bytte Porsche lite filosofi och gjorde de mer vridstarka. Man har samma kammar mellan Carrera 3.0 och Carrera 3.2, men man ändrade kamtimingen lite mellan effekt (C3.0) och vrid (SC). Med 3.2an lade man sig mitt emellan...
Sen går det bra att belasta motorn under 2000 varv också, så länge inte motorn protesterar. Ju större och modernare motorerna är destå lägre ned i registret drar de fint. Just med motorerna på SCn så bytte Porsche lite filosofi och gjorde de mer vridstarka. Man har samma kammar mellan Carrera 3.0 och Carrera 3.2, men man ändrade kamtimingen lite mellan effekt (C3.0) och vrid (SC). Med 3.2an lade man sig mitt emellan...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Då får väl jag lägga mig på den sidan som tycker om "vinklade" varvräknare. Har varvräknaren vriden så att varvtalstoppet är rakt upp kl. 12 bara för att lättare kunna se när det är dags att växla eller bara för att det är raceigt.
I detta fall är det min Porschebuss och där faller det in under tema "alltid retar det någon", men i mina racebilar kommer varvräknaren också att vara vridna med varvstop rakt upp
I detta fall är det min Porschebuss och där faller det in under tema "alltid retar det någon", men i mina racebilar kommer varvräknaren också att vara vridna med varvstop rakt upp
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Det här är nog mest för tuffa grabbar? Har aldrig gjort det.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Min motor börjar klippa tändningen mjukt 200 varv innan stoppet, så man känner tydligt när det är dags att växla. Har man stoppet i rotorn, som i min gamla 2.7a, så är det väldigt brutalt och man undviker det gärna!
Saknade dig på Gotland Peter, din 2.7RS hade gjort sig fint i klassik! Vi var inte så många gammelbilar.
Saknade dig på Gotland Peter, din 2.7RS hade gjort sig fint i klassik! Vi var inte så många gammelbilar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Så najs!
Äntligen får jag vara tuff
Skämt åsido har varvräknaren vriden med 6500 rakt upp på mina bilar varvstopp 6800-7500rpm.
Använder varvräknaren mest vid launch.Precis som Magnus använder man känslan vid växling.
Nålen rakt upp dags för nästa.
Sur 2,7an med rallylåda bästa ax växla vid 5500
Turbo 3,3an växla precis innan varvstopp 6800 växla senare med fullt ladd = byta vippor
Äntligen får jag vara tuff
Skämt åsido har varvräknaren vriden med 6500 rakt upp på mina bilar varvstopp 6800-7500rpm.
Använder varvräknaren mest vid launch.Precis som Magnus använder man känslan vid växling.
Nålen rakt upp dags för nästa.
Sur 2,7an med rallylåda bästa ax växla vid 5500
Turbo 3,3an växla precis innan varvstopp 6800 växla senare med fullt ladd = byta vippor
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?
Tack Peter, men var det inte så att "Porsche" hade vridna varvräknare på sina racebilar på 70 talet?peterc wrote:Det här är nog mest för tuffa grabbar?
ps. min bil går under "wannabe"
- Attachments
-
- 917 tachometer.png (81.47 KiB) Viewed 6178 times
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966