Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by bsimonson »

Jag har vinklat min så att 2000 v/m är "kl 9". Detta för att påminna mig om att inte i onödan belasta motorn under just 2000 v/m.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by MagnusW »

Inte alls, man hör och känner på motorn när det är dags att växla upp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by tomlin »

Många vrider väl så att man har önskat växlingsvarv rakt upp. Själv är jag på Magnus linje.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by MagnusW »

Mitt inlägg lät kanske lite "dissigt" mot Björn, men det var inte alls meningen!

Sen går det bra att belasta motorn under 2000 varv också, så länge inte motorn protesterar. Ju större och modernare motorerna är destå lägre ned i registret drar de fint. Just med motorerna på SCn så bytte Porsche lite filosofi och gjorde de mer vridstarka. Man har samma kammar mellan Carrera 3.0 och Carrera 3.2, men man ändrade kamtimingen lite mellan effekt (C3.0) och vrid (SC). Med 3.2an lade man sig mitt emellan...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by FilipF »

Då får väl jag lägga mig på den sidan som tycker om "vinklade" varvräknare. Har varvräknaren vriden så att varvtalstoppet är rakt upp kl. 12 bara för att lättare kunna se när det är dags att växla eller bara för att det är raceigt.

I detta fall är det min Porschebuss och där faller det in under tema "alltid retar det någon", men i mina racebilar kommer varvräknaren också att vara vridna med varvstop rakt upp

Image
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by peterc »

Det här är nog mest för tuffa grabbar? Har aldrig gjort det. :shock:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by MagnusW »

Min motor börjar klippa tändningen mjukt 200 varv innan stoppet, så man känner tydligt när det är dags att växla. Har man stoppet i rotorn, som i min gamla 2.7a, så är det väldigt brutalt och man undviker det gärna!

Saknade dig på Gotland Peter, din 2.7RS hade gjort sig fint i klassik! Vi var inte så många gammelbilar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by Homegrown »

Så najs!

Äntligen får jag vara tuff 8)
Skämt åsido har varvräknaren vriden med 6500 rakt upp på mina bilar varvstopp 6800-7500rpm.
Använder varvräknaren mest vid launch.Precis som Magnus använder man känslan vid växling.
Nålen rakt upp dags för nästa.
Sur 2,7an med rallylåda bästa ax växla vid 5500
Turbo 3,3an växla precis innan varvstopp 6800 växla senare med fullt ladd = byta vippor
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Hur mycket har ni vinklat varvräknaren och varför?

Post by FilipF »

peterc wrote:Det här är nog mest för tuffa grabbar?
Tack Peter, men var det inte så att "Porsche" hade vridna varvräknare på sina racebilar på 70 talet?
ps. min bil går under "wannabe"
Attachments
917 tachometer.png
917 tachometer.png (81.47 KiB) Viewed 6173 times
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply