Soppan, vem vet och kan?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Soppan, vem vet och kan?

Post by Bernard »

Hello alla,

Jag börjar känna stor oro för vad det är vi får när vi tankar våra bilar. Min okunskap i ämnet är stor och jag är säker på att några av er kanske vet mer.

Saker som jag hört ganska nyligen är att VPower som jag alltid värderat högt (utan kunskap dock), numera sedan det blev ST1 enbart är en "vanlig" 95-oktanare som spätts ut med alkohol (E85?) för att få ett högre oktantal.

En racingkollega till mig berättade igår att alkoholinblandningen löste upp de skumplastbitarna vi har i racetankar av säkerhetsskäl, och skapade en bedrövlig sörja som sedan proppar igen filter och i värsta fall mycket mer.

Att våra gamla bilar inte tål de här kemikalierna i slangar och packningar vet vi redan och därför är det superviktigt vad vi ska tanka, eller?

Måste vi snart köpa racebränsle för dyra pengar för att kunna köra (i alla fall de kraftfullare motorerna)?

Hjälp?

Bernard
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Poppe »

Hej Bernard, otroligt fin bil du har... :wink:

Jag tankar Statoil MilesPLUS 98, tycker att det verkar vara bästa alternativet sen Shell slutade sälja "riktig" V-Power.

Här kan du läsa:
https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340724 ... miles.html

Det finns skum som tål etanol, här tex.
http://dalhems.com/sv/p/cd5735a07c2d438 ... skum-liter

Ser fram mot att få se/höra din bil i framtiden..
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Bernard »

Supertack för tipsen Poppe (och berömmet om bilen)!

Dags att skaffa nytt tankkort!

Det som gör mig mest upprörd är att man inte får information om vad som distribueras. På min vanliga familjebil (Alfa 159 Sportwagon 3,2) tändes motorvarningslampan efter en tankning. Jag åkte och kollade upp felkoden och den varnade om fel innehåll i bränsleblandningen, vilket tydligen inte är bra för den typen av motor.

Finns det inte krav på vad som kommer ut ur pumparna? Eller att vi i alla fall vet vad det är?

All the best,

Bernard
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by peterc »

Hej
Jag kanske läst slarvigt eller är trött nu men var i all den här "informationen" står det hur många % etanol det är i den här soppan?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Dutch »

Innehållet inklusive etanol innehåll framgår av säkerhetsdatabladet. För tidigare nämnda miles plus, upp till 5%.
Tyvärr nämns inget intressant som värmevärde eller flamutbredningshastighet.

Alkylatbensin är nog det enda etanolfria alternativet idag.
Bernard har du en trädgårdsmaskinhandel som säljer i lösvikt så blir det inte så extremdyrt.
Jag tror att Aspen 4 med 95 oktan är ok.
Väldigt rent bränsle som inte ger avlagringar eller sotar.
En jobbarkompis som trimmar tvåtaktare säger att det varvar lite bättre med Aspen 2 detta indikerar att flamutbredningshastigheten är bättre. Hög flamutbredningshastighet motverkar även spikningar och möjliggör att höjja tändningen lite.

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by felix83 »

Men hur funkar 95-oktanig alkylatbensin till motorer med högre komp? Trelitersmotorerna efter -80 kräver ju 98 oktan.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Dutch »

Det finns en alternativ oktantalsmätningsmetod för högt varv och belastning jag har för mig att alkylat inte tappar så mycket. (Tror att det benämns MON jag är i 3g skugga idag så det blir fritt ur minnet).
Bäst vore om någon provar under kontrollerade former dvs med afr eller egt mätning.

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Poppe »

Bernard wrote:Supertack för tipsen Poppe (och berömmet om bilen)!

Dags att skaffa nytt tankkort!

Det som gör mig mest upprörd är att man inte får information om vad som distribueras. På min vanliga familjebil (Alfa 159 Sportwagon 3,2) tändes motorvarningslampan efter en tankning. Jag åkte och kollade upp felkoden och den varnade om fel innehåll i bränsleblandningen, vilket tydligen inte är bra för den typen av motor.

Finns det inte krav på vad som kommer ut ur pumparna? Eller att vi i alla fall vet vad det är?

All the best,

Bernard
Var tankade du Alfan någonstans? Vore intressant att veta..

Frun tankade diesel vid ett tillfälle på JET (heter INGO nu) i vår förra BMW 330d och den stannade nästa dag då det var -28, ställde till mycket problem för oss.. Hädanefter tankar jag/vi bara på Statoil.

Alkylatbensin typ Aspen är utmärkt i gräsklippare, motorsåg och liknande, hade inte kört med det i bil på landsväg..
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Johannes »

Tretvåan, om jag tankar Preem eller det som är närmast till hands så hackar vagnen så nåt kommer att gå sönder, med v power( gamla typen) så går den perfekt och känns som några storlekar större motor.

Vanlig Statoil har funkat körmässigt.

Aspen med 102,RON kostar 35 kronor litern på 200 liters fat och är lagringsstabil.

Det är egentligen billigt, tidigt åttiotal kostade det ungefär tusen kronor hästen när man trimmade en porsche, valde det kostar idag kan nån annan få värdera. Det kan bli ganska mycket drivmedel motsvarande lätt trimning.

Sannolikt skulle det vara ett bra köp med racebensinen, men slabbigt.

För övrigt trodde jag nog att check engine lampan lyste konstant på bilar tillverkade söder om alperna...
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by MagnusW »

Det låter mysko om V-power bara skulle vara 95 oktan + etanol.

Enligt databladet ska det typiskt var 98.3 oktan (RON) och man 5% etanol (vilket det är i all svensk bensin).

http://www.shellstationer.se/documents/ ... 98e7c25513

Däremot kan jag tänka mig att mindre nogräknade ställen pytsar i 95 i sina tankar om 98an är slut. Jag tror inte det är någon skillnad på "mack-fabrikat" där.

Tyvärr kan man inte kontrollera vad som finns i tankarna på macken, de kan ju slå i vad för skit som helst och man är helt rättslös.
Läste något gammal på rejsa om en kille som körde sönder sin racemotor och misstänkte bränslet. När han kollade upp det så bestod det till 30% av diesel !!

Finns nyare exempel för E85 där ägare till E85 bilar mätt upp etanolinnehållet i bränslet och det kan variera kraftigt, från E60 till E95....
Så jag tror att vad som finns i tankarna kan variera stort från mack till mack och över tiden.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by insw »

Och Sveriges enda raffinaderi Scanraf i Lysekil ägt av PREEM raffar råolja till bensin och andra produkter dels åt sig själva PREEM och åt Shell m.fl andra oljebolag.

Finns det ingen därute som kan göra oss klokare och berätta hur det verkligen förhåller sig. Oljebolagen är jäviga och vill bara sitt eget bästa.
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Soppan, vem vet och kan?

Post by Johannes »

Det är samma tankbil, diesel ena gången, bensin andra gången och det sker ingen rengöring mellan byten av gods. Vid kallstart åker det med lite bränsle i motoroljan. Bensinresterna förångas, men dieseln blir kvar i motoroljan. Det smörjer såklart inte som det är tänkt. Med lite otur så får man med mer diesel i bensinen och då går såklart inte motorn optimalt.

Förhållandet blir det omvända på en dieselbil, och bensin i motoroljan på en dieselbil förångas.
Post Reply