Senaste Classic Porsche

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Senaste Classic Porsche

Post by peterc »

Läste historen om HOH 276 som varit avbildad under tråden "Racerbilar" i Classic Porsche igår. "Konsten att få det att låta märkvärdigt" skulla man kunna kalla det. Först trodde jag de hävdade att det var en bil gjord på fabriken men de klarade ut det på slutet. Tycker ändå den här tidningen börjar att tappa en del. Har alltid varit misstänksam mot fåntratten med hatten - Jonny Tippler, han har en förmåga att blanda ihop det mesta fakta. :?
Nu lyckades även hans kollega Keith Seumes blanda ihop i stort sätt alla fakta i Carrera RS artikeln, vilket han inte brukar göra så mycket. :cry:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Senaste Classic Porsche

Post by felix83 »

De verkar få ont om uppslag på Classic Porsche. Bara en massa fototunga artiklar om tokrenoverade 356:or som nu är värda si och så mycket och inte ett ord om hur de är att köra/äga. Fokus förskjuts mer och mer åt det som engelskspråkiga brukar benämna "unobtainium". Med risk att svära i kyrkan så skulle jag hellre se ett reportage om hur det är att ha en 924 som enda familjebil året om än att läsa en rad till om ännu en 356 med racinghistoria som nu återställts till finare-än-nyskick av en noggrant namngiven firma och som nu står i en privat samling hos någon med mer pengar än intresse.

Så, nu har jag gnällt klart! :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Senaste Classic Porsche

Post by HenrikL »

Nu var det länge sedan jag läste Classic Porsche, men det verkar som om de flesta tidskrifter har svår brist på idéer när det gäller att skriva om gamla Porschar. Antingen fastnar man i bilar med racinghistoria på en detaljnivå ned till varje oljebyte, eller också är det "unobtanium" som Felix beskriver i inlägget ovan.

Tyvärr är väl tendensen att nästa trend kommer att bli att skriva om gamla Porschar i ett sammanhang av skägg, tatueringar och attityd.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Senaste Classic Porsche

Post by felix83 »

...men fortfarande till priser långt bortom det överkomliga! Det sämsta av två världar, måhända?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Senaste Classic Porsche

Post by gtBen »

Jag köpte Classic Porsche för första gången när jag nyligen åkte kollektivt för första gången detta millenium :shock: och tyckte det var intressant att läsa om HOH276 , men det måste vara något som inte stämmer!
De skriver att den baserades på -74 , byggdes för -78 års säsong till Per Eklund och till bil åt Henri Toivonen för -84 års säsong - och samtliga bilar baserades på fia-regulation 3062 från -70 som Porsche ”återanvände” (och även tidigare återanvänt -72).
Kollar man fordonet HOH276 så ser man att det registrerades i sverige redan 1974, där tror jag inte att det förekommer felregistreringar på 4år. Bilen är för övrigt fortfarande registrerat i Sverige.
Min slutsats är att det finns många fel på årtal mm i den artikeln, frågan är om det är avsiktligt eller oavsiktligt?
peterc wrote:"Konsten att få det att låta märkvärdigt"
instämmer

Bengt

edit: texten till artikeln finns här - https://drive-my.com/en/social/stream/item/4548.html
@lagteknik
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Senaste Classic Porsche

Post by peterc »

gtBen wrote:Jag köpte Classic Porsche för första gången när jag nyligen åkte kollektivt för första gången detta millenium :shock: och tyckte det var intressant att läsa om HOH276 , men det måste vara något som inte stämmer!
De skriver att den baserades på -74 , byggdes för -78 års säsong till Per Eklund och till bil åt Henri Toivonen för -84 års säsong - och samtliga bilar baserades på fia-regulation 3062 från -70 som Porsche ”återanvände” (och även tidigare återanvänt -72).
Kollar man fordonet HOH276 så ser man att det registrerades i sverige redan 1974, där tror jag inte att det förekommer felregistreringar på 4år. Bilen är för övrigt fortfarande registrerat i Sverige.
Min slutsats är att det finns många fel på årtal mm i den artikeln, frågan är om det är avsiktligt eller oavsiktligt?
peterc wrote:"Konsten att få det att låta märkvärdigt"
instämmer

Bengt

edit: texten till artikeln finns här - https://drive-my.com/en/social/stream/item/4548.html
Som jag skrev tidigare, Jonny Tippler (fåntratten med hatten) blandar ihop det som går att blanda ihop. Nu verkar det ha spridit sig på redaktionen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Senaste Classic Porsche

Post by MagnusW »

Läser inte mycket tidningar längre. Tycker det är ett dyrt nöje för lite bilder och tveksam information.

Ofta är det svårt att sålla falsk information från sann och jag är av åsikten (inte bara gällande Porsche) att ingen information är bättre än felaktig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Senaste Classic Porsche

Post by peterc »

Excellence handlar ju om allt möjligt, från 356 no1 till skåpbilar (som många nog misstänker läser jag bara det som handlar om höfläktar), det är dock högre kvalitet på artiklarna och skribenterna där än i de Engelska tidningarna. Det finns nog en del bra Tyska artiklar också men det tar sån tid för mig att läsa dem. :oops:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply