1965 911S?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är i skarven mellan 67 och 68 som nummerserierna görs om första gången. Från modellår 68 börjar ch nummren med 118.




En länk i anslutning
http://www.vierenzestig.nl/1964-porsche-911-registry/
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Dessutom kan det vara värt att notera att första takluckorna kom juni 65, det är de där med dränering uppe vid rutan och till modellår 67 är dräneringen flyttad.

Att S bilen presenterades på Hockenheimbanan i Augusti 1966 kanske inte är så viktigt.

Men eftersom tråden började som den började så kan det vara värt att notera att rallyljusen, dvs de med H4, introducerades på modellår 68. på rallybilarna 68 fanns det ljus i dimljuspositionen, det var inte hella 128 som fanns i 4 versionenr för S bilarna utan de större som dök upp som dimljus från 69.

En annan väldigt enkel sak att notera är instrumenten, de blev svartvita från modellår 68.
User avatar
91167coupe
Posts: 144
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm

Post by 91167coupe »

Bra tråd med mye interessant info!
Det som er interessant i våre dager er overgangen fra 65 til 66 modell. Her står det feil VIN i mange bøker. Dette er et tema som har vært oppe på early 911S forumet i USA flere ganger.
VIN (i følge en tråd på Early 911S) for 65, 66 og 67er:
1965 MY 300001 to ~301899
1966 MY ~301900 to 304959
1967 MY 305101 to 308523

En "riktig" 65 modell 911 er jo verd mange ganger så mye som en 66. Utviklingen fra 65 modellen kom jo i løpet av sommeren-høsten-vinteren og ikke spesifikt til 66 modellen. Mahogny nstrumentpanel uten aluminiumsplate bak, knelist på dashbord som er rett og ikke går opp på sidene, spylervæskebeholder i høyre innerskjerm, ikke justerbare toppfester til fjærben foran mm er riktig på 65 modellen men noe av dette også på de første 66 modellene tidlig høsten 65. Treratt med aluminiumsramme hadde vel bare de første 65 modellene.

66 modellen ble jo også utviklet i løpet av modellåret, overgang til Webere ca februar-mars(?) 1966 og nye horngriller med 2 skruers feste ca desember-januar 65-66. Fra og med 67 modellen ble de aller fleste og større forandringer gjort når ny modell kom.

65-66-67 modellene er de "gamle", 69-73 er de "nye" og med 68 modellen som en mellommodell da denne har kort akselavstand men med endel trim likt de "nye" som nakkestøtter, instrumenter med sort sarg/hvite tall, vinduskarmer i aluminiums(på coupe), myke plastknotter på brytere, H1 lykter med glass som er flate på toppen, større speil mm. Mye av disse forandringene var som følge av trafikksikkerhetsregler i USA. Denne fikk også 2-krets bremser samt, som tidligere nevnt en ny chassisnr serie som begynte på 118 (69-mod begynner på 119) og har 8 siffer mot tidligere 6 siffer.

Dreneringshull i tak til takluke var med hele 67-modellen. Min juli 67 912 har dette. Jeg har lest at det ble montert flere typer takluker orginalt, men har kun sett en type, elektriks Golde. Vet at det ble ettermontert manuelle skyveluker i USA. Jeg har et utkapp fra en -69 912, men vet ikke hvilken bilmerke disse ble tatt i fra??

Dette ble forøvrig litt off topic i forhold til tråden, beklager det.....
Tlf +47 993 67 911
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Bra info!

jag fortsätter 'oftopic' och säger att ditt tel nr var riktigt flott! :D
911T -71
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

För den som vill så finns det en hel del detaljer att ta till sig om bromssystemen. Enkrets,två krets, de tjockare caliprarna för S modellen och R modellen är de stora dragen, men för den vetgirige så fanns det en del detaljer som förändrades för framförallt S bromsarna. Dessa detaljer har såklart försvunnit i takt med att det ersatts av reservdelar.
Post Reply