Produktionsnummer?
Produktionsnummer?
Är det någon som har hittat ett produktionsnummer ovanpå centraltunneln bredvid luckan? En god vän säger att han har ett där på sin 69 Karmann. Kan det vara så att det är bara på Karmannbilar?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Är det inte fantastiskt vad man kan lära sig på det här viset? Tack Per
Om vi ska fortsätta och nörda till det: Ditt produktionsnummer är svårt att läsa men jag tycker det ser ut som det börjar på 100. Den tredje siffran antyder i så fall att den är tillverkad 1970. Är du säker på att det är en 69a? Börjar ditt chassienummer på 118 eller 119?
Om vi ska fortsätta och nörda till det: Ditt produktionsnummer är svårt att läsa men jag tycker det ser ut som det börjar på 100. Den tredje siffran antyder i så fall att den är tillverkad 1970. Är du säker på att det är en 69a? Börjar ditt chassienummer på 118 eller 119?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Vi får hoppas för din del att det är produktionsnumret.MagnusW wrote:Min karmann 69 har också ett nummer där.
Kommer inte ihåg om det matchade numret under askkoppen eller chassienummret, tror det var det första.
Last edited by peterc on Mon Jan 26, 2015 10:39 am, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
- 91167coupe
- Posts: 145
- Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm
Interessant!!
Sjekket nettopp, min 67 912 Karman har også chassisnr her! Min 68 911 Targa produsert hos Porsche(står bare Western Germany på skiltet) har kun chassisnr under askebeger.
Sjekket nettopp, min 67 912 Karman har også chassisnr her! Min 68 911 Targa produsert hos Porsche(står bare Western Germany på skiltet) har kun chassisnr under askebeger.
Tlf +47 993 67 911
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
Skal bare være Karmann biler som har nummeret på bildet over.peterc wrote:Nu återstår frågan vilka bilar som har det här? Bara Kamann eller bara vissa årsmodeller?
Dave i Canada samler data på dette også. De fleste kjenner jo til denne tråden:
http://www.early911sregistry.org/forums ... ne-Build-s
Fra en gammel korrespondanse så nevner han at på tidlige Karmann chassis så er produksjons # og Karmann # vanlligvis "litt forskjellig", mens på senere biler like. Vet ikke hva han mener med denne forskjellen, men skal spørre.
På veldig tidlige biler (alle disse 912) skal det også være et Karmann # i forsenkningen til høytaleren.
Kanskje vi kunne starte en tråd hvor vi samlet sammen litt info til Dave?? Vet han hadde satt pris på det.
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
Hej igen
Jag och en kompis har nördat ner oss lite i det här med produktionsnummer för att försöka förstå hur logiken är.
Min 73a har ett högt chassienummer och är producerad under 1973. Produktionsnumret börjar på 103. Det vi nu undrar över är om trean i 103 betyder att det är 73 års modell eller att den är producerad 1973.
Med andra ord; en tidig bil med lågt chassienummer har den ett produktionsnummer som börjar på 102? Ni som har tidiga bilar har ni produktionsnummer "från året före"?
Vi börjar tro att siffran står för årsmodellen, men man borde kolla ett antal tidiga bilar av vilken årsmodell som helst för att vara säker. OBS produktionsnummer dök upp först på årsmodell 69.
Jag och en kompis har nördat ner oss lite i det här med produktionsnummer för att försöka förstå hur logiken är.
Min 73a har ett högt chassienummer och är producerad under 1973. Produktionsnumret börjar på 103. Det vi nu undrar över är om trean i 103 betyder att det är 73 års modell eller att den är producerad 1973.
Med andra ord; en tidig bil med lågt chassienummer har den ett produktionsnummer som börjar på 102? Ni som har tidiga bilar har ni produktionsnummer "från året före"?
Vi börjar tro att siffran står för årsmodellen, men man borde kolla ett antal tidiga bilar av vilken årsmodell som helst för att vara säker. OBS produktionsnummer dök upp först på årsmodell 69.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Tack för den informationen. Precis vad vi sökte. Vi har också varit inne på det sen en tid tillbaka. Själv har jag länge trott att det är produktionsåret.gtBen wrote:Det verkar som att 3:e siffran är årsmodell, min -74 som är byggd i november -73 har produktionsnummer 104 2594 (vin 9114101274)
Bengt
Dock har vi sett en bil som är av 87 års modell enligt chassienumret och har ett produktionsnummer (enligt dekalen i huven) som börjar på 108. Förklara det någon? Feltryckt dekal?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Hej Peter och alla andra,
det finns en dekoder på early S registry, men tyvärr har jag ingen länk. Jag har en bil med "Ersatz" kaross, och den heter 013. Det jag har lärt mig är att 0 är "Ersatz", 1 vanlig produktionskaross. Andra siffran visar karosstyp, dvs du har en coupé (0) och jag har en Targa (1). Sista siffran är året karossen producerades, och både din och min är alltså från 1973. På de tidigare bilarna fanns även en (2) för Karmann Coupé.
Min bil fick en ny kaross hos en återförsäljare 1973, troligtvis efter en svår olycka. Eftersom chassinumret som sitter kvar är ganska skadat så kan jag inte fullt ut bevisa vad det var för bil, vilket ställer till det lite för mig. Det är en S, vilket syns på bromsar, oljesystem, emblem, mm mm. Men min bil är i grunden hellgelb, medan den ursprungliga karossen enligt chassinumret var blutorange. Tyvärr förde inte fabriken någon omvänd lista på produktionnumren, vilket ställer till det lite för mig.
Tyvärr har jag ingen bra förklaring för 108-numret. Kanske fabriken började om med 1980 som noll? Eller ett?
Min 1970 T har det numret även vid tunneln, numret börjar på 120**** och det är en Karmannbyggd Coupé!
Mvh Johan
det finns en dekoder på early S registry, men tyvärr har jag ingen länk. Jag har en bil med "Ersatz" kaross, och den heter 013. Det jag har lärt mig är att 0 är "Ersatz", 1 vanlig produktionskaross. Andra siffran visar karosstyp, dvs du har en coupé (0) och jag har en Targa (1). Sista siffran är året karossen producerades, och både din och min är alltså från 1973. På de tidigare bilarna fanns även en (2) för Karmann Coupé.
Min bil fick en ny kaross hos en återförsäljare 1973, troligtvis efter en svår olycka. Eftersom chassinumret som sitter kvar är ganska skadat så kan jag inte fullt ut bevisa vad det var för bil, vilket ställer till det lite för mig. Det är en S, vilket syns på bromsar, oljesystem, emblem, mm mm. Men min bil är i grunden hellgelb, medan den ursprungliga karossen enligt chassinumret var blutorange. Tyvärr förde inte fabriken någon omvänd lista på produktionnumren, vilket ställer till det lite för mig.
Tyvärr har jag ingen bra förklaring för 108-numret. Kanske fabriken började om med 1980 som noll? Eller ett?
Min 1970 T har det numret även vid tunneln, numret börjar på 120**** och det är en Karmannbyggd Coupé!
Mvh Johan
Hej Johanjsoderbe wrote:Hej Peter och alla andra,
det finns en dekoder på early S registry, men tyvärr har jag ingen länk. Jag har en bil med "Ersatz" kaross, och den heter 013. Det jag har lärt mig är att 0 är "Ersatz", 1 vanlig produktionskaross. Andra siffran visar karosstyp, dvs du har en coupé (0) och jag har en Targa (1). Sista siffran är året karossen producerades, och både din och min är alltså från 1973. På de tidigare bilarna fanns även en (2) för Karmann Coupé.
Min bil fick en ny kaross hos en återförsäljare 1973, troligtvis efter en svår olycka. Eftersom chassinumret som sitter kvar är ganska skadat så kan jag inte fullt ut bevisa vad det var för bil, vilket ställer till det lite för mig. Det är en S, vilket syns på bromsar, oljesystem, emblem, mm mm. Men min bil är i grunden hellgelb, medan den ursprungliga karossen enligt chassinumret var blutorange. Tyvärr förde inte fabriken någon omvänd lista på produktionnumren, vilket ställer till det lite för mig.
Tyvärr har jag ingen bra förklaring för 108-numret. Kanske fabriken började om med 1980 som noll? Eller ett?
Min 1970 T har det numret även vid tunneln, numret börjar på 120**** och det är en Karmannbyggd Coupé!
Mvh Johan
Allt det du skriver stämmer med det vi kommit fram till genom att titta på många bilar och läsa vad som skrivits, utom då en sak. Tredje siffran förefaller stå för årsmodellen och inte för produktionsåret som jag också trott. Så den där decodern kan nog förbättras?
Sen kan jag också berätta att från och med 964 verkar man ha rört ihop det när det gäller betydelsen av ANDRA siffran.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
-
- Posts: 3
- Joined: Mon Nov 03, 2014 9:51 pm
Hei
Ser dere diskuterer produksjonsnummeret på Karmann biler. Jeg har en 1969 coupe og det er riktig at produksjonsnummmeret står under askebegeret og i tunnelen ved åpningen.
Men hvis dere ser etter på dører,bakluke og kanskje panser, så er de tre siste produksjonsnummerene stempelt inn.
På min er det xxxx961.
Vh
Jørn
Ser dere diskuterer produksjonsnummeret på Karmann biler. Jeg har en 1969 coupe og det er riktig at produksjonsnummmeret står under askebegeret og i tunnelen ved åpningen.
Men hvis dere ser etter på dører,bakluke og kanskje panser, så er de tre siste produksjonsnummerene stempelt inn.
På min er det xxxx961.
Vh
Jørn