Produktionsnummer?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Produktionsnummer?

Post by peterc »

Är det någon som har hittat ett produktionsnummer ovanpå centraltunneln bredvid luckan? En god vän säger att han har ett där på sin 69 Karmann. Kan det vara så att det är bara på Karmannbilar?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det har jag aldrig hört talas om
per222
Posts: 5
Joined: Fri Nov 23, 2012 6:03 pm

Post by per222 »

Eftersom min bil är en 69 Karmann gick jag och kollade. Mycket riktigt, det finns ett nummer där som jag aldrig lagt märke till tidigare.
/Per
Image
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Är det inte fantastiskt vad man kan lära sig på det här viset? Tack Per
Om vi ska fortsätta och nörda till det: Ditt produktionsnummer är svårt att läsa men jag tycker det ser ut som det börjar på 100. Den tredje siffran antyder i så fall att den är tillverkad 1970. Är du säker på att det är en 69a? Börjar ditt chassienummer på 118 eller 119?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
per222
Posts: 5
Joined: Fri Nov 23, 2012 6:03 pm

Post by per222 »

Numret på ramtunneln är 1292195. Jag har inte kollat om det är samma nummer vid instrumentbrädan men nog borde numret vid ramtunneln vara produktionsnumret. Chassinumret börjar på 119.
/Per
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Ja då är det en 69a från Karmann
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Min karmann 69 har också ett nummer där.
Kommer inte ihåg om det matchade numret under askkoppen eller chassienummret, tror det var det första.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

MagnusW wrote:Min karmann 69 har också ett nummer där.
Kommer inte ihåg om det matchade numret under askkoppen eller chassienummret, tror det var det första.
Vi får hoppas för din del att det är produktionsnumret. :?
Last edited by peterc on Mon Jan 26, 2015 10:39 am, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Nu återstår frågan vilka bilar som har det här? Bara Kamann eller bara vissa årsmodeller?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag sticker ut hakan och säger Karmann, 69-
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
91167coupe
Posts: 145
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm

Post by 91167coupe »

Interessant!!

Sjekket nettopp, min 67 912 Karman har også chassisnr her! Min 68 911 Targa produsert hos Porsche(står bare Western Germany på skiltet) har kun chassisnr under askebeger.
Tlf +47 993 67 911
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
User avatar
Schiefer
Posts: 36
Joined: Sun Dec 28, 2008 11:52 pm
Location: Norge

Post by Schiefer »

peterc wrote:Nu återstår frågan vilka bilar som har det här? Bara Kamann eller bara vissa årsmodeller?
Skal bare være Karmann biler som har nummeret på bildet over.

Dave i Canada samler data på dette også. De fleste kjenner jo til denne tråden:
http://www.early911sregistry.org/forums ... ne-Build-s

Fra en gammel korrespondanse så nevner han at på tidlige Karmann chassis så er produksjons # og Karmann # vanlligvis "litt forskjellig", mens på senere biler like. Vet ikke hva han mener med denne forskjellen, men skal spørre.

På veldig tidlige biler (alle disse 912) skal det også være et Karmann # i forsenkningen til høytaleren.

Kanskje vi kunne starte en tråd hvor vi samlet sammen litt info til Dave?? Vet han hadde satt pris på det.
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Hej igen
Jag och en kompis har nördat ner oss lite i det här med produktionsnummer för att försöka förstå hur logiken är.
Min 73a har ett högt chassienummer och är producerad under 1973. Produktionsnumret börjar på 103. Det vi nu undrar över är om trean i 103 betyder att det är 73 års modell eller att den är producerad 1973.
Med andra ord; en tidig bil med lågt chassienummer har den ett produktionsnummer som börjar på 102? Ni som har tidiga bilar har ni produktionsnummer "från året före"?
Vi börjar tro att siffran står för årsmodellen, men man borde kolla ett antal tidiga bilar av vilken årsmodell som helst för att vara säker. OBS produktionsnummer dök upp först på årsmodell 69.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Det verkar som att 3:e siffran är årsmodell, min -74 som är byggd i november -73 har produktionsnummer 104 2594 (vin 9114101274)

Bengt
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

gtBen wrote:Det verkar som att 3:e siffran är årsmodell, min -74 som är byggd i november -73 har produktionsnummer 104 2594 (vin 9114101274)

Bengt
Tack för den informationen. Precis vad vi sökte. Vi har också varit inne på det sen en tid tillbaka. Själv har jag länge trott att det är produktionsåret.

Dock har vi sett en bil som är av 87 års modell enligt chassienumret och har ett produktionsnummer (enligt dekalen i huven) som börjar på 108. Förklara det någon? Feltryckt dekal? :?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Peter och alla andra,

det finns en dekoder på early S registry, men tyvärr har jag ingen länk. Jag har en bil med "Ersatz" kaross, och den heter 013. Det jag har lärt mig är att 0 är "Ersatz", 1 vanlig produktionskaross. Andra siffran visar karosstyp, dvs du har en coupé (0) och jag har en Targa (1). Sista siffran är året karossen producerades, och både din och min är alltså från 1973. På de tidigare bilarna fanns även en (2) för Karmann Coupé.

Min bil fick en ny kaross hos en återförsäljare 1973, troligtvis efter en svår olycka. Eftersom chassinumret som sitter kvar är ganska skadat så kan jag inte fullt ut bevisa vad det var för bil, vilket ställer till det lite för mig. Det är en S, vilket syns på bromsar, oljesystem, emblem, mm mm. Men min bil är i grunden hellgelb, medan den ursprungliga karossen enligt chassinumret var blutorange. Tyvärr förde inte fabriken någon omvänd lista på produktionnumren, vilket ställer till det lite för mig.

Tyvärr har jag ingen bra förklaring för 108-numret. Kanske fabriken började om med 1980 som noll? Eller ett?

Min 1970 T har det numret även vid tunneln, numret börjar på 120**** och det är en Karmannbyggd Coupé!


Mvh Johan
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

jsoderbe wrote:Hej Peter och alla andra,

det finns en dekoder på early S registry, men tyvärr har jag ingen länk. Jag har en bil med "Ersatz" kaross, och den heter 013. Det jag har lärt mig är att 0 är "Ersatz", 1 vanlig produktionskaross. Andra siffran visar karosstyp, dvs du har en coupé (0) och jag har en Targa (1). Sista siffran är året karossen producerades, och både din och min är alltså från 1973. På de tidigare bilarna fanns även en (2) för Karmann Coupé.

Min bil fick en ny kaross hos en återförsäljare 1973, troligtvis efter en svår olycka. Eftersom chassinumret som sitter kvar är ganska skadat så kan jag inte fullt ut bevisa vad det var för bil, vilket ställer till det lite för mig. Det är en S, vilket syns på bromsar, oljesystem, emblem, mm mm. Men min bil är i grunden hellgelb, medan den ursprungliga karossen enligt chassinumret var blutorange. Tyvärr förde inte fabriken någon omvänd lista på produktionnumren, vilket ställer till det lite för mig.

Tyvärr har jag ingen bra förklaring för 108-numret. Kanske fabriken började om med 1980 som noll? Eller ett?

Min 1970 T har det numret även vid tunneln, numret börjar på 120**** och det är en Karmannbyggd Coupé!


Mvh Johan
Hej Johan
Allt det du skriver stämmer med det vi kommit fram till genom att titta på många bilar och läsa vad som skrivits, utom då en sak. Tredje siffran förefaller stå för årsmodellen och inte för produktionsåret som jag också trott. Så den där decodern kan nog förbättras?
Sen kan jag också berätta att från och med 964 verkar man ha rört ihop det när det gäller betydelsen av ANDRA siffran.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Olavpartner
Posts: 3
Joined: Mon Nov 03, 2014 9:51 pm

Post by Olavpartner »

Hei
Ser dere diskuterer produksjonsnummeret på Karmann biler. Jeg har en 1969 coupe og det er riktig at produksjonsnummmeret står under askebegeret og i tunnelen ved åpningen.
Men hvis dere ser etter på dører,bakluke og kanskje panser, så er de tre siste produksjonsnummerene stempelt inn.
På min er det xxxx961.
Vh
Jørn
Post Reply