Liggande fläkt
Liggande fläkt
Hej
Det där med liggande fläkt, jo att 917 o vissa andra Porsche racebilar har/hade det är vi nog överens om, men var det några 911:or som hade detta utförande och i så fall vilka då?
bevisa mig med bilder
Det där med liggande fläkt, jo att 917 o vissa andra Porsche racebilar har/hade det är vi nog överens om, men var det några 911:or som hade detta utförande och i så fall vilka då?
bevisa mig med bilder
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Har för mig att jag sett en sådan motor på en historisk bantävling för några år sedan, har t.o.m. för mig att det var ett Strandell bygge. Av den anledningen betyder det inte att det fanns fabriksbyggda sådana, men jag har för mig att ägaren sa att så byggde man..
Hur fixar de då HTTP, om det inte fanns på fabriksbilar?
(har ingen betydelse för mig, jag skall inte bygga en sådan på någon ban/tävlingsbil)
Hur fixar de då HTTP, om det inte fanns på fabriksbilar?
(har ingen betydelse för mig, jag skall inte bygga en sådan på någon ban/tävlingsbil)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Tack Peter, det stämmer det var nog en 934 replika som jag tittade på nu när jag tänker efter. Hittade lite bilder på nätet.
Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Jag tror du har rätt angående drivningen. Man vinlkade av remmen 90 grader med hjälp av två löprullar.FilipF wrote:Tack Peter, det stämmer det var nog en 934 replika som jag tittade på nu när jag tänker efter. Hittade lite bilder på nätet.
Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Porsche använde den liggande fläkten i flera race applikationer.
Förutom de nämda 934/935 så fanns den även i deras F1 bilar och i Turbo Rsr Carreran från 73/74. Den provades även med en stående.
Någon produktionsbil har jag inte någon träff på.
Micke Svens har den till hugade spekulanter, komplett för 27 tusen euro.
Baileys tar med kolfiber propp, c,a 13 tusen us dollars.
1990 hade Andial de sista original liggande fläktarna för 75 tusen sek.
Kul med valutor....
H.
Förutom de nämda 934/935 så fanns den även i deras F1 bilar och i Turbo Rsr Carreran från 73/74. Den provades även med en stående.
Någon produktionsbil har jag inte någon träff på.
Micke Svens har den till hugade spekulanter, komplett för 27 tusen euro.
Baileys tar med kolfiber propp, c,a 13 tusen us dollars.
1990 hade Andial de sista original liggande fläktarna för 75 tusen sek.
Kul med valutor....
H.
Min post borttagen då det var felaktig information
Sorry
Sorry
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Kanske lite OT, men här är en film med en av Micke Svens motorer med liggande fläkt.
http://www.youtube.com/watch?v=wPfK_BispVo
http://www.youtube.com/watch?v=wPfK_BispVo
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Lika bra jag erkänner
Språkförbristningar och förutfattade saker kan göra att man köper felaktiga saker
Jo, häromdagen fick jag ett mail av en kille som ville sälja en kåpa till liggande Porschefläkt och brythjul till multiremmen för 700:- inkl. frakt till mig. Jo vad gör man, innan han (eller jag) hann ångra sig var pengarna överförde och kåpan på väg. Bara för att inse senare att han är VW intresserad och det var till en Bubbla motor. T1
Men jag kanske skall prova att montera den på min Formel Vee istället... även om det inte är tillåtit...
Men jag lärde mig mycket av det, men tanke på alla fina svar här
Språkförbristningar och förutfattade saker kan göra att man köper felaktiga saker
Jo, häromdagen fick jag ett mail av en kille som ville sälja en kåpa till liggande Porschefläkt och brythjul till multiremmen för 700:- inkl. frakt till mig. Jo vad gör man, innan han (eller jag) hann ångra sig var pengarna överförde och kåpan på väg. Bara för att inse senare att han är VW intresserad och det var till en Bubbla motor. T1
Men jag kanske skall prova att montera den på min Formel Vee istället... även om det inte är tillåtit...
Men jag lärde mig mycket av det, men tanke på alla fina svar här
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Det borde väl gå att modifiera kåpan så den passar på typ4 motorn? såkert lite pyssel men vintern är lång....
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com