Liggande fläkt

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Liggande fläkt

Post by FilipF »

Hej
Det där med liggande fläkt, jo att 917 o vissa andra Porsche racebilar har/hade det är vi nog överens om, men var det några 911:or som hade detta utförande och i så fall vilka då?

bevisa mig med bilder ;-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Spontana reaaktionen är Nej!
Ska fundera lite till
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Har för mig att jag sett en sådan motor på en historisk bantävling för några år sedan, har t.o.m. för mig att det var ett Strandell bygge. Av den anledningen betyder det inte att det fanns fabriksbyggda sådana, men jag har för mig att ägaren sa att så byggde man..

Hur fixar de då HTTP, om det inte fanns på fabriksbilar?
(har ingen betydelse för mig, jag skall inte bygga en sådan på någon ban/tävlingsbil)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Jo, du har rätt. Nu har jag tänkt lite, det är oftast bra att göra det innan man kastar sig på tangentbordet. 934 och 935 hade liggande fläkt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Tack Peter, det stämmer det var nog en 934 replika som jag tittade på nu när jag tänker efter. Hittade lite bilder på nätet. :-)

Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

FilipF wrote:Tack Peter, det stämmer det var nog en 934 replika som jag tittade på nu när jag tänker efter. Hittade lite bilder på nätet. :-)

Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
Jag tror du har rätt angående drivningen. Man vinlkade av remmen 90 grader med hjälp av två löprullar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

User avatar
peterc
Posts: 1184
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Är inte det där något egenkonstruerat av någon? Tycker inte jag känner igen det från de bilder jag ha i mina gamla böcker.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

Peter, det finns även en reproduktion gjord av Micke Svens spezialmotorer.
På hans hemsida finns bilder på den som är helt en repro av Porsches egen liggandes fläkt.

Den jag har är tillverkad i Sydafrika av Peter Bailey.
Den passar 911/964/993 motorerna.

Image
Image
Image
Image


H
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

Porsche använde den liggande fläkten i flera race applikationer.

Förutom de nämda 934/935 så fanns den även i deras F1 bilar och i Turbo Rsr Carreran från 73/74. Den provades även med en stående.

Någon produktionsbil har jag inte någon träff på.

Micke Svens har den till hugade spekulanter, komplett för 27 tusen euro.

Baileys tar med kolfiber propp, c,a 13 tusen us dollars.

1990 hade Andial de sista original liggande fläktarna för 75 tusen sek.

Kul med valutor....

H.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Min post borttagen då det var felaktig information
Sorry
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Även bubblorna i rallycross. Fast de hade ju ibland toppar från Ford escort!
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Kanske lite OT, men här är en film med en av Micke Svens motorer med liggande fläkt.

http://www.youtube.com/watch?v=wPfK_BispVo

8)
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Corvair har liggande fläkt med rem i 90 grader. Mycket opålitligt vad jag läst.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Lika bra jag erkänner :-(
Språkförbristningar och förutfattade saker kan göra att man köper felaktiga saker :-)
Jo, häromdagen fick jag ett mail av en kille som ville sälja en kåpa till liggande Porschefläkt och brythjul till multiremmen för 700:- inkl. frakt till mig. Jo vad gör man, innan han (eller jag) hann ångra sig var pengarna överförde och kåpan på väg. Bara för att inse senare att han är VW intresserad och det var till en Bubbla motor. T1 :-)

Men jag kanske skall prova att montera den på min Formel Vee istället... även om det inte är tillåtit...

Men jag lärde mig mycket av det, men tanke på alla fina svar här
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

Det borde väl gå att modifiera kåpan så den passar på typ4 motorn? såkert lite pyssel men vintern är lång.... :D
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Post Reply