Andra ägare sen ny?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Andra ägare sen ny?

Post by petter »

Kan man lita på transportstyrelsen? Enligt deras register är jag andra ägaren på min 67 ( om man inte tar med bilfirman som sålde den i november 66) Tidigare ägaren berättade förvisso han ägt den sedan sextiotalet men pratade om att han köpte den av en polis och inte av en firma ?
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Är det inte så att om tidigare ägare dör försvinner de ur bilens historik?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

HenrikL wrote:Är det inte så att om tidigare ägare dör försvinner de ur bilens historik?
Det har jag aldrig hört innan, låter ologiskt.

Det är nog troligare att det beror på ett registerfel.
Man kan ju beställa alla ägarbyten från riksarkivet, men de har bara tillbaka till 72 tror jag. Äldre än så finns på länsarkiven.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Mats W
Posts: 33
Joined: Tue Jul 07, 2015 4:19 pm
Location: Halland

Re: Andra ägare sen ny?

Post by Mats W »

petter wrote:Kan man lita på transportstyrelsen? Enligt deras register är jag andra ägaren på min 67 ( om man inte tar med bilfirman som sålde den i november 66) Tidigare ägaren berättade förvisso han ägt den sedan sextiotalet men pratade om att han köpte den av en polis och inte av en firma ?
Petter: Sverige övergick från det tidigare systemet med länskyltar (A 12345) omkring 1972 och då "nollställdes" ägarhistoriken. Tidigare när fordonsregistreringen sköttes av de olika länsstyrelserna runt om i landet hade man inga som helst uppgifter om antal tidigare ägare, utan varje ny registrering (dvs. att bilen flyttade utanför tidigare län) medförde att den nya ägaren hamnade först på registreringshandlingen.

För att ta reda på ditt fordons ägarhistorik kan du vända dig till Riksarkivet och deras hemsida där du knappar in nuvarande registreringsnummer och mot en liten summa får hem ett kuvert med kopior på alla de handlingar du beställer. De par/tre äldsta handlingarna innehåller oftast (inte alltid...) både det nya (ABC123) och det gamla (A 12345) registreringsnumret - och sedan kan du vända dig till den länsstyrelse där bilen var reggad 1972 och så hjälper de dig vidare. Även denna funktion finns på riksarkivets hemsida för nästan alla områden. Annars får du ringa eller maila dem direkt.

Lycka till :D ! // Mats

PS - Nej, döda f.d. ägare till bilar trillar inte bort. De står kvar på sin sista bokföringsadress. Detta gäller även tidigigare ägare. Exempelvis: om jag bodde i Växjö 1995 och ägde en 914 men sålde den och många år senare flyttade till Hässleholm så kommer det att på utdraget som någon gör idag 2015 eller om femton år stå att jag ägde bilen 1995, men med adress Hässleholm och INTE i Växjö där jag faktiskt bodde då jag ägde den.

Alltså lika för alla, såväl levande om döda: Sista eller aktuell adress för alla tidigare ägare. Nya personuppgifter släcker alla gamla :?
DS
Aktuell projekttråd 911T Targa 1969 - övriga luftkylda bilar: VW typ1 1955, 1957 soltak, 1960, 1960 soltak och typ3 1967 fastback
Post Reply