Page 11 of 11

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Feb 26, 2016 12:29 pm
by HenrikL
Erfarenheten från min första urplockning av motor och låda är att det svåraste var att lossa oljeledningarna. Se till att ha bra fasta nycklar (tror det var 30 mm) och läs på vilka delar som är dyra respektive billiga om något måste förstöras för att tas loss.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Feb 26, 2016 12:50 pm
by MagnusW
30 och 36 mm för oljeledningarna.

36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.

Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Feb 26, 2016 6:20 pm
by Johannes
Tillräckligt dyr motor för att det skal vara förnuftigt att svetsa ett stöd som passar i domkraften och hjälper till att balansera när man monterar ner motorn

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 27, 2016 8:13 pm
by olahed
Poppe wrote:Det står bra beskrivet hur du plockar ur motor och låda i Bentley-boken. Man bör vara två.

Det är verkligen inte svårt.. Motor/låda sitter bara med fyra skruvar, sen är det bara anslutningar till bränsle, olja/vevhusvent, gas, växellåda, drivaxlar (häng upp dem med snöre) samt el som ska lossas.
Många bra tips igen Poppe, ska se om jag kan svetsa ihop ett sånt stöd. Blir ett bra svetsprojekt, noob där me. :) Detta är ett gift, dreglar över ännu ett projekt dessutom. :D

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 27, 2016 8:15 pm
by olahed
HenrikL wrote:Erfarenheten från min första urplockning av motor och låda är att det svåraste var att lossa oljeledningarna. Se till att ha bra fasta nycklar (tror det var 30 mm) och läs på vilka delar som är dyra respektive billiga om något måste förstöras för att tas loss.
Bra tips!! ska tänka på det.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 27, 2016 8:17 pm
by olahed
MagnusW wrote:30 och 36 mm för oljeledningarna.

36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.

Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.
Vi är två men ska se om jag kan snickra ihop ett sånt stöd.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 27, 2016 8:20 pm
by olahed
Johannes wrote:Tillräckligt dyr motor för att det skal vara förnuftigt att svetsa ett stöd som passar i domkraften och hjälper till att balansera när man monterar ner motorn
Ska göra ett försök med svetsen, ska bara införskaffa en först. :D

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Feb 29, 2016 11:54 am
by olahed
Under tiden vi håller på med småfix på bilen funderar vi vad vi ska göra med lacken. Vi har liksom inga bra alternativ tycker vi, pest eller kolera. Det finns väl bara dom 2 vanliga sätten att göra det på, göra det ordentligt från bar plåt eller lacka "med stängda dörrar".
Första alternativet är inget alternativ, vi har inte möjlighet eller tid. Andra alternativet är inte heller bra då färgen vi då måste ta(den nuvarande blå) inte är en original Porschefärg ens men det lutar väl ändå åt det eftersom att lacka med stängda dörrar och byta färg är väl ännu sämre eller gör man sånt?? Stängda dörrar och återgång till originalfärg???? En annan blånyans kanske??

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Feb 29, 2016 12:11 pm
by MagnusW
Jag skulle vänta till ni har tid och/eller råd att göra det riktigt och till originalfärgen, det är bilarna värda.

Under tiden så fixa det värsta, lacka om fronten om det behövs, fixa stenskott, polera lacken etc.

Min egen bil har behövt en ny lack ett par år, men jag väntar till jag har tid, plats och pengar (alternativt mycket pengar :) ), under tiden har jag lackat om stötfångare / frontplåt.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Feb 29, 2016 6:58 pm
by olahed
MagnusW wrote:Jag skulle vänta till ni har tid och/eller råd att göra det riktigt och till originalfärgen, det är bilarna värda.
Jo hade gärna gjort det, men börjar ha ganska många projekt nu och behöver bli av med ett, denna kan behöva skeppas iväg när vi är klara så kan nog inte riktigt vänta så länge.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Mar 19, 2016 1:47 pm
by olahed
GODA NYHETER!

Blev en sejour i garaget med Coupèn där vi äntligen bytte bränsleaccumulator i veckan som var. Bilen startade och efter ett lite finetuning gick den riktigt bra, t.o.m bättre än när den kom hit. GÖTT!!
Kallstartsproblemen också borta verkar det som, vi epoxylimmade igen sprickan i popupventilslocket som tillfällig lösning och vi håller tummarna att det var där den tjuvnöp luft. Bara resten kvar nu :lol:
Tack för hjälpen!

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 18, 2017 12:54 pm
by olahed
Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också. Därefter la bränslepumpen av och nu senast var det generatorn som byttes ut, så nu går den som en dröm :D . Inredningen är i princip helt klar, vi har bara instrumentbrädan kvar sen blir det ny lack. La upp en bild på Facebook sidan.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 18, 2017 1:29 pm
by HenrikL
olahed wrote:Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också.
Vem renoverade varmkörningsregulatorn? Jag är lite osäker på funktionen i min.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Wed Mar 01, 2017 3:23 pm
by olahed
HenrikL wrote:
olahed wrote:Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också.
Vem renoverade varmkörningsregulatorn? Jag är lite osäker på funktionen i min.
Jag skickade den till ett ställe i England kostade typ 3k sek.