Nu har jag gjort det!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
HenrikL
Posts: 594
Joined: Wed Sep 13, 2006 7:10 pm
Location: Uppsala

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by HenrikL » Fri Feb 26, 2016 12:29 pm

Erfarenheten från min första urplockning av motor och låda är att det svåraste var att lossa oljeledningarna. Se till att ha bra fasta nycklar (tror det var 30 mm) och läs på vilka delar som är dyra respektive billiga om något måste förstöras för att tas loss.

User avatar
MagnusW
Posts: 1703
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by MagnusW » Fri Feb 26, 2016 12:50 pm

30 och 36 mm för oljeledningarna.

36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.

Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1023
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by Johannes » Fri Feb 26, 2016 6:20 pm

Tillräckligt dyr motor för att det skal vara förnuftigt att svetsa ett stöd som passar i domkraften och hjälper till att balansera när man monterar ner motorn

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Sat Feb 27, 2016 8:13 pm

Poppe wrote:Det står bra beskrivet hur du plockar ur motor och låda i Bentley-boken. Man bör vara två.

Det är verkligen inte svårt.. Motor/låda sitter bara med fyra skruvar, sen är det bara anslutningar till bränsle, olja/vevhusvent, gas, växellåda, drivaxlar (häng upp dem med snöre) samt el som ska lossas.
Många bra tips igen Poppe, ska se om jag kan svetsa ihop ett sånt stöd. Blir ett bra svetsprojekt, noob där me. :) Detta är ett gift, dreglar över ännu ett projekt dessutom. :D
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Sat Feb 27, 2016 8:15 pm

HenrikL wrote:Erfarenheten från min första urplockning av motor och låda är att det svåraste var att lossa oljeledningarna. Se till att ha bra fasta nycklar (tror det var 30 mm) och läs på vilka delar som är dyra respektive billiga om något måste förstöras för att tas loss.
Bra tips!! ska tänka på det.
Last edited by olahed on Sat Feb 27, 2016 8:33 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Sat Feb 27, 2016 8:17 pm

MagnusW wrote:30 och 36 mm för oljeledningarna.

36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.

Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.
Vi är två men ska se om jag kan snickra ihop ett sånt stöd.
Last edited by olahed on Sat Feb 27, 2016 8:32 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Sat Feb 27, 2016 8:20 pm

Johannes wrote:Tillräckligt dyr motor för att det skal vara förnuftigt att svetsa ett stöd som passar i domkraften och hjälper till att balansera när man monterar ner motorn
Ska göra ett försök med svetsen, ska bara införskaffa en först. :D
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Mon Feb 29, 2016 11:54 am

Under tiden vi håller på med småfix på bilen funderar vi vad vi ska göra med lacken. Vi har liksom inga bra alternativ tycker vi, pest eller kolera. Det finns väl bara dom 2 vanliga sätten att göra det på, göra det ordentligt från bar plåt eller lacka "med stängda dörrar".
Första alternativet är inget alternativ, vi har inte möjlighet eller tid. Andra alternativet är inte heller bra då färgen vi då måste ta(den nuvarande blå) inte är en original Porschefärg ens men det lutar väl ändå åt det eftersom att lacka med stängda dörrar och byta färg är väl ännu sämre eller gör man sånt?? Stängda dörrar och återgång till originalfärg???? En annan blånyans kanske??
Last edited by olahed on Mon Feb 29, 2016 12:16 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

User avatar
MagnusW
Posts: 1703
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by MagnusW » Mon Feb 29, 2016 12:11 pm

Jag skulle vänta till ni har tid och/eller råd att göra det riktigt och till originalfärgen, det är bilarna värda.

Under tiden så fixa det värsta, lacka om fronten om det behövs, fixa stenskott, polera lacken etc.

Min egen bil har behövt en ny lack ett par år, men jag väntar till jag har tid, plats och pengar (alternativt mycket pengar :) ), under tiden har jag lackat om stötfångare / frontplåt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Mon Feb 29, 2016 6:58 pm

MagnusW wrote:Jag skulle vänta till ni har tid och/eller råd att göra det riktigt och till originalfärgen, det är bilarna värda.
Jo hade gärna gjort det, men börjar ha ganska många projekt nu och behöver bli av med ett, denna kan behöva skeppas iväg när vi är klara så kan nog inte riktigt vänta så länge.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Sat Mar 19, 2016 1:47 pm

GODA NYHETER!

Blev en sejour i garaget med Coupèn där vi äntligen bytte bränsleaccumulator i veckan som var. Bilen startade och efter ett lite finetuning gick den riktigt bra, t.o.m bättre än när den kom hit. GÖTT!!
Kallstartsproblemen också borta verkar det som, vi epoxylimmade igen sprickan i popupventilslocket som tillfällig lösning och vi håller tummarna att det var där den tjuvnöp luft. Bara resten kvar nu :lol:
Tack för hjälpen!
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Sat Feb 18, 2017 12:54 pm

Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också. Därefter la bränslepumpen av och nu senast var det generatorn som byttes ut, så nu går den som en dröm :D . Inredningen är i princip helt klar, vi har bara instrumentbrädan kvar sen blir det ny lack. La upp en bild på Facebook sidan.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

User avatar
HenrikL
Posts: 594
Joined: Wed Sep 13, 2006 7:10 pm
Location: Uppsala

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by HenrikL » Sat Feb 18, 2017 1:29 pm

olahed wrote:Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också.
Vem renoverade varmkörningsregulatorn? Jag är lite osäker på funktionen i min.

olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 10:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Nu har jag gjort det!!

Post by olahed » Wed Mar 01, 2017 3:23 pm

HenrikL wrote:
olahed wrote:Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också.
Vem renoverade varmkörningsregulatorn? Jag är lite osäker på funktionen i min.
Jag skickade den till ett ställe i England kostade typ 3k sek.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202

Post Reply