Page 2 of 11

Posted: Tue Jul 29, 2014 12:36 pm
by olahed
MagnusW wrote:
olahed wrote: Ok verkar som om det får bli så. Verkar va svårt att få ett pris på lackering, nån som har erfarenhet av vad en hygglig lackering skulle gå på?
Ca: 30 får du nog räkna med om du själv demonterar och monterar, där sparar man ändå ganska många timmar.

Tänk på att detta är ett bra tillfälle att byta innertak om det skulle vara lite dåligt, man måste nämligen plocka ut alla rutor för att byta detta.

Sen plockar det på rätt mycket pengar att byta gummilister och eventuellt dåligt krom.
Tack för tipset det ska jag göra om det blir lackering. Tack!

Posted: Tue Jul 29, 2014 2:27 pm
by Janne J
Om du inte har bråttom kan lackerare ibland ta på sig bilar som de har som utfyllnad när inte det är fullt med de vanliga försäkringsjobben.
Jag lämnade in en helt renplockad men ändå körbar Mustangcabbe till "min" lackerare, sedan tog det 3 månader innan den var klar och totalpriset blev ca 30'.
Färg och material till en hellack på plåtren bil ligger på 7-9'

Posted: Tue Jul 29, 2014 2:57 pm
by MagnusW
Janne J wrote:Om du inte har bråttom kan lackerare ibland ta på sig bilar som de har som utfyllnad när inte det är fullt med de vanliga försäkringsjobben.
Det skulle jag bara göra om jag hade ett stort förtroende för firman/personen. Något jag lärt mig är att aldrig säga: "Det är inte så bråttom, ta det när du har tid." för då kommer det aldrig att bli klart. Det är värt typ 10 loppor extra att få det klart på en vecka mot att vänta ett år eller så...

Posted: Tue Jul 29, 2014 3:54 pm
by Janne J
Jag har den turen att ha en kompis som äger en billackering.
Annars ska man nog vara noggrann med att det finns ett datum när det ska vara klart.

Posted: Wed Jul 30, 2014 11:45 am
by olahed
Fick ett förslag från tullmäklaren om en lackeringsfirma Charlottenberg Värmland. .. Lååångt dock.

Posted: Mon Aug 04, 2014 11:20 pm
by olahed
En fundering om stötfångarna, det är amerikanska på min, inte assnygga kanske men gillar ju original grejer på bilen, är ändå sugen att sätta dit europeiska. Nån som kan ge råd om det? Påverkar det värdet på bilen på nåt sätt?

Posted: Tue Aug 05, 2014 11:07 am
by olahed
olahed wrote:En fundering om stötfångarna, det är amerikanska på min, inte assnygga kanske men gillar ju original grejer på bilen, är ändå sugen att sätta dit europeiska. Nån som kan ge råd om det? Påverkar det värdet på bilen på nåt sätt?
Kofångare menar jag!

Posted: Tue Aug 05, 2014 3:51 pm
by Sven
De amerikanska stötfångarna är så fula, så värdet på vagnen borde gå upp utan dem.
Jag tror inte att man ska dra originalhysterin alltför långt. Att hålla sig till originalutrustning från "tiden" är fullt tillräckligt, enligt min mening.

Posted: Wed Aug 06, 2014 9:11 am
by Älvis
Det viktigaste är att man trivs med bilen. Du har den ju för dig.

Posted: Wed Aug 06, 2014 6:36 pm
by olahed
Älvis wrote:Det viktigaste är att man trivs med bilen. Du har den ju för dig.
Absolut är det så, vill bara ha koll på vad jag gör så det inte blir knas. Trodde i min enfaldhet att det bara skulle vara att plocka bort den gamla och den nya skulle ha samma fästen men vad jag förstår så är det inte så enkelt.

Posted: Sat Aug 23, 2014 3:51 pm
by olahed
Har inte fått bilen ännu, fraktbolaget krånglar. Priset jag fick av dom var "2500$ inklusive allt endast tull och moms tillkommer" nu kommer det kosta 5500sek extra för att få ut bilen här i Stockholm. Dom vägrar stå för dom kostnaderna vilket jag tycker är piss! Trots att dom erkände att dom bommat att det skulle tillkomma utgifter eftersom dom e van att använda "roll on roll off", nu kommer den i en container. Sista ordet e inte sagt dock.
En sak som jag undrat lite, har kollar runt lite och det är väl endast US style bumperettes som man byter ut bak eller byter man ut hela kofångaren till eurostyle?

Posted: Sat Aug 23, 2014 4:24 pm
by jsoderbe
Oj det var dyrt. Speciellt som tull och moms 38% tillkommer!!

Vilken speditör använder du? och vilken hamn därborta?


Mvh

Johan

Posted: Sat Aug 23, 2014 5:36 pm
by olahed
jsoderbe wrote:Oj det var dyrt. Speciellt som tull och moms 38% tillkommer!!

Vilken speditör använder du? och vilken hamn därborta?


Mvh

Johan
Frihamnen i Stockholm. Vill inte svartmåla fraktbolaget än eftersom sista ordet inte är sagt, tänkte använda det som påtryckning att dom ska göra rätt för sig. . Hoppas jag slipper.

Posted: Sat Aug 23, 2014 5:39 pm
by olahed
olahed wrote:
jsoderbe wrote:Oj det var dyrt. Speciellt som tull och moms 38% tillkommer!!

Vilken speditör använder du? och vilken hamn därborta?


Mvh

Johan
Frihamnen i Stockholm. Vill inte svartmåla fraktbolaget än eftersom sista ordet inte är sagt, tänkte använda det som påtryckning att dom ska göra rätt för sig. . Hoppas jag slipper.
Sen hoppas jag att jag bara behöver betald 12% för samlarbil☺

Posted: Sat Aug 23, 2014 7:37 pm
by jsoderbe
Men varifrån i USA? Florida brukar kosta 1100 USD, Californien 1250 USD. Terminalavgift i Gbg brukar vara 3495 plus moms.

Är verkligen en SC tillräckligt sällsynt för att kvalificera för 12%?

Med vänlig hälsning,

Johan

Posted: Sat Aug 23, 2014 8:31 pm
by olahed
jsoderbe wrote:Men varifrån i USA? Florida brukar kosta 1100 USD, Californien 1250 USD. Terminalavgift i Gbg brukar vara 3495 plus moms.

Är verkligen en SC tillräckligt sällsynt för att kvalificera för 12%?

Med vänlig hälsning,

Johan
Som jag förstår det ska det va lugnt, har pratat med en värderare och på han lät det som om det inte skulle va nåt problem. Nya regler från iår eller ifjol tror jag vilket gör det lättare att få den klassad som Samlarbil. Mer än 30 år och inga konstigheter på bilen typ customgrejer utan mer eller mindre original, förslitningsgrejer får bytas naturligtvis.
Los Angeles är den köpt i, och dyrare med container tydligen.

Posted: Sat Aug 23, 2014 10:07 pm
by jsoderbe
Nu var det 5 år sedan men jag betalde 995 USD sist jag skeppade en Porsche, i container, från LA. Dock var det med California Shipping, som verkligen inte skötte sig. Containern kom till Göteborg, som är klart billigare än Stockholm.

Sista Porschen jag (någonsin) skickade till Stockholm blev stulen ur hamnen. Återfanns dock snabbt, helt utan deras förtjänst, och står nu nylackad här hemma!

Skicka gärna ett PM om du inte vill avslöja firman i Sverige....

Tyvärr är det rätt vanligt att de inte nämner terminalavgiften mm vid offerering. Det står normalt "$xxxx plus destination charges" på offerten, och då antar man att det är tull och skatt. Men då tillkommer även terminalavgift, dekumentavgift, tullkreditavgift, lagringsavgift.... :(

För det priset som du betalar så borde allt ingå, för det är verkligen dyrt.

Med vänlig hälsning,

Johan

Posted: Sun Aug 24, 2014 8:12 am
by olahed
jsoderbe wrote:Nu var det 5 år sedan men jag betalde 995 USD sist jag skeppade en Porsche, i container, från LA. Dock var det med California Shipping, som verkligen inte skötte sig. Containern kom till Göteborg, som är klart billigare än Stockholm.

Sista Porschen jag (någonsin) skickade till Stockholm blev stulen ur hamnen. Återfanns dock snabbt, helt utan deras förtjänst, och står nu nylackad här hemma!

Skicka gärna ett PM om du inte vill avslöja firman i Sverige....

Tyvärr är det rätt vanligt att de inte nämner terminalavgiften mm vid offerering. Det står normalt "$xxxx plus destination charges" på offerten, och då antar man att det är tull och skatt. Men då tillkommer även terminalavgift, dekumentavgift, tullkreditavgift, lagringsavgift....

För det priset som du betalar så borde allt ingå, för det är verkligen dyrt.

Med vänlig hälsning,

Johan
Ja det var ett bra pris du fått, inget jag varit i närheten av att få. Firman som sålde bilen hade kunnat skeppa den billigare än 2500 men ville ha en tredje part i det hela så jag tog det lite dyrare priset . Läste nånstans om din historia om din stulna porsche, otroligt att du fick tillbaka den i ett stycke?
Du som importerat, är det nåt mer än blinkers och eventuellt hastighetsmätare som behöver bytas ut?

Posted: Sun Aug 24, 2014 4:11 pm
by Jonas Y
olahed wrote: ... är det nåt mer än blinkers och eventuellt hastighetsmätare som behöver bytas ut?
Jag vet inte om det hjälper, men en gång för ca 5 år sedan registrerade jag in en USA motorcykel, jag var lite ivrig och orkade inte vänta på att fixa km/h mätare ordentligt så jag skrev ut en cirkel med siffror motsvarande km/h och tejpade på glaset för mätaren (i ytterkant så man såg mätarnålen tydligt under). Det gick igenom. (Men jag lämnar inga garantier för att det getho-style lösningen fortfarande är tillåten).

Posted: Sun Aug 24, 2014 4:46 pm
by felix83
Jonas Y wrote:Jag vet inte om det hjälper, men en gång för ca 5 år sedan registrerade jag in en USA motorcykel, jag var lite ivrig och orkade inte vänta på att fixa km/h mätare ordentligt så jag skrev ut en cirkel med siffror motsvarande km/h och tejpade på glaset för mätaren (i ytterkant så man såg mätarnålen tydligt under). Det gick igenom. (Men jag lämnar inga garantier för att det getho-style lösningen fortfarande är tillåten).
Den lösningen borde ju vara helt laglydig. Det finns nog inga krav på att mätarna måste vara estetiskt tilltalande... ;)
Som kuriosa kan nämnas att en släkting har kvar MPH-mätare på två av sina MG, utan km-markering. Har gått igenom besiktningen varje gång...

Posted: Sun Aug 24, 2014 10:42 pm
by jsoderbe
Hej,

Jo det är helt otroligt egentligen, det var faktiskt en vänlig privatperson som upptäckte att någon försökte stjäla den igen.... polisen lyckades inte knyta ihop knuten då den hade USA-skyltar!

Det måste vara att den gick till Stockholm som gjorde prisskillnaden. Annars borde du fått ett annat pris är du frågade runt.

Jag rekommenderar Infranordic, men nu är jag lite kluven då Linda (deras stjärna de senaste 18 åren) ska byta till ett annat företag. Göteborg är också oslagbart prismässigt, och har tätare turer än Stockholm. Nu låter det som jag är värsta importexperten, men jag tar bara in en bil om året, så tro inte på allt jag säger.... :-)

Det är lite pickel att koppla om blinkers, men mest på de nyare bilarna. En sak som kan vara lite klurig är att koppla om/ur deras "amber" daytime running lights. Men på en SC tror jag det är rätt enkelt!

Med lite tur har du redan dubbla skalor på hastighetsmätaren, och då kan du släppa det.

På samma sätt som många andra säger så skulle jag inte röra en skruv på bilen innan den är besiktigad, registrerad och i trafik. Sedan skulle jag köra den en säsong innan jag tog några större beslut. Prioriteringarna brukar ändras, och det står alldeles för många bilar nedplockade i kartonger redan, även i mitt garage! :lol:


Med vänlig hälsning,

Johan

Posted: Fri Oct 24, 2014 8:28 pm
by olahed
Efter 7 sorger och lika många bedrövelser... Nu är den äntligen här!!
Får inte in nån bild av nån anledning. .. Jobbar på det. [/img]

Posted: Fri Oct 24, 2014 9:00 pm
by felix83
olahed wrote:Efter 7 sorger och lika många bedrövelser... Nu är den äntligen här!!
Får inte in nån bild av nån anledning. .. Jobbar på det. [/img]
Image
Allow me... (Norpat från FB)

Posted: Fri Oct 24, 2014 9:03 pm
by olahed
felix83 wrote:
olahed wrote:Efter 7 sorger och lika många bedrövelser... Nu är den äntligen här!!
Får inte in nån bild av nån anledning. .. Jobbar på det. [/img]
Image
Allow me... (Norpat från FB)

Ha ha Tack!😊😊👍👍

Posted: Sat Oct 25, 2014 8:23 am
by Aircooled Crazy
Är du nöjd?