Nu har jag gjort det!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

MagnusW wrote:
olahed wrote: Ok verkar som om det får bli så. Verkar va svårt att få ett pris på lackering, nån som har erfarenhet av vad en hygglig lackering skulle gå på?
Ca: 30 får du nog räkna med om du själv demonterar och monterar, där sparar man ändå ganska många timmar.

Tänk på att detta är ett bra tillfälle att byta innertak om det skulle vara lite dåligt, man måste nämligen plocka ut alla rutor för att byta detta.

Sen plockar det på rätt mycket pengar att byta gummilister och eventuellt dåligt krom.
Tack för tipset det ska jag göra om det blir lackering. Tack!
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

Om du inte har bråttom kan lackerare ibland ta på sig bilar som de har som utfyllnad när inte det är fullt med de vanliga försäkringsjobben.
Jag lämnade in en helt renplockad men ändå körbar Mustangcabbe till "min" lackerare, sedan tog det 3 månader innan den var klar och totalpriset blev ca 30'.
Färg och material till en hellack på plåtren bil ligger på 7-9'
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Janne J wrote:Om du inte har bråttom kan lackerare ibland ta på sig bilar som de har som utfyllnad när inte det är fullt med de vanliga försäkringsjobben.
Det skulle jag bara göra om jag hade ett stort förtroende för firman/personen. Något jag lärt mig är att aldrig säga: "Det är inte så bråttom, ta det när du har tid." för då kommer det aldrig att bli klart. Det är värt typ 10 loppor extra att få det klart på en vecka mot att vänta ett år eller så...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

Jag har den turen att ha en kompis som äger en billackering.
Annars ska man nog vara noggrann med att det finns ett datum när det ska vara klart.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Fick ett förslag från tullmäklaren om en lackeringsfirma Charlottenberg Värmland. .. Lååångt dock.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

En fundering om stötfångarna, det är amerikanska på min, inte assnygga kanske men gillar ju original grejer på bilen, är ändå sugen att sätta dit europeiska. Nån som kan ge råd om det? Påverkar det värdet på bilen på nåt sätt?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

olahed wrote:En fundering om stötfångarna, det är amerikanska på min, inte assnygga kanske men gillar ju original grejer på bilen, är ändå sugen att sätta dit europeiska. Nån som kan ge råd om det? Påverkar det värdet på bilen på nåt sätt?
Kofångare menar jag!
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

De amerikanska stötfångarna är så fula, så värdet på vagnen borde gå upp utan dem.
Jag tror inte att man ska dra originalhysterin alltför långt. Att hålla sig till originalutrustning från "tiden" är fullt tillräckligt, enligt min mening.
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Det viktigaste är att man trivs med bilen. Du har den ju för dig.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Älvis wrote:Det viktigaste är att man trivs med bilen. Du har den ju för dig.
Absolut är det så, vill bara ha koll på vad jag gör så det inte blir knas. Trodde i min enfaldhet att det bara skulle vara att plocka bort den gamla och den nya skulle ha samma fästen men vad jag förstår så är det inte så enkelt.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Har inte fått bilen ännu, fraktbolaget krånglar. Priset jag fick av dom var "2500$ inklusive allt endast tull och moms tillkommer" nu kommer det kosta 5500sek extra för att få ut bilen här i Stockholm. Dom vägrar stå för dom kostnaderna vilket jag tycker är piss! Trots att dom erkände att dom bommat att det skulle tillkomma utgifter eftersom dom e van att använda "roll on roll off", nu kommer den i en container. Sista ordet e inte sagt dock.
En sak som jag undrat lite, har kollar runt lite och det är väl endast US style bumperettes som man byter ut bak eller byter man ut hela kofångaren till eurostyle?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Oj det var dyrt. Speciellt som tull och moms 38% tillkommer!!

Vilken speditör använder du? och vilken hamn därborta?


Mvh

Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Oj det var dyrt. Speciellt som tull och moms 38% tillkommer!!

Vilken speditör använder du? och vilken hamn därborta?


Mvh

Johan
Frihamnen i Stockholm. Vill inte svartmåla fraktbolaget än eftersom sista ordet inte är sagt, tänkte använda det som påtryckning att dom ska göra rätt för sig. . Hoppas jag slipper.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

olahed wrote:
jsoderbe wrote:Oj det var dyrt. Speciellt som tull och moms 38% tillkommer!!

Vilken speditör använder du? och vilken hamn därborta?


Mvh

Johan
Frihamnen i Stockholm. Vill inte svartmåla fraktbolaget än eftersom sista ordet inte är sagt, tänkte använda det som påtryckning att dom ska göra rätt för sig. . Hoppas jag slipper.
Sen hoppas jag att jag bara behöver betald 12% för samlarbil☺
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Men varifrån i USA? Florida brukar kosta 1100 USD, Californien 1250 USD. Terminalavgift i Gbg brukar vara 3495 plus moms.

Är verkligen en SC tillräckligt sällsynt för att kvalificera för 12%?

Med vänlig hälsning,

Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Men varifrån i USA? Florida brukar kosta 1100 USD, Californien 1250 USD. Terminalavgift i Gbg brukar vara 3495 plus moms.

Är verkligen en SC tillräckligt sällsynt för att kvalificera för 12%?

Med vänlig hälsning,

Johan
Som jag förstår det ska det va lugnt, har pratat med en värderare och på han lät det som om det inte skulle va nåt problem. Nya regler från iår eller ifjol tror jag vilket gör det lättare att få den klassad som Samlarbil. Mer än 30 år och inga konstigheter på bilen typ customgrejer utan mer eller mindre original, förslitningsgrejer får bytas naturligtvis.
Los Angeles är den köpt i, och dyrare med container tydligen.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Nu var det 5 år sedan men jag betalde 995 USD sist jag skeppade en Porsche, i container, från LA. Dock var det med California Shipping, som verkligen inte skötte sig. Containern kom till Göteborg, som är klart billigare än Stockholm.

Sista Porschen jag (någonsin) skickade till Stockholm blev stulen ur hamnen. Återfanns dock snabbt, helt utan deras förtjänst, och står nu nylackad här hemma!

Skicka gärna ett PM om du inte vill avslöja firman i Sverige....

Tyvärr är det rätt vanligt att de inte nämner terminalavgiften mm vid offerering. Det står normalt "$xxxx plus destination charges" på offerten, och då antar man att det är tull och skatt. Men då tillkommer även terminalavgift, dekumentavgift, tullkreditavgift, lagringsavgift.... :(

För det priset som du betalar så borde allt ingå, för det är verkligen dyrt.

Med vänlig hälsning,

Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Nu var det 5 år sedan men jag betalde 995 USD sist jag skeppade en Porsche, i container, från LA. Dock var det med California Shipping, som verkligen inte skötte sig. Containern kom till Göteborg, som är klart billigare än Stockholm.

Sista Porschen jag (någonsin) skickade till Stockholm blev stulen ur hamnen. Återfanns dock snabbt, helt utan deras förtjänst, och står nu nylackad här hemma!

Skicka gärna ett PM om du inte vill avslöja firman i Sverige....

Tyvärr är det rätt vanligt att de inte nämner terminalavgiften mm vid offerering. Det står normalt "$xxxx plus destination charges" på offerten, och då antar man att det är tull och skatt. Men då tillkommer även terminalavgift, dekumentavgift, tullkreditavgift, lagringsavgift....

För det priset som du betalar så borde allt ingå, för det är verkligen dyrt.

Med vänlig hälsning,

Johan
Ja det var ett bra pris du fått, inget jag varit i närheten av att få. Firman som sålde bilen hade kunnat skeppa den billigare än 2500 men ville ha en tredje part i det hela så jag tog det lite dyrare priset . Läste nånstans om din historia om din stulna porsche, otroligt att du fick tillbaka den i ett stycke?
Du som importerat, är det nåt mer än blinkers och eventuellt hastighetsmätare som behöver bytas ut?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

olahed wrote: ... är det nåt mer än blinkers och eventuellt hastighetsmätare som behöver bytas ut?
Jag vet inte om det hjälper, men en gång för ca 5 år sedan registrerade jag in en USA motorcykel, jag var lite ivrig och orkade inte vänta på att fixa km/h mätare ordentligt så jag skrev ut en cirkel med siffror motsvarande km/h och tejpade på glaset för mätaren (i ytterkant så man såg mätarnålen tydligt under). Det gick igenom. (Men jag lämnar inga garantier för att det getho-style lösningen fortfarande är tillåten).
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jonas Y wrote:Jag vet inte om det hjälper, men en gång för ca 5 år sedan registrerade jag in en USA motorcykel, jag var lite ivrig och orkade inte vänta på att fixa km/h mätare ordentligt så jag skrev ut en cirkel med siffror motsvarande km/h och tejpade på glaset för mätaren (i ytterkant så man såg mätarnålen tydligt under). Det gick igenom. (Men jag lämnar inga garantier för att det getho-style lösningen fortfarande är tillåten).
Den lösningen borde ju vara helt laglydig. Det finns nog inga krav på att mätarna måste vara estetiskt tilltalande... ;)
Som kuriosa kan nämnas att en släkting har kvar MPH-mätare på två av sina MG, utan km-markering. Har gått igenom besiktningen varje gång...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

Jo det är helt otroligt egentligen, det var faktiskt en vänlig privatperson som upptäckte att någon försökte stjäla den igen.... polisen lyckades inte knyta ihop knuten då den hade USA-skyltar!

Det måste vara att den gick till Stockholm som gjorde prisskillnaden. Annars borde du fått ett annat pris är du frågade runt.

Jag rekommenderar Infranordic, men nu är jag lite kluven då Linda (deras stjärna de senaste 18 åren) ska byta till ett annat företag. Göteborg är också oslagbart prismässigt, och har tätare turer än Stockholm. Nu låter det som jag är värsta importexperten, men jag tar bara in en bil om året, så tro inte på allt jag säger.... :-)

Det är lite pickel att koppla om blinkers, men mest på de nyare bilarna. En sak som kan vara lite klurig är att koppla om/ur deras "amber" daytime running lights. Men på en SC tror jag det är rätt enkelt!

Med lite tur har du redan dubbla skalor på hastighetsmätaren, och då kan du släppa det.

På samma sätt som många andra säger så skulle jag inte röra en skruv på bilen innan den är besiktigad, registrerad och i trafik. Sedan skulle jag köra den en säsong innan jag tog några större beslut. Prioriteringarna brukar ändras, och det står alldeles för många bilar nedplockade i kartonger redan, även i mitt garage! :lol:


Med vänlig hälsning,

Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Efter 7 sorger och lika många bedrövelser... Nu är den äntligen här!!
Får inte in nån bild av nån anledning. .. Jobbar på det. [/img]
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

olahed wrote:Efter 7 sorger och lika många bedrövelser... Nu är den äntligen här!!
Får inte in nån bild av nån anledning. .. Jobbar på det. [/img]
Image
Allow me... (Norpat från FB)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

felix83 wrote:
olahed wrote:Efter 7 sorger och lika många bedrövelser... Nu är den äntligen här!!
Får inte in nån bild av nån anledning. .. Jobbar på det. [/img]
Image
Allow me... (Norpat från FB)

Ha ha Tack!😊😊👍👍
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Post by Aircooled Crazy »

Är du nöjd?
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
Post Reply