Glas/kolfiberdelar av intresse

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Glas/kolfiberdelar av intresse

Post by Dr P. »

Det var länge sedan jag senast gjorde nåt i glasfiber, men nu har intresset vaknat igen. Tänkte tillverka lite lättviktsdelar för min bil, främst i bakändan. Bl.a. bakluckan tänkte jag försöka mig på. Som dubbelsidig så är det inte det lättaste att börja med så först i tur kommer det att bli lite enklare delar.

Delarna tänkte jag göra i kolfiber. Kommer dock att testa arbetsmetoder och formar med glasfiber först. En S framkofångare ligger för tillfället som stark kandidat för inkörning. Jag har inte för avsikt att börja masstillverka något, men berätta gärna om någon del intresserar. Så kan jag kanske ta den som övningsarbete.
StaffanL
Posts: 17
Joined: Wed May 04, 2011 8:40 pm

Post by StaffanL »

Jag är intresserad av motorlucka och framkofångare ala R. Hör gärna av dig när produktionen är igång!
H
Staffan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

906 bergspyder kaross? (909 verkar lite för spartansk)
En gammal dröm som någon gång skall förverkligas.

Image

Edit, glömde bild

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

StaffanL wrote:Jag är intresserad av motorlucka och framkofångare ala R. Hör gärna av dig när produktionen är igång!
H
Staffan
Precis vad jag också skulle "behöva". Problemet är att hitta modell att ta form av. Vet någon om R framkofångaren är en plåtkofågare i plast eller har den annan form? Åtminsone har den ju lite material i dimljushålen som jag tror inte finns på plåtvarianten.

Och var motorluckan på Ri plast eller aluminium? De använde ju aluminium i bakkofångaren och den del registerskylten kommer fast i, och även i vissa S bakluckor.

Jag tänkte göra åtminstone kofångarna mycket tunna, men förstärka med skumkärna och ett andra lager bakom så det blir sandwich konstruktion för att få det lite stadigare. Kanske även lite Kevlar på framsidan så skulle det ta stötar bättre.
Post Reply