Glasfiber S kofångare original

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Glasfiber S kofångare original

Post by Dr P. »

Hade loss framkofångaren på min 912 och den visade sig vara liter mer sofistikerat byggd än jag trott. Det är en S modell kofångare i glasfiber, så den är allt annat än original på min bil (-66:a, dessutom).

Det som fick mig att undra var att den är gjord av en mycket fin glasfiberväv. Övre kanten (och kanske även den utstickande delen, dvs själva kofångaren) var någon typ av tunn sandwich konstruktion. Alltså ett yttre skikt och ett inre foder med nåt emellan. Hade delamierat lite ställvis, annars hade jag nog inte märkt det.
Fästena är både fram och på sidorna glasfiber det man ser, men metall inne. De original RS glasfiberkofångare jag sett har fästen i bar metall så det var lite olika jämfört med dem.

Frågan är alltså om det funnits original glasfiber S kofångare (t.ex. rally/race)? Antagligen dock bara en bättre gjord kopia.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej, vill du byta mot en i plåt? Eller en fin i glasfiber med pengar emellan? :-)

Behöver ha en originalversion till min tidiga S -72, nr 211. Den borde ha haft glasfiber original.


Mvh Johan
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Mycket tyder på att du har en Porsche original S-stötfångare i glasfiber till LWB. Efter ett visst chassinummer för årsmodell 1972 så övergick man till att göra dem i plåt.
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Då var jag alltså inne på rätt spår med att den antagligen var fabriksgjord. :) Helt säker kan man ju inte vara, men sannolikheten steg ytterligare.

Tänkte byta till en glasfiber "R" modell, om jag hittar en sådan, eller så för bilen original i plåt. Tyvärr är bilen i Finland så det blir lite mer omständigt med frakt att skicka den. Den har nog tagit en liten smäll någon gång (tagit i underkanten ser det ut som) för den är förstärkt med vanlig glasfibermatta på några ställen.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

skicka gärna PM eller mail på johan at autopower dot se . Jag är rätt ofta i Finland och har inga problem att ta med grejer hem. Om du vill skiljas från den såklart!

Tomlin, vet du från vilket chassinummer?


Mvh Johan
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Hittade det här:

"Beginning with 1972 models , Type 911 S vehicles are furnished with a front spoiler-type bumper as standard equipment. This modification results in increased stability at high speed.

Initially made of fiberglass , these spoiler-type bumpers are made of steel sheetmetal from chassis #

911 230 0385 - Coupe

911 231 0231 - Targa


This steel spoiler-type bumper can be optionally equipped with overrider horns.

NOTE
The spoiler-type bumper can be installed in all vehicles from 1969 models without further modifications."
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Schysst, tackar! Jag har nr 211 så då fick jag bekräftat att den var glasfiber.

Mvh, Johan
Post Reply