Jänkargubbe som byter styrled på 911 (humor?)

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Jänkargubbe som byter styrled på 911 (humor?)

Post by christerL »

Hittade denna på Youtube och vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om jag besatt den kompentensen skulle jag inte göra en instruktionsvideo så mycket är klart!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7BqfBl5H-3E

Han borde låta en verkstad sköta detta stackarn...
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Jänkargubbe som byter styrled på 911 (humor?)

Post by Sven »

christerL wrote:Hittade denna på Youtube och vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om jag besatt den kompentensen skulle jag inte göra en instruktionsvideo så mycket är klart!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7BqfBl5H-3E

Han borde låta en verkstad sköta detta stackarn...
Du menar att du inte skulle låta den där verkstaden reparera din bil?
:shock:

Jag gillar speciellt hans ändamålsenliga verktyg. T o m skruvmejseln var sned...
:D
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Haha..

Nu har jag ju inte bytt styrstag/styrled på just en 911 framvagn själv men antar att man inte borde utsätta styrväxeln för det våld som han gör när han lossar utan att hålla emot längre in m.m. Sedan oroar han sig för framvagnsinställningen, men nya styrstaget lär ju knappast komma förjusterat för just hans bils toe-in :roll:

Det är ju fler saker som känns lite komiska så man känner sig nästan lite taskig att göra sig lustig över det :cry:
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Han utger sig för att vara professionell SAMT att han gör en instruktionsfilm, som han dessutom publicerar...

Med den totala brist på självinsikt som den mannen besitter, så tycker jag att det är vår plikt att göra oss lustiga över hans dumheter.
:mrgreen:
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Stor humor!
Får ju en att känna sig som rena rama proffset i jämförelse.

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Förrutom att han är rätt tafflig så gör han inga direkta fel, även om jag tycker att man alltid ska göra en riktig hjulinställning efter ett liknande jobb.

Hans analys av den nya "värdelösa" styleden är humor!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Tack för att någon går ut och tar han lite i försvar! :D

Magnus, när du säger att han inte gör något direkt fel så undrar jag över framförallt två saker, och detta inte för att på något sätt polemisera utan av intresse om det verkligen kan vara rätt sätt?

I all ödmjukhet, jag har inte bytt inre styrled på 911-framvagn själv, (men dock på andra bilar) men borde man inte hålla emot innanför, eller åtminstone lossa någon låsmutter så inte Kuggstång/styrväxel får sådana påkänningar när det uppenbart sitter fast ordentligt och kanske suttit där i 30 år?

När han kränger på damasken över yttre styrled med uppenbart stort besvär och trolig risk att göra skada på den istället för att bara lätta på låsmutter och skruva av den yttre styrleden, på med damask och tillbaka.

Vad som är direkt fel eller tafflighet kan ju säkert diskuteras men det vore intressant med din uppfattning eftersom du verkar ha bra koll!

Mvh
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Styrleden sitter med loctite i styrväxeln. Styrstången är rund med en plan sida där kuggarna är utfästa.
Jag är osäker på om den yttre bussningen i styrväxeln matchar denna avfasning. Gör den det så lägger man ingen stor belastning på själva växeln.
Man skull kanske kunna hålla i stången med stor skiftnyckel, men det är ganska trångt att komma åt nånting där under.
Hur som helst är det så här "alla" gör, har aldrig läst att det skulle vara ett problem.

Kollade inte så noga på hur han trädde på damasken, men som du säger så är det onödigt att knö den över styrleden. Att mäta längden och räkna gängor etc tycker jag är mest en "grovinställning" så man kan köra till hjulinställningen.

Han inger dock inget större förtroende, skulle inte rekommendera att lämna bilen där! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Då får vi konstatera att han vid borttagandet av den gamla styrleden inte gör något direkt fel, även om det är väldigt lätt att tro det...

Är det någon som behöver byta sin inre styrled så vet vi ju faktiskt nu hur man gör samtidigt som det är lite underhållande med allt runt i kring det :P
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply