Typ äldsta kända 912an-"902" Versuchswagen-nu i SE

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Typ äldsta kända 912an-"902" Versuchswagen-nu i SE

Post by Christoffer E »

Känd bil nr #13394. Coolt. Nån som vet hur den hittade hit från Pennsylvania och renoveringen på Europa Macchina? Och finns det ens nån marknad för en "12a-ish" för 6 000 000?

http://www.blocket.se/eslov/Porsche_911 ... ?ca=11&w=3

http://912register.pca.org/912-912E_His ... types.aspx

// C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Riktigt kul!

Har dock svårt att tro att den står i Sverige, är nog en handlare som scannar..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Ok, nu är jag ett riktigt fan av luftkylda Porschar.
Men 6 mille, det går ju helt överstyr....

Jag pratade med en Early-bekant i helgen, har påstod att veteranbilars popularitet peakar efter ca 50 år. Är benägen att hålla med honom. Att köpa en dyr tidig Porsche är nog en högst tveksam "investering".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

MagnusW wrote:Ok, nu är jag ett riktigt fan av luftkylda Porschar.
Men 6 mille, det går ju helt överstyr....

Jag pratade med en Early-bekant i helgen, har påstod att veteranbilars popularitet peakar efter ca 50 år. Är benägen att hålla med honom. Att köpa en dyr tidig Porsche är nog en högst tveksam "investering".
Jag väntar på att Porsche 356 ska bli billigare, men det har väl inte gått så bra hittills.

Det stora avgörandet för priserna på veteranbilar tror jag kommer bli om det kommer ett intresse för amerikanska och europeiska 40-70-talsbilar från 3 miljarder människor i tillväxtländer som Kina, Indien och Ryssland.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Allt är ju relativt!

Det är väl graden av användbarhet som talar så oerhört väl för Porsche 911. Det är få bilar från samma, tidiga som faktiskt går att sätta sig i och köra 2-300 mil utan större bekymmer.

Frågan är vad som händer med 356:orna, har det stora intresset för dem reinkarnerats nedåt i generationerna?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

HenrikL wrote:
MagnusW wrote:Ok, nu är jag ett riktigt fan av luftkylda Porschar.
Men 6 mille, det går ju helt överstyr....

Jag pratade med en Early-bekant i helgen, har påstod att veteranbilars popularitet peakar efter ca 50 år. Är benägen att hålla med honom. Att köpa en dyr tidig Porsche är nog en högst tveksam "investering".
Jag väntar på att Porsche 356 ska bli billigare, men det har väl inte gått så bra hittills.

Det stora avgörandet för priserna på veteranbilar tror jag kommer bli om det kommer ett intresse för amerikanska och europeiska 40-70-talsbilar från 3 miljarder människor i tillväxtländer som Kina, Indien och Ryssland.
Frågan är vilken relation de kommer ha till dessa bilar, det är det som är intressant.
De är de bilarna man drömmer om som liten och som man senare i livet får råd att köpa det handlar om. I alla fall för 70-80 % av köparna till klassiska bilar och de är de som driver upp priserna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Med värdeökningen på bilarna uppstår ju en hel del intressanta bieffekter som setts till i andra världar, ex. konstvärlden.

Köparnas demografi och köpargument ändras, en ny grupp köpare uppstår.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Men för att "konsthandlarna" ska köpa/äga bilarna så måste de vara värdefulla åtminstone imaginärt... som aktier...

Alltså, jag vill inte vara negativ, men jag är skeptisk...

Jag är inte övertygad om att vi kan/får använda fossila drivmedel om ~15 år och etanol är synnerligen tveksamt det också.
Då faller bruksvärdet för gemene man rätt rejält!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Kanske blir brukandet i framtiden sekundärt alt. helt avgränsat till inghängnande områden etc.


Vem vet :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Inte värt att tänka på, framtiden kommer vare sig man vill eller inte.

Köp och kör så länge det går! :D
Det är bara pengar!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Kollar man på t.ex. VW bussar med delad framruta (upp till 1967 års modell) så köps dessa nästan enbart av folk som knappast kan minnas dem från när de var i trafik. Jag är född 1975 och när jag började lägga märke till bilar i mitten av 80-talet vad de tidiga folkabussarna redan utskrotade.

De som är i 20-årsåldern i dag verkar prioritera Facebook framför körkort, så frågan är om de kommer efterfråga veteranbilar i någon större utsträckning.
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Efter en viss årsmodell vilken den nu är så blir vagnarna aldrig veteraner. Teknikinnehållet är för avancerat. Det är egentligen ingen brist på bensin. Det saknas mer vatten av bra kvalitet.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johannes wrote:Det saknas mer vatten av bra kvalitet.
Nu är du väl ute och cyklar, jag har inget vatten i min motor! ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

MagnusW wrote:
Johannes wrote:Det saknas mer vatten av bra kvalitet.
Nu är du väl ute och cyklar, jag har inget vatten i min motor! ;)
Det var ju precis det som Johannes skrev; du saknar vatten av god kvalitet...
:roll:
Post Reply