Xenon-kit
Xenon-kit
Är det någon som har någon erfarenhet av att installera xenon-kit i 911:or? Det är känns lite lockande, http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... 4300k.html
Visserligen måste man plocka ut det vartannat år men det kan det kanske vara värt...
/b
Visserligen måste man plocka ut det vartannat år men det kan det kanske vara värt...
/b
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Jag funderade faktiskt häromdagen hur lång tid det kan dröja innan de första LED-framlamporna kommer. Audi har ju full-LED fram på sina modeller numera, så tekniken finns ju onekligen. Dock kanske det är svårt att få motsvarande en glödlampas storlek att ge tillräckligt ljus, men det är väl knappast omöjligt.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Farsan satt på ett liknande eftermarknadskitt på sin Subaru, jättebra ljus, noterade dock att de behövde komma igång ordentligt några sekunder och bli varma när det var riktigt kallt ute på vintern.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
+1MagnusW wrote:Kalla mig gärna gammalmodig, men jag tycker det ser bättre ut med vanliga H4
Trots 700 mil på vägarna i år, så körde jag nog bara en gång i mörker.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
När vi ändå snackar helljus så är en sak värd att påpeka igen.
Helljuset har inget relä, all ström går genom spaken! Lite dålig kontakt i spaken så ökar motståndet och värmen i den samma vilket leder till att plasten smälter och heljuset slutar fungera.
Så alla borde bygga om detta och sätta in ett relä för helljuset. Det är ganska enkelt och kan göras i och runt säkringsdosan.
Då får man i många fall också några tiondels volt mer fram till lamporna tack vare bättre och kortare kabeldragning.
Har en bild på det hela som jag ritat i. Kommer inte ihåg exakt vad 1-4 var, men jag tror att 3 kommer från helljusspaken som jag säkrar av med 2 och använder som styrsignal till reläet 1. Set tar jag nog ström från 4 genom reläet tillbaka till säkringen (ej utritat) för helljuset och vidare till lampan med ordinarie kablage.
Helljuset har inget relä, all ström går genom spaken! Lite dålig kontakt i spaken så ökar motståndet och värmen i den samma vilket leder till att plasten smälter och heljuset slutar fungera.
Så alla borde bygga om detta och sätta in ett relä för helljuset. Det är ganska enkelt och kan göras i och runt säkringsdosan.
Då får man i många fall också några tiondels volt mer fram till lamporna tack vare bättre och kortare kabeldragning.
Har en bild på det hela som jag ritat i. Kommer inte ihåg exakt vad 1-4 var, men jag tror att 3 kommer från helljusspaken som jag säkrar av med 2 och använder som styrsignal till reläet 1. Set tar jag nog ström från 4 genom reläet tillbaka till säkringen (ej utritat) för helljuset och vidare till lampan med ordinarie kablage.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Håller med vad som sagts. På en gammal bil med riktiga strålkastare är xenon nog långt ifrån nödvändigt. Som Rickard skrev så är det moderna bilar med sina smalt designade strålkastare och projektorlinser som gör det nästan nödvändigt för att se i mörker och speciellt regn/mörker.
Tror Porsche var i stort sett först med projektorlysen när de införde det på 993, där tycker jag det åtminstone blir ljust. På tidiga Audi däremot med projektorlysen är det som att ha stearinljus om man inte xenonkonverterar, och inte ens då blir det riktigt bra ljus i höstmörker och regn. Helljuset är det dock inget fel på men hur ofta använder man det.
Ibland är det nästan man önskar att man hade en Volvo 240 med sina enorma lysen...
(Ursäkta om det blev lite off-topic)
Tror Porsche var i stort sett först med projektorlysen när de införde det på 993, där tycker jag det åtminstone blir ljust. På tidiga Audi däremot med projektorlysen är det som att ha stearinljus om man inte xenonkonverterar, och inte ens då blir det riktigt bra ljus i höstmörker och regn. Helljuset är det dock inget fel på men hur ofta använder man det.
Ibland är det nästan man önskar att man hade en Volvo 240 med sina enorma lysen...
(Ursäkta om det blev lite off-topic)
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Här är tråden som Magnus pratar om.
viewtopic.php?t=4748&start=0&postdays=0 ... highlight=
Jag köpte ett färdigt kit från JWest, jätteenkelt att montera men lite kostsamt med tanke på vad det innehåller. Spontant så känns helljuset lite starkare, men den största fördelen är väl att ha minskat risken för härdsmälta i helljusspaken.
Edit: Magnus pratar inte alls om tråden, men det är en tråd som berör ämnet!
viewtopic.php?t=4748&start=0&postdays=0 ... highlight=
Jag köpte ett färdigt kit från JWest, jätteenkelt att montera men lite kostsamt med tanke på vad det innehåller. Spontant så känns helljuset lite starkare, men den största fördelen är väl att ha minskat risken för härdsmälta i helljusspaken.
Edit: Magnus pratar inte alls om tråden, men det är en tråd som berör ämnet!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Vill man ha det riktigt snyggt bygger man om med reläer av originaltyp:
http://www.impactbumpers.com/forum/inde ... che-parts/
http://www.impactbumpers.com/forum/inde ... che-parts/
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
När jag tittar på Magnus bifogade bild så gör jag en reflektion som kan vara bra att ha i bakhuvudet om vi inte pratar Urelfer eller early. På G modellerna kopplade VAG in halvljusautomatik som manövrerades via dimljusknapparna och då måste man ha schemat och inte titta på säkringarnas positioner.
Man kan vinna en del på att inte jorda i reläts fästskruv, är det riktigt petigt så finns det ju svetspinnar med jordskruv. Men att tillse att ringkabelskon får kontakt via karossplåten och skruven är ett extra bonus. Borra inte för jordskruven, det är bättre att slå hål med en stålspik då blir hålet kragat och kontakten och styrkan betydligt bättre.
Man kan utan att skämmas bygga som på en tävlingsbil och ha ett relä till varje strålkastare för ökad säkerhet.
Man kan vinna en del på att inte jorda i reläts fästskruv, är det riktigt petigt så finns det ju svetspinnar med jordskruv. Men att tillse att ringkabelskon får kontakt via karossplåten och skruven är ett extra bonus. Borra inte för jordskruven, det är bättre att slå hål med en stålspik då blir hålet kragat och kontakten och styrkan betydligt bättre.
Man kan utan att skämmas bygga som på en tävlingsbil och ha ett relä till varje strålkastare för ökad säkerhet.
På min bil satt ett halvljus-automatik-relä på det ställe jag satte detta relä.Johannes wrote:När jag tittar på Magnus bifogade bild så gör jag en reflektion som kan vara bra att ha i bakhuvudet om vi inte pratar Urelfer eller early. På G modellerna kopplade VAG in halvljusautomatik som manövrerades via dimljusknapparna och då måste man ha schemat och inte titta på säkringarnas positioner.
Det reläet gav upp för ett par år sedan, började lukta och ryka mystiskt från bagaget... Det var inte kopplat till dimljus (som min bil aldrig haft) utan bara till tändningen.
De blå "tjuvarna" hörde till detta.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79