Hur vet man om gearboxen är maching number?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
k24032
Posts: 76
Joined: Wed May 06, 2009 10:48 am
Location: Luxembourg/Helsinki

Hur vet man om gearboxen är maching number?

Post by k24032 »

Gärna svar om någon kan? Skulle vilja kolla på min?
Porsche 911 coupe 1966 (6605 Bahama Yellow, code 110)
Porsche 911 T targa 1971 (1410 signal orange)
Porsche 911 T targa 1972 (6210 light yellow) SOLD
Porsche 911 E targa 1973 (2310 tangerine)
Porsche 911 E coupe 1973 (Special color option) SOLD
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Det är fabriken som har svaret. Du får beställa ett CoA via ett Porschecenter. Tyvärr verkar de vara lite svajiga och inte alltid 100% korrekta när det gäller utrustningslistan, men motornummer och växellådsnummer brukar stämma.
User avatar
Schiefer
Posts: 36
Joined: Sun Dec 28, 2008 11:52 pm
Location: Norge

Post by Schiefer »

Enig i det Tomas skrive over, MEN:
Det ser ut til at Porsche ikke lenger var så nøye med å registrere girkassenummer når de begynte produksjonen av 2,2L-bilene. Ikke registrert på hverken min 70S eller min brors 71E, det samme gjelder veldig mange andre biler jeg kjenner til. På tidligere biler kan jeg ikke huske å ha sett at girkassenummer mangler på Kardex/CoA.

Et CoA kan være greit å ha hvis du skal selge bilen, men ville startet med å sende en mail til den offisielle importøren i Finland hvor du oppgir chassisnummer, motor og girkassenummer. Hvis bilen er matching numbers, får du oppgitt dette, hvis ikke vil det stå blankt eller du vil få oppgitt at girkassenummer ikke er registrert. Du vil samtidig få oppgitt hvilke options bilen ble levert med og kanskje også hvilken forhandler som solgte den ny. Alt dette er gratis og eksakt samme info som du betaler 1000kr for på en CoA.

Hvis Porsche ikke har info på girkassa di er det jo ikke lenger så nøye for da påvirker det ikke bilens verdi.

Det finnes muligheter for å sjekke videre, men det kan vi komme tilbake til hvis fabrikken mangler info.
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
Post Reply