Uppstart av motor

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Uppstart av motor

Post by furans »

Hejsan

Jag undrar vad som ska göras innan man törs starta upp en 911 motor som ej har har startas de senaste 25 åren. När den stått stilla har det blivit en liten oljepöl under motorn.

Vad för slags renovering behövs ?? Ungerfärligt pris vad skulle ni tippa på att renoveringen skulle kosta ??

Mvh Martin
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Tjena!

Spännande! Primärt så är det bra att kolla över så att allt ser ut att sitta rätt - inga lösa kablar osv. Fila upp jordpunkterna i hela bilen kan också spara tid och tandagnissel. Brytare, stift och andra servicesaker kan vara smart att sätta i nytt.

Bland det viktigaste är att inte använda bensinen i tanken - den KAN ha förvandlats till en geggig sörja som blixtsnabbt kommer att täppa igen ledningar, förgasare m.m. (även i förgasarna kan besnin ha stått och kletat igen - även om den förmodligen dunstade innan det hände) Koppla in pumpen på en extern dunk med fräsch bensin. Töm oljan först - skruva loss bottentråget - kika upp och se hur det ser ut - att inget är kladdigt eller igensatt. inspektera oljan nogrannt efter metallflis eller lösa delar. Fyll fräsch olja och dra runt motorn först för hand - om allt känns mjukt och bra - snurra den på startmotorn enbart - utan tändningen på - då bygger du upp oljetrycket innan du går på med tändning och gnista.

Googla efter mer tips och tricks! :-) Fler fyller säkert på listan härinne också!

Heja!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Post by furans »

Hallå igen

Jag har för mig att han sa att den rök ovanligt mycket, vet inte vad det kan betyda ??

Man behöver inte byta packningar i motorn först ??
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

det kan i bästa fall endast betyda att någon överfyllt motorn med olja, byt olja och häll i rätt mängd.

För ett par år sedan köpte jag en gammal mercedes som stått i garage sedan början av 90-talet, och det ända jag gjorde var oljebyte, drog runt motorn utan gnista, satt luft i däcken samt vatten i kylaren, och så var det bara att vrida om nyckeln. Vattenpumpen måste jag dock byta senare.

Efteråt tänkt så skulle det ha varit klokt att skölja ur bensintanken och starta på fräsch bensin. I ett par månaders tid fick jag nämligen byta bensinfilter ett par gånger i veckan... De blev fyllda med något alldeles vitt, som hade samma konsistens som sand. Men Mercedesen hostade inte en gång trots gammal bensin.

//Johan H
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

furans wrote:
Man behöver inte byta packningar i motorn först ??

Jag funderade på samma då jag köpte Mercedesen, i vart fall behövde jag inte byta en endaste packning i den, visserligen är en Porsche benägen att läcka olja lättare. Jag har nu ägt bilen sedan 2010 och det har inte kommit en droppe ur den. Mitt råd skulle vara att pröva först utan att ta isär motorn.

//Johan
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Att den ryker mycket i början kan vara för att ljuddämparen har olja i sig, prova att skruva av och töm. Det kan annars ta ett bra tag innan all olja bränts bort.

Olja i ljuddämparen kommer från läckande ventiltätningar på avgassidan. Då motorn står stilla hamnar de understa (avgassidan) under "oljeytan" och med lång tid sipprar det igenom och hamnar i avgasröret. Kör man regelbundet hinner det aldrig bli så mycket olja, det bränns bort rätt snabbt. Läcker det inte jättemycket tycker jag inte det är en anledning att byta tätningar. Dessutom ska ju en gammal Porsch läcka, annars är det inte rätt!

Christoffer har redan kommit med bra råd så jag fyller på. Som sagt, töm bensintanken och gör ren. Fyll på med ny bensin. Se över bränsleledningar och förmodligen byt till nya fräscha innan start. Se också till att ha brandsläckare tillhands!

Töm ut gammal olja, i botten av motorn och på oljetanken. Gör rent oljetanken och kolla så den inte är rostig, är den det går flagorna rakt in i motorn eftesom filtret sitter innan tanken. Dra försiktigt runt motorn för hand för att se att inget sitter fast eller går trögt. Slå eventuellt några droppar olja i tändstiftshålen och fortsätt dra runt. Är man riktigt petig tar man också av ventilkåporna och oljar kammarna, kolla samtidigt att de inte är rostiga.

För att köra gäller det ju sedan också att kolla däck, bromsar och belysning.

Lycka till, det är en härlig känsla när en gammal Porsche kommer till liv igen!
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Post by furans »

Hejsan

Tack för alla svar, Gott att få lite tips innan man handlar Porsche.

Förresten är det väl kamkedja i Porsche motorerna, vilka intervaller byts den ??
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

furans wrote:Hejsan

Tack för alla svar, Gott att få lite tips innan man handlar Porsche.

Förresten är det väl kamkedja i Porsche motorerna, vilka intervaller byts den ??
Kamkedjebyte finns nog inte på serviceintervall - ett byte hamnar nog i samma kategori som helrenovering av motorn.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är nog klokt att demontera kedjesträckarna och renovera dem för att nedvika dyra tråkigheter. Oljebyte och ny bensin. Vill man så varför inte smörja kammarna med molykote.
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

ventiler

Post by Älvis »

Jag har råkat ut för att ventiler har kärvat Citroen B15 som stått 30 år, den gick igång men efter en tid hoppade en stötsång ur sitt läge på grund av att den var krokig. Min analys vara att den ventilen antagligen hade stått öppen och korroderat och kärvade något vid uppstart.

Jag har en Porsche 912 motor som stått i 30 år. Den har jag motionerat vara 3- 5 år med olja i loppen. En gång gick den att dra runt endast ett halv varv på grund av att en ventil stannade i öppet läge.

Kan vara värt att kolla att de löper fritt annars blir det tråkigt.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Post Reply