om eldsläckare

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

om eldsläckare

Post by Johan h »

Hallojs,
jag har funderat en tid på att skaffa eldsläckare till 911:an men vet inte riktigt vad som vore det bästa alternativet. Har någon av er erfarenhet av CO2 släckare? Det goda med dessa är att ifall man måste släcka i motorrummet så oxiderar inget sönder, vilket inte är fallet med en konventionell släckare. Det verkar dock vara lite svårare att få tag på CO2 och de är betydligt dyrare.

Några förslag på märke och modell?

Tack på förhand!
Johan
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Jag kan ha fel men frågan är om CO2 är tillräckligt effektivt i ett "öppet" utrymme såsom ett motorrum? Min gissning är att du skulle behöva en allt för stor släckare. Det finns bättre gaser (som tex flyget använder) men dom är olagliga i Sverige.

Tyvärr är det nog skum eller pulver som gäller (med dom nackdelar det nu för med sig). Pest eller kolera vad jag kan förstå.

Sen har jag hört vissa påstå att alla släckare mindre än 6kg är ganska meningslösa (vet dock inte om det stämmer).

Jag köpte denna: http://www.trendab.se/hand-brandslackar ... c-175.aspx

Har du en magnesium motor och den tar fyr spelar det iofs ingen roll vad du har. :shock:

/Johan
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

precis vad jag också har funderat på, räcker det med 2kg CO2-släckare, större än det blir lite otympligt att ha i bilen? Ifall man blåser in via motorrumsgallret utan att öppna luckan blir det förstås lite mer slutet, men kanske det ändå finns för mycket syre...
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Har inget att bidra med kring val av släckare (jag köpte en pulver på CO). Men om du ska montera den i kupen kan jag tipsa om att skruva fast den i locket ovanför bakre växellänken. Ger väldigt lite permanent skada och den sitter rätt bra där, lätt att komma åt. Ska se om jag kan ta en bild vid tillfälle.

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

bsimonson wrote:skruva fast den i locket ovanför bakre växellänken. Ger väldigt lite permanent skada
Håller dom skruvarna verkligen för den vikten vid en eventuell krock?

/Johan
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jag hade satsat på ett pulversläckare. Jag anser att Co2 är ett dåligt val. Vid ev. Brand så får man räkna att bränslet kan spruta under bilen och ta fyr. Då är pulvret att föredra. På båtar i maskin så har vi co2 bara vid eltavlan. Ute i maskin är det pulver och skum som vi har som handsläckare.

Izvor
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

JMB wrote: Håller dom skruvarna verkligen för den vikten vid en eventuell krock?
Hm, nja där har du ju en poäng.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Utan att ha någon erferenhet från brandskydd släckning så lägger jag mig i debatten.
När jag tecknade min försäkring på Trygg Hansa för drygt 25-år sedan så fick jag rabatt om jag installerade en Halon-släckare (som var subventionerad). "Skaderegleraren" som besiktigade bilen sa att följdskadorna av en pulversläckare var mycket stora och rekomenderades främst för personskydd båtar o.s.v.

En bekant släckte en förgasarbrand på en Chrysler V8 med pulver, det blev mycket frätskador på insuget så det ej gick att rädda, men det som störde honom mest var att det var pulver i alla skrymslen och vrår i ett par år efteråt i bilen.

Jag har inte lusläst alla nya försäkringsbrev underåren men det borde vara ok att byta ut min Halon-släckare nu.
Lutar nog åt Brandfilt och 6kg skum om det får plats annars blir det 2Kg CO2.

Fast det viktigaste är nog det förebyggande som att se över bränsleslangar och dess kopplingar samt ha lite koll på elkablarna som börjar bli till åren.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Det var Halon jag tänkte på men det är nu olagligt så vitt jag vet (finns fortfarande i bla USA).

Bo, jag har hört liknande om pulver.

/Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fördelen med pulver är att det faktiskt släcker branden förhållandevis effektivt. Hellre ett trasigt insug än en nedbrunnen bil.... :?


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Pulvret ligger också kvar efter att branden släckts. Med kolsyra eller halon så kan bensin antändas igen på en varm motor när gasen försvunnit.

På en vanlig bil är pulver endast en livräddare, finns det ingen i bilen är det bättre att låta den brinna upp. Har jag hört.

Brandfilt kanske inte är så dumt att knöla in över motorn....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

I race sammanhang tycker jag bestämt att det alltid används co2, men kanske de använder större än man kan bära med sig i bilen.

Det där med brandfilt är kanske inte alls dumt, en sådan i kombination med co2 släckare på 2kg

//Johan
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Det har vært en diskusjon om dette tidligere på forumet, men jeg klarer ikke å finne den. Noen andre som er flinkere til å søke enn meg :?:
Einar Irgens

1973 911E targa
Post Reply