museibesiktad! YESS

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

museibesiktad! YESS

Post by Johan h »

känner bara att jag måste dela med mig.

Antagligen existerar det ett motsvarande system i Sverige också... I Finland kan man museiregistrera ett över 30 år gammalt fordon som är i originalskick eller återställt till originalskick. Patina samt tidsenliga tillbehör är tillåtna. Det goda med ett museiregistrerat fordon är att trafikförsäkringen kostar några tiolappar (EURO) i året samt att man behöver besiktiga bilen endast vartannat eller vart tredje år(kommer inte ihåg vilketdera).

Igår fick jag äntligen grönt ljus av museibesiktningsmannen för min 1966 911 som jag hämtade med mig från Norge förra sommaren. Första gången blev bilen inte godkänd p.g.a. en 3cm lång spricka på instrumentbrädan samt att innertaket satt löst i ena C-stolpen. Dessutom blev det underkännt i och med att mina däck var för moderna. 205/60 bak 195/60 fram, nu är 911:an skodd med 165SR15 av märket Sava från Jugoslavien :-)

//Johan H
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

här en länk till bild:

http://sdrv.ms/ZTdQDJ

Ifall man köpte en 911:a med plåtfälgar, kunde man då välja mellan kromade eller målade? Eller fanns de kromade fälgarna endast i vissa länder?

Hoppas det blir torrt och soligt under påsken, så att man kan ta en första tur

//Johan H[/img]
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Grattis!

Såvitt jag vet finns inget motsvarande system i Sverige, här är det ju istället så att alla bilar oavsett skick blir klassade som veteranbil när de blir 30 år gamla. Då behöver de bara besiktigas vartannat år och slipper vägskatt. Dessutom brukar försäkringen bli bra mycket billigare (jag tror min premie halverades). Men detta kanske du redan kände till...

Utan att vara alltför kunnig i ämnet så låter det som att det systemet ni har i Finland påminner om det tyska (H-kennzeichen).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

felix83 wrote:Grattis!

Såvitt jag vet finns inget motsvarande system i Sverige, här är det ju istället så att alla bilar oavsett skick blir klassade som veteranbil när de blir 30 år gamla. Då behöver de bara besiktigas vartannat år och slipper vägskatt. Dessutom brukar försäkringen bli bra mycket billigare (jag tror min premie halverades). Men detta kanske du redan kände till...

Utan att vara alltför kunnig i ämnet så låter det som att det systemet ni har i Finland påminner om det tyska (H-kennzeichen).
Tackar!

Tydligen har Sverige ett liknande system som Norge. Då jag bodde i Trondheim, så klassades den också som veteranbil vilket medförde lägre försäkringspremier. (ca. 400 EUR/år)

Det finska systemet är som du säger mer lika till "H-Kennzeichen" i Tyskland.
Post Reply