Uppdatera försäkringsvärdet Carrera 2.7 Coupe -74

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Uppdatera försäkringsvärdet Carrera 2.7 Coupe -74

Post by Thord »

Har inte uppdaterat försäkringsvärdet på flera år, någon som känner hur prisutvecklingen har varit dom sista 5-6 åren, ser sällan någon till salu.

/Thord
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Kolla via tyska mobile.de

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/auto/

Även de amerikanska Carrerorna har blivit dyra, trots att de enbart är en extrautrustad S.

De äkta europeiska -74/-75 har börjat kosta pengar på riktigt. Är väldigt glad att jag redan har min...
:D
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Apropå försäkringar, mitt bolag (Folksam) sa att om det av någon anledning ska betalas ut ersättning för bilens värde måste ägaren styrka detta med att visa på försäljningar av motsvarande modell i närtid i Sverige, inte utomlands. Så om min bil brinner upp och ingen här hemma har sålt en -72:a E som jag känner till får jag antagligen ta vad bolaget erbjuder, eller försöka förhandla efter bästa förmåga.
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Bilsport & MC försäkringar bad mig skicka in lite nya bilder, och vad jag anser att bilen är värd...

Jag gjorde en omvärdering för typ 5 år sen, och då kollade jag på utländska priser, men de priserna brydde dom sig inte om, då dom tittar bara på den svenska marknaden. Då åkte jag och gjorde en omvärdering hos en av besiktningsmännen i PCS istället. och fick till en hygglig värdering som sedemera prutades ner en aning från försäkringsbolaget. Tänkte att detta borde gå att lösa utan besiktiga om bilen.
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Min bil är registrerad i Holland, och jag uppdaterar försäkringsvärdet 2 gånger om året.
I NL ser man inte bara på värdet i landet, utan man tittar även på den internationella marknaden.
Så är det en värdefull bil, får man inte någon låg klassiker premie.
Med andra ord, ska man ut ett högt marknadsvärde så får man också en premie utifrån det.

Mvh/J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
Post Reply