Sportstolar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Sportstolar

Post by tmcs_gaff »

Hej,
Jag håller på att renovera sportstolarna till min 77:a och har hamnat i en frågeställning.
Har suttit i en nyare 911 med röda kedrar (tror jag det heter), dvs röda "tunna rör"insydd i sömmen på stolen. Tyckte det var snyggt men vill givetvis inte "förstöra" sportstolarna då de blir som i nyskick.
Är det ett big no no att låta sy in röda detaljer i sömmen eller är det ok och mer en fråga om tycke och smak?

Tacksam för feedback,
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Det har lockså lite och göra med skicket på din bil, tycker jag..
Är den för övrigt i ett toppskick?
Har den mycket extra fabriksutrustning?
Är det en speciell modell i sig, som t.ex 3.0 Carrera?
Avvikelser påverkar värdet.
Personligen skulle jag inte lägga i röda lister, men å andra sidan är jag inte svag för det på samma sätt som du.

Om du känner att du verkligen vill ha det, inga planer på att sälja bilen.
Utan att den får hänga med ett par år till, så Go for it!

Man kan inte bara tänka original, man ska också tänka på sin egen trivsel med bilen

Mvh/J
Last edited by RS Jesper on Wed Jan 23, 2013 12:48 am, edited 1 time in total.
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Det är också en fråga om vilket originalskick vi talar om. Eftersom stolarna kommer från en nyare bil som hade röda kederlister, så är det original för stolarna. Om det är original till bilen, så är stolarna redan för nya, om man så säger.

Jag tycker att du ska behålla de röda kederlisterna. Att byta till nyare saker på en Porsche har väl alltid förekommit. Det där med att bakdatera är ett modernt påfund.
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Post by tmcs_gaff »

Tusen tack för feedbacken. Stolarna är orginal från den årsmodellen och har inte kedrar. Renoverar bilen minutöst och utifrån det perspektivet kanske jag struntar i kedrar.
Tanken var att då jag ändå åter sy ny läderklädsel hade jag kunnat lägga till kedrar.
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Då tolkade jag dig rätt!
Lycka till med renoveringen, lägg gärna upp en presentation på bilen/renoveringen..

Mvh/J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
Post Reply