Porsche Center öppnar i Umeå

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Porsche Center öppnar i Umeå

Post by tomlin »

Äntligen! Det har viskats om det här ett tag nu och äntligen blir det av.

http://www.vk.se/693943/nu-oppnar-porsc ... umea?mobil
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Lite ironiskt bara att de lägger det i Umeå - Sveriges kommunisttätaste stad. :twisted:
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

HenrikL wrote:Lite ironiskt bara att de lägger det i Umeå - Sveriges kommunisttätaste stad. :twisted:
Det tvivlar jag på... Dessutom tror jag faktiskt det även går att hitta kommunister som kör Porsche :D

Men däremot är det ju lite ironiskt att de lägger det i den stad i Norrland där deltagandet i PCS är som lägst!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Dessutom nya grejer, tacka vet jag Porsche från 1965 - 1973
:D
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Det borde gå att handla delar från sortimentet "Porsche Classic" även på detta Porsche Center.
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

Som insatt i både Umeå och Porsches strategi i sverige, kan jag säga att de kommer inte ha en chans i h-te att överleva där.

Det som är tragiskt är att de redan försökt med Micke på Motorcentralen på 90-talet, vilket inte överlevde.

Ännu mer tragiskt är att Porsche sverige skiter i allt luftkylt.

De vill bara sälja nytt och deras servicebehov.........vilket är ett behov som ökat lavinartat.

Det nordligaste centret nu är ju Östermalm........

Vilket är jobbigt om man bor i Lule......

Men att lita på att de nordliga Porsche ägarna kommer till Umeå för service........do not think soo.

Kostnaden att driva ett PC är otroligt dyrt per dag.

Se bara på Karlstad och E-tuna, de kämpar.

Hazzan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

9:59 wrote:Men att lita på att de nordliga Porsche ägarna kommer till Umeå för service........do not think soo.
Inte helt säker på det. Man får ett upptagningsområde från kanske Sundsvall och norrut, så det motsvarar åtminstone en stad av Göteborgs storlek i praktiken. Så ur den synvinkeln ligger de nog betydligt bättre till än Karlstad. Men det kan absolut bli svårt att hålla en hel verkstad rullande med jobb, med tanke på att det handlar om flera miljoner i investeringar för att få PC-stämpeln. Och det är nog mestadels bara ägare till de allra nyaste bilarna som accepterar PC-timpriserna. Övriga lär till stor del utnyttja "kloka gubbar" d.v.s. enskilda Porschekunniga i närområdet som redan idag fixar jobbet, till under halva priset.

För ca 20-25 år sedan hade Piteå Porscheförsäljning inom VAG-butikens väggar som gick hyfsat, mycket tack vare personerna bakom (Tobias/Linus Lundberg). Och Skellefteå ett Servicecenter, också ihop med VAG-verkstaden, men det gick nog lite sämre misstänker jag.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Porsche Center Umeå annonserar nu i lokala medier att de sålt 50 bilar sedan starten 2013, vilket borde vara mindre än ett år sedan. Riktigt bra jobbat.
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det på vinsten från de nya vagnarna som porsche finansierar servicen till de gamla. Det finns ju gott om nytillverkade delar. Med tanke på hur låga serier det måste handla om är ju de flesta delarna verkligen billiga i handeln.

Men nya center i landsorten kanske inte blir långlivade
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Porsche Center Norr i Umeå ligger i. I höst har de varit och visat upp sig i övre tredjedelen av Sverige, bl.a. i Luleå, Gällivare och Kiruna. Det är minst 120 mil t.o.r. med ett antal bilar.
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Porsche Center öppnar i Umeå

Post by tomlin »

Porsche Center Norr skriver på sociala medier att man sålt 50 nya bilar och 100 begagnade hittills under 2015.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: Porsche Center öppnar i Umeå

Post by jsoderbe »

Wow, det är väldigt bra! Det är nästan två nya och fyra begagnade bilar i veckan. Siffror jag tror vilken bilfirma som helst vore stolt över.

Mvh Johan
Post Reply