Har jag R fälgar och vad är de isf. värda..?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Linusart
Posts: 16
Joined: Mon Aug 13, 2012 8:18 am

Har jag R fälgar och vad är de isf. värda..?

Post by Linusart »

Har en uppsättning 7x15 Fuchs ET 49. Märkta 03/70 innuti.
Vad ska det mer vara för märkningar och var ska men isf. leta.

Fälgarna är fult sprayade med fälgfärg (inte jag :roll: ) Något småhack i ytterkanterna, alltså renoveringsobjekt.

När jag/vi konstaterat att de är äkta var säljer jag dom bäst då. Priside?
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Partnummer stämplat på insidan av en eker: 901.361.012.05
Tror att man slipade bort det gjutna partnumret från vilket fälg man använde som bas för "7R" och använde en stämpel med färg istället. Kan ju vara svår att hitta om dina fälgar är ommålade. För priser senast betalda så sök på early911sregistry.org förslagsvis för en indikation. Dessa fälgar har ju börjat nytillverkas också för övrigt.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

jag har letat efter 7R Fuchsar ett bra tag, så det är bara att gratulera!
Som en prismarkör så säljer rebelracing äkta 7R nyrenoverade av Al Reed för 2000 USD stycket.
Räkna av riktning, planfräsning, polering, anodisering och lack från det så hamnar du någonstans 8-9000 stycket för renoveringsobjekt.

F.ö. har rebelracing även sexor breddade inåt till 7R (7R och Deep6 är identiska utåt) för 1000USD. Det är riktigt konkurrenskraftigt om man räknar in vad en Deep6 kostar och sen lägger på breddning och renovering.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Nyproducerade Fuchs 7R!
http://www.group4wheels.com/index.html

Skall enligt uppgift på Pelican kosta cirka 300 pund stycket.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Dregglar!!

Kanske blir till att valsa skärmkanter innan lack, köra 7" reprofuchs bak...

Och kanske bredda ett par plåtisar till 7" också :shock: :shock: :shock:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Jesse wrote:Dregglar!!

Kanske blir till att valsa skärmkanter innan lack, köra 7" reprofuchs bak...

Och kanske bredda ett par plåtisar till 7" också :shock: :shock: :shock:
Om du kör med lite klyftiga spacers och vettig profil på däcken så kan du klämma in 7R utan flares. Bara att du sätter upp dig på 7R-gruppköpslistan på Pelican! ;)
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Dizzycap wrote:Nyproducerade Fuchs 7R!
http://www.group4wheels.com/index.html

Skall enligt uppgift på Pelican kosta cirka 300 pund stycket.

Dette kan vel ikke stemme?

The 7R wheel is the rarest of all Fuchs produced as it was used on the rear only of the 911R of 1967 of which only 22 cars were manufactured.

Det var vel mulig å få som option for mer ordinære biler også.
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Inte vad jag vet, de senare 7" Fuchsarna undantaget?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Det har nog tillverkats betydligt fler än 44 st 7R-fälgar, i annat fall har minst 1/4-del av beståndet med säkerhet befunnit sig i Sverige på samma gång, och det är nog osannolikt.

Själv har jag ett svagt minne om att jag läst eller hört en siffra på runt 500 st.

Hade själv 2 st på min gamla -72S, köpte av min kusin som i sin tur hade handlat av Freisinger. Måste ha varit tidigt 90-tal, och det var de sista han hade. Priset var 1000 DM, ca 5000 kr, det kändes smådyrt då... :D

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

För övrigt påstods det (på early911S eller rennlist) att 7R inte gick att montera på 72:an p.g.a. oljetankplaceringen. Men det funkade bra med 7 mm spacers. Blev inte mycket plats kvar men jag behövde inte valsa skärmkanter.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Tomlargo
Posts: 500
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Factory Wheels

Info om Fuchs.


Description Construction Size
Weight (lbs.) Offset (mm) Backspace (mm) Miscellaneous


Mahle "Gas Burners" Pressure cast 5.5x15
9.5 42 ? 901.361.017.00

Fuchs Forged 5.5x14
? 46 ? 911.361.016.10

4.5x15
? 42 100 901.361.012.01

5.5x15
11 42 112 901.361.012.04

6x15
12.5 36 112 901.361.012.06 (early); aka the deep dish version*
* Early wheel (w/o safety bead) may be lighter)
911.361.020.00 ("flat", late version)
911.361.020.10 ("flat", late version from 1/75)

6x15
11.6 36 112 901.361.012.03 (as fitted on 911R; similar to "06" wheel)

7x15
12 23.3 112 911.361.020.41

7x15
12 49 (911R) 138 901.361.012.05; allows larger tire on narrow body 911s

8x15
14 10.6 112 911.361.020.42 / 911.361.020.12

9x15
? 3.0 117 911.361.020.03 / 911.361.020.06,

11x15
? ? ? 911.361.020.05

6x16
17 36 112 911.361.020.43 (early)
911.362.113.00 (late)
Linusart
Posts: 16
Joined: Mon Aug 13, 2012 8:18 am

Post by Linusart »

Tack för svar!

500 st tillverkade, hur många finns kvar?
Lätta och fina är de, bär emot att avyttra. :cry:

Men bättre att de kommer till nytta, har samlat damm länge nog.
Måste få klart min "non early" först...

Hmm, färgen verkar släppa lätt. Man kanske skulle...

Image
Post Reply