911s
911s
Hej!
Ny på forumet, är gammal BMW nörd sedan många år. Funderar nu på att sälja mina bilar och fokusera på en bil(Porsche911). Sedan barnsben har jag alltid drömt om en gammal 911. Jag har ju förstått att 911s är gralen, vad är prisbilden? Går det att få en fin bil för Max 500 kkr? Finns det något till salu? Eller är det bara att glömma för den typen av pengar?
Med vänliga hälsningar
Mats
Ny på forumet, är gammal BMW nörd sedan många år. Funderar nu på att sälja mina bilar och fokusera på en bil(Porsche911). Sedan barnsben har jag alltid drömt om en gammal 911. Jag har ju förstått att 911s är gralen, vad är prisbilden? Går det att få en fin bil för Max 500 kkr? Finns det något till salu? Eller är det bara att glömma för den typen av pengar?
Med vänliga hälsningar
Mats
Tack för er input!
Just det faktum att prisbilden känns så spretig är anledningen till min fundering. Att köpa en leksak för 150000 euro är utanför min liga. Skulle man däremot kunna få en fin bil för Max 500 kkr är det intressant att gå vidare. Jag tycks minnas en fin orange targa som såldes för ett par år sedan för den typen av pengar, men priserna har kanske skenat iväg över horisonten efter det.
Mvh
Mats
Just det faktum att prisbilden känns så spretig är anledningen till min fundering. Att köpa en leksak för 150000 euro är utanför min liga. Skulle man däremot kunna få en fin bil för Max 500 kkr är det intressant att gå vidare. Jag tycks minnas en fin orange targa som såldes för ett par år sedan för den typen av pengar, men priserna har kanske skenat iväg över horisonten efter det.
Mvh
Mats
-
- Posts: 100
- Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
- Location: Svartsjölandet
- Flat Six Rally
- Posts: 163
- Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am
Här är en -71 2,2S till salu i Sverige (och ja, det är min)
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Dennis här på forumet begärde väl runt 500 för sin topprenoverade S Targa i fjol?
viewtopic.php?t=1800&start=0&postdays=0 ... highlight=
viewtopic.php?t=1800&start=0&postdays=0 ... highlight=
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
- Flat Six Rally
- Posts: 163
- Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am
911 S
JAg skulle leta rätt på en -69 S i bra bruksskick och sen köra den som den är ett par år. Kanske snygga till motorn om det krävs. Sen samla på sig det som krävs vid en totalrenovering under några år.
När man har allt så kan man ju göra en hel del själv och kanske leja bort det viktiga till proffs (typ plåt och motor). Då har man skapat en egen "själ" i sin egna bil.
Jag har själv sneglat på den här, kanske för att jag är en 69a själv och att det är en speciell bil med många bra förutsättningar. Jag skulle dock göra just den till en grym rallyversion som även med FIA får köras på gatan, men det är ju bara vad jag tycker...
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... -0-orig-zu
När man har allt så kan man ju göra en hel del själv och kanske leja bort det viktiga till proffs (typ plåt och motor). Då har man skapat en egen "själ" i sin egna bil.
Jag har själv sneglat på den här, kanske för att jag är en 69a själv och att det är en speciell bil med många bra förutsättningar. Jag skulle dock göra just den till en grym rallyversion som även med FIA får köras på gatan, men det är ju bara vad jag tycker...
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... -0-orig-zu
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
En T-blir nog mer bil för pengarna...
Den allt högre prisnivån på S modellen tycks gälla för hela kontinenten. men skriva prislappar kan ju alla. Vad som verkligen betalas är en annan femma. Men många renoveringar är proffsgjorda och bara materielsatsen betingar stort värde. Eftersom de lever på det vet de förmodligen vad de gör.
En bekant i Stuttgart sålde en 68S för en rejäl summa. Den nye ägaren lämnade in den på fabriken och fick lösa ut den för 100 000 Euro. Då stod den i 11 SEK. men då var den verkligt fin såklart. Men inte helt i S utförande. Det är sällan bilarna. En del prylar finns helt enkelt inte att få. Exemplevis fönstervevar - S-modellen har en egen variant. Kromring, fast det spelar ju ingen roll...
Min gissning är att en tysk SWB S(1967/68) för cirka halvmiljonen kostar lika mycket att fixa till utan att det blir en concourbil.
Här hemma finns det egentligen inte så många S-bilar och ännu färre är till salu. Eller åtminstonde utannonserade.
SWB bilarna anser de flesta vara hårigare trots den något lägre effekten. De är bullrigare och stötigare och mer levande, Man påminns om att det är mer tävlingsvagn än de senare modellerna som fick 57 mm längre hjulbas för att "tråkigare" (förlåtande...)
Den allt högre prisnivån på S modellen tycks gälla för hela kontinenten. men skriva prislappar kan ju alla. Vad som verkligen betalas är en annan femma. Men många renoveringar är proffsgjorda och bara materielsatsen betingar stort värde. Eftersom de lever på det vet de förmodligen vad de gör.
En bekant i Stuttgart sålde en 68S för en rejäl summa. Den nye ägaren lämnade in den på fabriken och fick lösa ut den för 100 000 Euro. Då stod den i 11 SEK. men då var den verkligt fin såklart. Men inte helt i S utförande. Det är sällan bilarna. En del prylar finns helt enkelt inte att få. Exemplevis fönstervevar - S-modellen har en egen variant. Kromring, fast det spelar ju ingen roll...
Min gissning är att en tysk SWB S(1967/68) för cirka halvmiljonen kostar lika mycket att fixa till utan att det blir en concourbil.
Här hemma finns det egentligen inte så många S-bilar och ännu färre är till salu. Eller åtminstonde utannonserade.
SWB bilarna anser de flesta vara hårigare trots den något lägre effekten. De är bullrigare och stötigare och mer levande, Man påminns om att det är mer tävlingsvagn än de senare modellerna som fick 57 mm längre hjulbas för att "tråkigare" (förlåtande...)
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jag har ett konkret exempel:
Min f.d 2,4S targa bytte ägare för 50 k€ i fjol. Den var renoverad av mig till ett mycket bra skick 2004, dock med enbart topparna renoverade (och hela motorn uppsnyggad) samt orenoverad växellåda och orörd läderklädsel (övrigt interiört, maskinellt och exteriört nytt eller som nytt). Det som gjorts därefter var att lädret renoverats, men i övrigt inget. Dessutom hade tröskeln blivit tillknycklad av senaste ägaren så han som nu köpte bilen fick bekosta en ny hellackering.
En motsvarande i absolut tiptop, d.v.s. med helrenoverad motor och låda samt oskadd kaross hade man således antagligen fått betala åtminstone 60 k€ för. Antagligen bortåt 75k€.
Skulle jag leta en original S idag hade jag gått på en 2,0 SWB för råheten, eller en 2,4 för att den motorn är så mycket bättre än 2,2. Coupé eller targa är en smaksak men använder man den bara för tidiga söndagsmorgnar i torrt skulle jag nog faktiskt föredra targa. Och man sparar kanske en liten slant tack var det dessutom
MVH Jonas
Min f.d 2,4S targa bytte ägare för 50 k€ i fjol. Den var renoverad av mig till ett mycket bra skick 2004, dock med enbart topparna renoverade (och hela motorn uppsnyggad) samt orenoverad växellåda och orörd läderklädsel (övrigt interiört, maskinellt och exteriört nytt eller som nytt). Det som gjorts därefter var att lädret renoverats, men i övrigt inget. Dessutom hade tröskeln blivit tillknycklad av senaste ägaren så han som nu köpte bilen fick bekosta en ny hellackering.
En motsvarande i absolut tiptop, d.v.s. med helrenoverad motor och låda samt oskadd kaross hade man således antagligen fått betala åtminstone 60 k€ för. Antagligen bortåt 75k€.
Skulle jag leta en original S idag hade jag gått på en 2,0 SWB för råheten, eller en 2,4 för att den motorn är så mycket bättre än 2,2. Coupé eller targa är en smaksak men använder man den bara för tidiga söndagsmorgnar i torrt skulle jag nog faktiskt föredra targa. Och man sparar kanske en liten slant tack var det dessutom
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Om den här bilen har matching numbers och är rätt renoverad så är den kanske "prisvärd" om man vill ha en SWB i en cool färg: Irländskt grön 2.0S coupé 1968 för ca 745.000 SEK.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... res=EXPORT
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... res=EXPORT
viewtopic.php?t=4996
Ingen S men E tycker jag personligen har en viss charm med sitt underbara bottendrag. Tror tom att E hade bättre 0-100 tid än S.
Då Parced är tidigare ägare har det nog inte fuskats med den.
Lycka till i sökandet.
Bo
Ingen S men E tycker jag personligen har en viss charm med sitt underbara bottendrag. Tror tom att E hade bättre 0-100 tid än S.
Då Parced är tidigare ägare har det nog inte fuskats med den.
Lycka till i sökandet.
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
För vår BMW nörd kan vi ju passa på att nämna att det finns lite olika s motorer. 2 liter på 160, 168, 175 häst med webrar. 170 hk med sprut 2 liter. Sedan 2,2 resp 2,4 lit 180 och 190 hk. Att en E skulle vara snabbare har jag aldrig sett i några officiella dokument såvitt jag minns.
Det finns ju några kul trådar, tex fd svensk i usa. Vi har en tidningstest av samma bil etc
Det finns ju några kul trådar, tex fd svensk i usa. Vi har en tidningstest av samma bil etc
Liten update,
Har insett att S drömmen nog förblir en dröm. Har börjat att titta med lite vidare perspektiv, kanske tom en 993. Givetvis inte lika charmig bil men fin ändå. Det som slår mig är hur lite bilar som är ute på marknaden. Men skam den som ger sig, det är bara att söka vidare!
Ps. Den Carrera 3,0 som kom ut på blocket igår ser riktigt trevlig ut. Ingen early men ändå. Ds
Ha en fin lördag!
Mats
Har insett att S drömmen nog förblir en dröm. Har börjat att titta med lite vidare perspektiv, kanske tom en 993. Givetvis inte lika charmig bil men fin ändå. Det som slår mig är hur lite bilar som är ute på marknaden. Men skam den som ger sig, det är bara att söka vidare!
Ps. Den Carrera 3,0 som kom ut på blocket igår ser riktigt trevlig ut. Ingen early men ändå. Ds
Ha en fin lördag!
Mats