Midnattssolsrallyt 2012
Midnattssolsrallyt 2012
Hej
I nästa vecka på onsdag kör Midnattssolsrallyt igång med 1:a sträckan förlagd till Rocklunda i Västerås, och håller sedan på till lördag. Varje dags etappmål är förlagt till Rocklunda.
Toyota hårdsatsar till minne av Ove Påven Andersson i år med förare som Hannu Mikkola / Mats Jonsson / Thomas Rådström / Leif Asterhag med flera. Som vanligt Är Stig Blomquist / Björn Waldegård / Tony Roten och många många fler med, dock inte förra årets vinnare Kenny Bräck.
Jag tror det blir det hårdaste Midnattssolsrallyt att vinna på många år
Är det någon som har nån spännande info att förtälja? ...please, bring it on
Bengt
I nästa vecka på onsdag kör Midnattssolsrallyt igång med 1:a sträckan förlagd till Rocklunda i Västerås, och håller sedan på till lördag. Varje dags etappmål är förlagt till Rocklunda.
Toyota hårdsatsar till minne av Ove Påven Andersson i år med förare som Hannu Mikkola / Mats Jonsson / Thomas Rådström / Leif Asterhag med flera. Som vanligt Är Stig Blomquist / Björn Waldegård / Tony Roten och många många fler med, dock inte förra årets vinnare Kenny Bräck.
Jag tror det blir det hårdaste Midnattssolsrallyt att vinna på många år
Är det någon som har nån spännande info att förtälja? ...please, bring it on
Bengt
Hej
Nu har jag studerat anmälningslistan lite närmare.
I Historiska Rallyt blir det 10 Porsche 911 på startlinjen:
* Björn Waldegård, 3:a 2011/2008 och 1:a 2007 med Porsche
* Stig Blomquist, 4:a som bäst med Porsche (2011)
* Åke Bryggarn Andersson
* Lasse Nyström i sin Turbo
* Lasse Jönsson i sin –65:a med megafoner, bästa motorljudet i år igen?
* Magnus Wigren i 911L –68, 5:a vid senaste starten 2008
* David von Schinkel
* Annie Seel
* Per Göthberg, 7:a totalt förra året, forummedlem
* Nils Flygare (bröt 2011)
I Regularity är det 6 Porsche som ställer upp:
* Gunnar Bergström –72, Targa
* Lars Aleberg –79, SC
* Lars Engerfalk –81, 911 SC Coupe
* Jan Lindholm –79, 924
* Lucas Andersson –70, 914-6 GT
* Mauritz Lange –78, 911 homologerad som Carrera
Ingen Bobby Wahren med sin 356 i år
Bengt
Nu har jag studerat anmälningslistan lite närmare.
I Historiska Rallyt blir det 10 Porsche 911 på startlinjen:
* Björn Waldegård, 3:a 2011/2008 och 1:a 2007 med Porsche
* Stig Blomquist, 4:a som bäst med Porsche (2011)
* Åke Bryggarn Andersson
* Lasse Nyström i sin Turbo
* Lasse Jönsson i sin –65:a med megafoner, bästa motorljudet i år igen?
* Magnus Wigren i 911L –68, 5:a vid senaste starten 2008
* David von Schinkel
* Annie Seel
* Per Göthberg, 7:a totalt förra året, forummedlem
* Nils Flygare (bröt 2011)
I Regularity är det 6 Porsche som ställer upp:
* Gunnar Bergström –72, Targa
* Lars Aleberg –79, SC
* Lars Engerfalk –81, 911 SC Coupe
* Jan Lindholm –79, 924
* Lucas Andersson –70, 914-6 GT
* Mauritz Lange –78, 911 homologerad som Carrera
Ingen Bobby Wahren med sin 356 i år
Bengt
Hej
Här är ett reportage om de glada amatörerna Gunnar Bergström och Per Wickert som kör regularity, även bild på deras -72 Targa
http://www.jnytt.se/nyhet/48621/mullsjo ... solsrallyt
Bengt
Här är ett reportage om de glada amatörerna Gunnar Bergström och Per Wickert som kör regularity, även bild på deras -72 Targa
http://www.jnytt.se/nyhet/48621/mullsjo ... solsrallyt
Bengt
Hej
Nu är rallyt igång på allvar och jag har sett några sträckor och strukit omkring och kollat närmare lite på bilarna. Det första som slår en är att det är enormt härlig och avslappnad stämning, alla verkar så väldigt glada över att vara på plats och både funktionärer och förare svarar glatt på alla frågor man ställer. Ingen gnäller ens om att det kostar 15.000:- bara i anmälningsavgift även för Regularity där de ska försöka pricka in att köra i 50km/h i genomsnitt.
Det är härligt att Lasse Jönsson har bytt sin måsvinge-merca mot Porschen igen, han har därmed bästa motorljudet i år igen. Jag laddar upp det när jag kommer hem.
En av de fränaste bilarna är fullsize-dollargrinet Ford Starliner som kommer åkande mellan några Mini Coopers och Renault Gordinis.
Ställningen bland Porsche-förarna efter dag 1 är:
Plats 7 – Stig Blomqvist
Plats 11 – Per Göthberg
Plats 17 – Björn Waldegård
Plats 21 – Magnus Wigren, B4200-bilen som både ser ut och låter jättefint
Plats 33 – Nils Flygare
Plats 35 – Lasse Nyström, den drog som den vore anabol-stinn i långa backen uppför på asfalten i Hedemora
Plats 40 – David von Schinkel
Plats 41 – Lasse Jönsson
Åke Bryggarn verkar inte ha kommit till start, och Annie Seel kör istället Toyota Starlet.
Jag tror tyvärr inte det blir nån riktigt framskjuten Porsche-placering i år, ett plus kan vara att många av Porsche-förarna är rutinerade och ser till att de är med och kör ända till lördag kväll. Ford Escorterna är många och de flesta går som skållade troll, en inte alltför vild gissning att det blir en sån som tar hem det till slut.
Per Göthberg kör med en nybyggd Porsche i år, ett riktigt stiligt bygge. Han har en blogg också med en del in-car-filmer, dock inte helt uppdaterad med nya bilen - http://pgmotorsport.bloggsida.se/
Mauritz Lange’s bil – mer macho än så här kan det knappast bli
Här är några kloka tips från mästarna till holländaren med svensk kartis i sin vackra Lancia Fulvia HF1600,
från BrunoBerglund – Stay awake
från Björn Waldegård – Take care, gravel is difficult. Och från Stig Blomqvist – Don’t use the brake
Bengt
Nu är rallyt igång på allvar och jag har sett några sträckor och strukit omkring och kollat närmare lite på bilarna. Det första som slår en är att det är enormt härlig och avslappnad stämning, alla verkar så väldigt glada över att vara på plats och både funktionärer och förare svarar glatt på alla frågor man ställer. Ingen gnäller ens om att det kostar 15.000:- bara i anmälningsavgift även för Regularity där de ska försöka pricka in att köra i 50km/h i genomsnitt.
Det är härligt att Lasse Jönsson har bytt sin måsvinge-merca mot Porschen igen, han har därmed bästa motorljudet i år igen. Jag laddar upp det när jag kommer hem.
En av de fränaste bilarna är fullsize-dollargrinet Ford Starliner som kommer åkande mellan några Mini Coopers och Renault Gordinis.
Ställningen bland Porsche-förarna efter dag 1 är:
Plats 7 – Stig Blomqvist
Plats 11 – Per Göthberg
Plats 17 – Björn Waldegård
Plats 21 – Magnus Wigren, B4200-bilen som både ser ut och låter jättefint
Plats 33 – Nils Flygare
Plats 35 – Lasse Nyström, den drog som den vore anabol-stinn i långa backen uppför på asfalten i Hedemora
Plats 40 – David von Schinkel
Plats 41 – Lasse Jönsson
Åke Bryggarn verkar inte ha kommit till start, och Annie Seel kör istället Toyota Starlet.
Jag tror tyvärr inte det blir nån riktigt framskjuten Porsche-placering i år, ett plus kan vara att många av Porsche-förarna är rutinerade och ser till att de är med och kör ända till lördag kväll. Ford Escorterna är många och de flesta går som skållade troll, en inte alltför vild gissning att det blir en sån som tar hem det till slut.
Per Göthberg kör med en nybyggd Porsche i år, ett riktigt stiligt bygge. Han har en blogg också med en del in-car-filmer, dock inte helt uppdaterad med nya bilen - http://pgmotorsport.bloggsida.se/
Mauritz Lange’s bil – mer macho än så här kan det knappast bli
Här är några kloka tips från mästarna till holländaren med svensk kartis i sin vackra Lancia Fulvia HF1600,
från BrunoBerglund – Stay awake
från Björn Waldegård – Take care, gravel is difficult. Och från Stig Blomqvist – Don’t use the brake
Bengt
Hej
Idag var rallyt och vände i Östhammar. Jag såg sista sträckan på Västerås Motorstadium där 2 bilar i taget körde, men det började ösregna nåt så fruktansvärt så det läckte igenom paraplyet och jag gav upp. Samtidigt körde Lasse Jönssons och Nils Flygares Porschar mot varandra, men jag tror en Evinrude hade utklassat dem båda två.
Det gick det bättre för Porscharna till att börja med, de låg 6 –7 – 9. Per Göthberg vann ss12, men sedan måste något ha hänt då han förlorade 3 minuter på täten på både ss13 och ss14. Stig Blomqvist vann dagens sista sträcka ss14 då han hade förmånen att köra innan det började regna.
Ställningen bland Porsche-förarna efter dag 2 är:
Plats 6 – Stig Blomqvist, bilen låter rapp och ser vass ut
Plats 9 – Björn Waldegård, bilen låter trög och ser slö ut jmf med Stigs
Plats 18 – Magnus Wigren
Plats 32 – Nils Flygare
Plats 33 – Lasse Jönsson
Plats 38 – Per Göthberg
Plats 42 – David von Schinkel
Brutit – Lasse Nyström, rapporterad som ”brutit ss11 – växellåda”
Bengt
Idag var rallyt och vände i Östhammar. Jag såg sista sträckan på Västerås Motorstadium där 2 bilar i taget körde, men det började ösregna nåt så fruktansvärt så det läckte igenom paraplyet och jag gav upp. Samtidigt körde Lasse Jönssons och Nils Flygares Porschar mot varandra, men jag tror en Evinrude hade utklassat dem båda två.
Det gick det bättre för Porscharna till att börja med, de låg 6 –7 – 9. Per Göthberg vann ss12, men sedan måste något ha hänt då han förlorade 3 minuter på täten på både ss13 och ss14. Stig Blomqvist vann dagens sista sträcka ss14 då han hade förmånen att köra innan det började regna.
Ställningen bland Porsche-förarna efter dag 2 är:
Plats 6 – Stig Blomqvist, bilen låter rapp och ser vass ut
Plats 9 – Björn Waldegård, bilen låter trög och ser slö ut jmf med Stigs
Plats 18 – Magnus Wigren
Plats 32 – Nils Flygare
Plats 33 – Lasse Jönsson
Plats 38 – Per Göthberg
Plats 42 – David von Schinkel
Brutit – Lasse Nyström, rapporterad som ”brutit ss11 – växellåda”
Bengt
Hej
Tack Tomas.
Det var fina bilder Rickard, själv stod jag i korsningen och tog lite filmer/ljud.
Det är intressant att se motorerna på Stigs och Björns bilar, på Tuthills sida stod det så här om dem –
“Tuthill Porsche is supporting three 911s just refurbed at Wardington and owned by renowned racer, David von Schinkel: a 2.8 RS-bodied car on high butterflies, a 2.9-litre on low butterflies and our just-finished 911 Turbo/930 rally car.
Two former Rally World Champions (and recent winners of the Midnight Sun) will drive the normally aspirated cars: Björn Waldegård and Stig Blomqvist. “
Vilken är vilken av motorerna?
Var det tänkt att Åke Bryggarn Andersson skulle ha kört Turbon? Han kom inte till start överhuvudtaget.
Och – en av bilderna visar en plåt i höger hjulhus, är det för att skydda oljekylaren mm mot stensprut? (hur nu slangar mm går på en –72:a ? )
Här är lite filmer
ss18 – Porsche 911 Per Göthberg - http://youtu.be/xbHQS5wOXmA
ss5 – Porsche 911 Lasse Jönsson - http://youtu.be/TTaiMnNTEzQ
ss7 – Porsche 911 Lasse Jönsson - http://youtu.be/3MOmVGC7qsI
ss18 – grön VW nr.95 - http://youtu.be/ONCw0FxeaCU
ss18 – Ford Galaxie Starline - http://youtu.be/vjsUOLgDNOw
det ligger några till filmer uppladdade på min youtube-kanal, och kanske tillkommer det några till.
Resultaten för Porscharna blev:
Plats 5 – Stig Blomqvist
Plats 6 – Björn Waldegård, trots att motorn inte gick utan smällar
Plats 13 – Magnus Wigren
Plats 21 – Per Göthberg, motorhaveri igår med en vevstake genom motorblocket mm, fick då maxtid på de 2 sträckor han inte körde igår = sträcksegrarens tid + 3minuter extra tid = 6 minuter strafftid, och fortsatte köra idag igen.
Plats 30 – Nils Flygare
Plats 32 – Lasse Jönsson
Brutit – David von Schinkel, rapporterad som ”brutit ss16 – motor”
Brutit – Lasse Nyström, rapporterad som ”brutit ss11 – växellåda”
Bengt
Tack Tomas.
Det var fina bilder Rickard, själv stod jag i korsningen och tog lite filmer/ljud.
Det är intressant att se motorerna på Stigs och Björns bilar, på Tuthills sida stod det så här om dem –
“Tuthill Porsche is supporting three 911s just refurbed at Wardington and owned by renowned racer, David von Schinkel: a 2.8 RS-bodied car on high butterflies, a 2.9-litre on low butterflies and our just-finished 911 Turbo/930 rally car.
Two former Rally World Champions (and recent winners of the Midnight Sun) will drive the normally aspirated cars: Björn Waldegård and Stig Blomqvist. “
Vilken är vilken av motorerna?
Var det tänkt att Åke Bryggarn Andersson skulle ha kört Turbon? Han kom inte till start överhuvudtaget.
Och – en av bilderna visar en plåt i höger hjulhus, är det för att skydda oljekylaren mm mot stensprut? (hur nu slangar mm går på en –72:a ? )
Här är lite filmer
ss18 – Porsche 911 Per Göthberg - http://youtu.be/xbHQS5wOXmA
ss5 – Porsche 911 Lasse Jönsson - http://youtu.be/TTaiMnNTEzQ
ss7 – Porsche 911 Lasse Jönsson - http://youtu.be/3MOmVGC7qsI
ss18 – grön VW nr.95 - http://youtu.be/ONCw0FxeaCU
ss18 – Ford Galaxie Starline - http://youtu.be/vjsUOLgDNOw
det ligger några till filmer uppladdade på min youtube-kanal, och kanske tillkommer det några till.
Resultaten för Porscharna blev:
Plats 5 – Stig Blomqvist
Plats 6 – Björn Waldegård, trots att motorn inte gick utan smällar
Plats 13 – Magnus Wigren
Plats 21 – Per Göthberg, motorhaveri igår med en vevstake genom motorblocket mm, fick då maxtid på de 2 sträckor han inte körde igår = sträcksegrarens tid + 3minuter extra tid = 6 minuter strafftid, och fortsatte köra idag igen.
Plats 30 – Nils Flygare
Plats 32 – Lasse Jönsson
Brutit – David von Schinkel, rapporterad som ”brutit ss16 – motor”
Brutit – Lasse Nyström, rapporterad som ”brutit ss11 – växellåda”
Bengt