Namninsamling mot skrotbilsutredningens förslag

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Namninsamling mot skrotbilsutredningens förslag

Post by Calle »

Här kan man skriva under en namninsamling mot skrotbilsutredningen om man vill. Jag har skrivit under då det verkar vara ett ovanligt uselt förslag.

Jag citerar:

"Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårsverket som om det klubbas igenom kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil -eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år."

Länk till namninsamlingen och ytterligare info:

http://upprop.nu/KEFS?tummeUpp=3L5778Q2 ... AJ80z61247

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag har också skrivit under.

Varje år vid den här tiden verkar det komma något nytt dumt förslag. Innan detta var det väl att slopa veteranbilsklassningen från och med 1985 års modell... Lyckligtvis har de inte fått igenom något ännu, men det gäller för oss beskyddare av motorrelaterad kulturhistoria att ha garden uppe!
Det handlar väl som alltid om felriktad miljöhänsyn. Uttrycket "att sila mygg och svälja kameler" har väl sällan varit mera träffande.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Påskrivet!
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Samma här!
MSE
Posts: 4
Joined: Wed Jul 07, 2010 7:51 pm
Location: Helsingborg
Contact:

Post by MSE »

Påskrivet!
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Läste (skummade) igenom hela utredningen och till en början såg det ju helt rätt och rimligt ut. Men i de senare avsnitten spårade det ur mer eller mindre fullständigt. I korta drag kom jag fram till följande huvudproblem:

1. Det KAN bli så illa att du bara får ha bilen avställd/obesiktigad i max ett år.
2. Du KANSKE inte får sälja din projektbil utomlands, endast besiktigade och körklara bilar får exporteras.
3. Det KAN i praktiken t.o.m. innebära import/exportförbud mot beg. bildelar. Glöm ebay och veteranbilsmarknader i utlandet!
4. Det KAN bli olagligt (och därmed straffbart) att inneha avställd/obesiktigad bil, och sådana kan omgående komma att skrotas.
5. Det KAN bli olagligt att inneha t.ex. en tomkaross eller en reservdelsbil som privatperson.

En hel del av detta hänger dock inte enbart på just denna utredning, utan på vad EU hittar på, så det gäller för bilklubbarna att arbeta över gränserna samt lobba mot EU.

Det allra mest anmärkningsvärda i sammanhanget tycker jag är att företrädare för bilhobbyn överhuvudtaget inte hörts i utredningen. Allt är inriktat på att lösa problemen med skrothögar som Svensson lämnar i naturen eller på parkeringsplatser, samt illegal "professionell" skrotning, utan hänsyn till de negativa effekter lagförslagen kan få för de som värnar om bilen som historiska objekt eller som entusiast. Bilhobbyn (och då egentligen bara veteranbilshobbyn, inget nämns t.ex. heller om bilsport) och bilmuseum nämns bara i förbifarten.

Kort sagt, utredningen borde förpassas i återviningen. Alternativet är att tiotusentals projektbilar åker till skroten, eller att tiotusentals bilentusiaster görs till brottslingar!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Har skrivit under.

Gå gärna in på MHRFs hemsida och läs deras brev till Naturvårdsverket.
Jag tycker det säger det mesta.

http://www.mhrf.se/uttjanta_bilar
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Påskrivet!
Post Reply