RS breddning
RS breddning
Vad är det egentligen för skillnad på SC och Carrera RS breddningen?
Har bara hört att de är väldigt lika, men inte förstått vart skillnaden ligger.
Följdfråga, Carrera 74-77, har de RS eller SC breddning?
Har bara hört att de är väldigt lika, men inte förstått vart skillnaden ligger.
Följdfråga, Carrera 74-77, har de RS eller SC breddning?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Detta var ju ett av salig Pärs specialområden. Om jag minns rätt sa han att den plana delen på skärmkanten är jämnbred på en SC och olika breda på en RS, dvs smalare eller bredare nertill än mitt ovanför bakhjulet. Tror att 74:an har samma som RS.
Tommy
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Det stämmer som Tommy säger. Kanten hos SC är jämnbred medan den på RS är bredast ovanför hjulen och smalnar av nedåt åt båda hållen.
Någonstans har jag sett en bra tråd på early911s eller DDK med bilder som visar skillnaden med bilder. Jag skall försöka hitta den.
Någonstans har jag sett en bra tråd på early911s eller DDK med bilder som visar skillnaden med bilder. Jag skall försöka hitta den.
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Här kommer några bilder jag helt rått stulit från early911s. Det är en klart mjukare övergång på RS kanten.
RS skärmkant
SC skärmkant
Båda bredvid varann
RS skärmkant
SC skärmkant
Båda bredvid varann
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Tack, vilka bra bilder!
Syns ju tydligt att övergången till kanten inte är lika skarp.
Syns också på Roberts bil att formen är lite "bulligare", mer plats uppåt för däcket typ. Fast på den verka övergången till kanten skarpare??
Kollade lite i PET, verkar finnas en variant för RS 73, som kanske är samma som carrera 74,
Carrera 2.7/3.0 har sedan en annan skärm, gjorde en sökning på Pelican nu också. Verkar som om denna skärmkant har ersatt RS73ans om man försöker köpa en från Porsche.
Till sist så måste SCn vara en 3e, för den finns inte som separat breddning!
Syns ju tydligt att övergången till kanten inte är lika skarp.
Syns också på Roberts bil att formen är lite "bulligare", mer plats uppåt för däcket typ. Fast på den verka övergången till kanten skarpare??
Kollade lite i PET, verkar finnas en variant för RS 73, som kanske är samma som carrera 74,
Carrera 2.7/3.0 har sedan en annan skärm, gjorde en sökning på Pelican nu också. Verkar som om denna skärmkant har ersatt RS73ans om man försöker köpa en från Porsche.
Till sist så måste SCn vara en 3e, för den finns inte som separat breddning!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Så här tror jag att det är;
RS -73 och carrera 74 har samma bakskärmar med eventuell reservation för kofångarområdet. De är inte så distinkta i formen.
Carrera 3.0 har SC skärmar, eller...
Men standardmodellen som fanns några år innan SC kom - är inte den smalare än SC?
Är SC och 3.2 lika?
Vi har fått lite att fundera på (och jag håller mig mest till urelfer...)
RS -73 och carrera 74 har samma bakskärmar med eventuell reservation för kofångarområdet. De är inte så distinkta i formen.
Carrera 3.0 har SC skärmar, eller...
Men standardmodellen som fanns några år innan SC kom - är inte den smalare än SC?
Är SC och 3.2 lika?
Vi har fått lite att fundera på (och jag håller mig mest till urelfer...)
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Hänvisar till ett inlägg som Pär skrev 2009
ST fanns i flera olika utföranden, mot slutet fick frambreddningen samma utformning som den som sedan kom på 2.8 RSR. faktiskt mer eller mindre omöjligt att veta vad som var rätt på vilken bil utan bilder från tiden.
Carrera RS 73 har en unik breddning, vertikalen har olika bredd runt hjulhusöppningen, och själva öppningen är lite "lägre".
2.7 Carrera (74-76) verkar vara en egen, möjligen samma på Carrera 3.0.
SC och 3.2 har samma. På vilket sätt de skiljer sig från 74:ans kan jag inte säga men det är tydligen olika partnummer.
Carrera RSR 2.8 har samma frambreddare som sena ST men har en egen breddning bak, tror den är 3 cm bredare än 72:ans.
Carrera 3.0 RS har samma breddning som 2.8 RSR
Turbo är en helt egen breddning. Tyvärr har många varit lata och tagit Turbons breddning till sina ST's och 2.8 RSR. Tittar man lite mer noga ser man hur tokigt det verkligen är.
Robert
ST fanns i flera olika utföranden, mot slutet fick frambreddningen samma utformning som den som sedan kom på 2.8 RSR. faktiskt mer eller mindre omöjligt att veta vad som var rätt på vilken bil utan bilder från tiden.
Carrera RS 73 har en unik breddning, vertikalen har olika bredd runt hjulhusöppningen, och själva öppningen är lite "lägre".
2.7 Carrera (74-76) verkar vara en egen, möjligen samma på Carrera 3.0.
SC och 3.2 har samma. På vilket sätt de skiljer sig från 74:ans kan jag inte säga men det är tydligen olika partnummer.
Carrera RSR 2.8 har samma frambreddare som sena ST men har en egen breddning bak, tror den är 3 cm bredare än 72:ans.
Carrera 3.0 RS har samma breddning som 2.8 RSR
Turbo är en helt egen breddning. Tyvärr har många varit lata och tagit Turbons breddning till sina ST's och 2.8 RSR. Tittar man lite mer noga ser man hur tokigt det verkligen är.
Robert
911 -72 Rennsport
Intressant!
Har en bil med RS breddning i garaget, har inte reflekterat så mycket kring skillnaderna men nu är de väldigt tydliga - Tack för bilderna. På den bilen är även skärmkanterna valsade så den ser egen ut men på ett coolt sätt, tycker jag.
Har en bil med RS breddning i garaget, har inte reflekterat så mycket kring skillnaderna men nu är de väldigt tydliga - Tack för bilderna. På den bilen är även skärmkanterna valsade så den ser egen ut men på ett coolt sätt, tycker jag.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Coolt, nu har jag tagit mig hem och ut till garaget. Jag har ett par exakt likadana skärmbreddare som ovan (fast gröna) liggande.Bernard wrote:
De är helt oanvända och har fortfarande Porsches klisterlappar kvar på dem: 911.503.607.03 911.503.608.03
Har googlat lite och de finns fortfarande att köpa från Porsche men då får man inte RS profilen, utan den vanliga SC profilen.
Frågan är vilket värde de skulle kunna betinga?
Bilder:
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Av Charlie på Raceline / Feustel Gmbh fick jag följande info:
-73 Carrera RS och 74 Carrera har samma sidoplåt (bakskärm) breddningen är bågsvetsad i en svetsfixtur.
Touring och leichtbau i alla 3 serierna är lika.
3.0 Carrera har en helt egen version som inte återfinnes på någon annan bilmodell. Fast han påpekar att det är en vanlig vanföreställning att tro att det är samma som någon annan modell.
Charlie är en av de allra duktigaste på detaljer i restaureringssvängen och om inte annat är han känd för att ha bla original gjutformar till Porsche 904.
Han har även breddare till 2,3 och 2,8 i lager om någon är intresserad
-73 Carrera RS och 74 Carrera har samma sidoplåt (bakskärm) breddningen är bågsvetsad i en svetsfixtur.
Touring och leichtbau i alla 3 serierna är lika.
3.0 Carrera har en helt egen version som inte återfinnes på någon annan bilmodell. Fast han påpekar att det är en vanlig vanföreställning att tro att det är samma som någon annan modell.
Charlie är en av de allra duktigaste på detaljer i restaureringssvängen och om inte annat är han känd för att ha bla original gjutformar till Porsche 904.
Han har även breddare till 2,3 och 2,8 i lager om någon är intresserad
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Du fick ingen indikation på versionen för Carrera -75?Johannes wrote:Av Charlie på Raceline / Feustel Gmbh fick jag följande info:
-73 Carrera RS och 74 Carrera har samma sidoplåt (bakskärm) breddningen är bågsvetsad i en svetsfixtur.
Touring och leichtbau i alla 3 serierna är lika.
3.0 Carrera har en helt egen version som inte återfinnes på någon annan bilmodell. Fast han påpekar att det är en vanlig vanföreställning att tro att det är samma som någon annan modell.
Charlie är en av de allra duktigaste på detaljer i restaureringssvängen och om inte annat är han känd för att ha bla original gjutformar till Porsche 904.
Han har även breddare till 2,3 och 2,8 i lager om någon är intresserad
Mvh/C
Nej, tyvärr. Det missade jag.
När vi ändå är inne på skärmbreddare så passar jag på att länka till en R.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... m=1&itbs=1
På SWB fanns det nästan ingena skärmkanter i vanlig mening, men R modellen hade det. TR modellerna kunde få det med hjälp av lösa breddare som svetsade och var homologerade.
Det är en annan kofångare på de med breddare - med standardkofångaren förekommer hemmarullade skärmkanter. Det var såklart billigare än att beställa från tävlingsavdelningen.
SC/RS sägs ju ha en Turbokaross med sugmotor. Fast det skiljer några mm i bredd enligt databladen.
När vi ändå är inne på skärmbreddare så passar jag på att länka till en R.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... m=1&itbs=1
På SWB fanns det nästan ingena skärmkanter i vanlig mening, men R modellen hade det. TR modellerna kunde få det med hjälp av lösa breddare som svetsade och var homologerade.
Det är en annan kofångare på de med breddare - med standardkofångaren förekommer hemmarullade skärmkanter. Det var såklart billigare än att beställa från tävlingsavdelningen.
SC/RS sägs ju ha en Turbokaross med sugmotor. Fast det skiljer några mm i bredd enligt databladen.