Fuchsvänlig däckmontör i Stockholm

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Fuchsvänlig däckmontör i Stockholm

Post by bsimonson »

Ska byta till nya däck och när jag gjorde det på en annan bil i vintras så verkade dom knappt veta hur man bytte däck där jag var. Så om någon har tips på någon kunnig däckverkstad som vet att ha respekt för Fuchs-fälgar vore jag tacksam.

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

IDH Wheels - www.idhwheels.se
Duktiga och nogranna - jobbar med både gamla fina och nyare bilar.
Gjorde min 4-hjulsinställning där och fixade två Fuchshjul. När dom drog hjulbultarna med en lös momentnyckel kände jag att jag var på rätt ställe. :-D
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Verkade bra, jag ringde och dom ville ha 1660.- för montering/balansering. Sen valde jag inte dom ändå eftersom jag beställde från däckonline och ville leverera direkt till en montör p g a tidsbrist. Så nu får Essinge Däckhotell äran istället, får hoppas det blir bra eller så bedrog snålheten visheten... ;)

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

1660, det är fan ocker.... Tar ju max 30 minuter även om dom är noggranna och tar det försiktigt.
Dom vill helt enkelt inte lägga på däck som man inte köpt hos dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Inte är de billiga, men sen ligger deras lokal i ett område med Sveriges högsta lokalhyror, Så jag förstår att de måste ta betalt, en garageplats i huset bredvid ligger på 2500/mån och bara 500m därifrån kostar en garageplats 6500+moms/ mån.(Stureplan), ja var det nån som sa att det var sunda tider :?
Men man blir lite grinig när de tar 80:-/fälg för tvätt när man kommer ner med skinande fuchsfälgar. Äh jag brukar lämna till några snälla gubbar 200m ifrån IDH, de tar 500:- och tar det försiktigt bara man påtalar det några ggr.
Men på IDH får man lyxservice och de sätter inte 5st vikter ovanpå varann som flyger av i kurvan in till Mantorp som gubbarna jag lämnar till gör :)
Last edited by blomman on Thu Apr 12, 2012 8:36 pm, edited 1 time in total.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Jag kan hålla med om att det är ocker, men å andra sidan förstår jag dom. Branchen är i dag så pressad att man måste tjäna på det man gör. Att online försäljare kan hålla lägra priser är ju för att dom skippar ett led, samt slipper alla som vill tjata bort tiden osv... Beställde online en gång, och fick en lokal firma lägga på dom. Helt ok, men inget topp service. Till andra bilen fick jag samma företag att ta fram pris, och det blev 300 i skillnad totalt, men när jag punkade efter 2 veckor lagade dom det gratis eftersom jag var "bra" kund. Kör nu alla mina bilar där och använder även deras däckhotel. Får även använda liften om jag behöver kolla nåt osv... Tror i slutändan att jag tjänar på att köpa däcken där. Å andra sidan bor jag inte i storstan, så det kan ju vara annorlunda där :D
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Östra gummi på Linnégatan

Post by Flat Six Rally »

rekommenderas.
Magnus och grabbarna är vana eller kanske trötta på mina ständiga ömsningar av fuchs fram och tillbaka.

Jag köper alla däck av dom efter att ha köpt lite på nätet och via kontakter som sa sig ha bra priser, men inte var det i slutändan.

Jag tror att det är som med de flesta gummiverkstader som har en vettig koll på hur man driver en långsiktig verksamhet, vet dom att man kommer tillbaka så är får man en bra rabatt, men om man kommer och kräver ett lågt pris blir det nog omvänd reaktion och man får betala fullt pris. I slutändan så ska väl alla tjäna en slant, och om man har byta och sälja däck som levebröd är det väl schysst att de får tjäna en rimligt slant de med.

//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Låter lite dyrt med 1660:- kan jag hålla med om!? :?

Jag gjorde en 4-hjulsmätning + inställning på IDH, köpte 2 nya standarddäck mont/balans på bilen och betalade 2100:- för alltihop. Fick "entusiastrabatt" men det var första gången jag var hos dom och hade inga kompisrabatter att casha in? Det var ett bra pris, tyckte jag? Särskilt med den förbättring det blev på väghållningen - :lol:
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Det blev som sagt Essinge däckhotell som fick äran att montera på de nya däcken. Dom var trevliga och verkade ha koll men jag fick säga till när dom skulle lyfta bilen så dom verkligen pallade på rätt ställe.

Sen drog jag själv bultarna med momentnyckel, inga problem för dom.

Priset då? Jo det blev 1330 spänn. Inte så stor skillnad jmf med IDH men det var ju grymt bekvämt att få däcken skickade direkt till montören...
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Post Reply