Carrera 2.7 -74 sidodekaler "Carrera" standard ell

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Carrera 2.7 -74 sidodekaler "Carrera" standard ell

Post by Thord »

Funderar på om alla 2.7 Carreror 1974 hade sidodekalerna med Carrera trycket som standard eller om det var ett tillval, min bil har inga dekaler.
Var det inte standard så kanske jag låter den vara utan dekaler.
Men om alla hade så är det ju bara och införskaffa dekaler.

Thord
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Jag tror att det var tillval på Carrera 74-77

Mvh/Christian
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

I Porschesammanhang ska man nog undvika ord som "alla" och "ingen"...
Det gick att beställa det mesta till de flesta.

Väldigt många Carrera -74 -75 i Europa hade inte sidodekalerna, men i USA hade många (alla?) sidodekaler och ankstjärt.
USA-Carreran var mest en extrautrustad S, den delade t ex motor med S-en. Europa-Carreran hade sällan ankstjärten, mer vanligt var en bakspoiler som liknade Turbons men som saknade Turbons lilla extra galler mitt uppe på.

Thord, är det en Europa-Carrera som du har?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Det är en euro Carrera med 911/83 motor.

Thord
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Grattis! Fin bil, har en åxå.

Lite bilder, kanske?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Jag kan försöka lägga upp lite bilder. Bilderna är lite gamla, numera är fälgarna iordninggjorda svarta med ny anodisering.
Thord

Image
Image
Image
Image
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Fin bil!
Det ser ut som man har varit ganska försiktigt i sin iver att "modernisera" vagnen.
Backspeglarna är för nya & den färgen kom väl senare? Skönt att instrumenten är kvar, hastighetsmätaren och varvräknaren är unika för Carrera -74-75.

Min vagn:
Image
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Tack!

Roligt att se en annan Carrera, ser ju fin ut!
Min har original kulör (SilverGrönDiamantmetalic), dock omlackad i början på 80 talet kanske då oxå som backspeglarna monterades.
Jag har en ny backspegel till förardörren men har inte velat montera dit den ännu då det angligen blir fula hål där dom gamla speglarna sitter. Har haft den sedan -88 och den importerades -82 från Tyskland.

Thord
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Post by freddegabbe »

När vi ändå diskuterar sidodekaler. Vad ska denna sitta på för höjd? Skulle önska ett mått från gummilist till undersida dekal.
Fredrik
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Från dörrens underkant till textens nederkant skall det vara 50mm, framkant vänstersidans dörr till bokstaven C skall vara 10mm,
framkant högersidans dörr så skall sista spetsen på bokstaven a sluta precis på dörrkanten.

Thord
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Post by freddegabbe »

Perfekt!

Sådant kan vara så svårt att hitta men här ställer man frågan och någon vet. Tack så mycket.
Fredrik
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Post by freddegabbe »

Sven wrote:Fin bil!
Det ser ut som man har varit ganska försiktigt i sin iver att "modernisera" vagnen.
Backspeglarna är för nya & den färgen kom väl senare? Skönt att instrumenten är kvar, hastighetsmätaren och varvräknaren är unika för Carrera -74-75.

Min vagn:
Image
@Sven

Din bil är ju bara så snygg! Grattis till en fin bil. Vill du dela med dig av historia för den bilen?
Fredrik
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

freddegabbe wrote:
Din bil är ju bara så snygg! Grattis till en fin bil. Vill du dela med dig av historia för den bilen?
Tack!
Det betraktas nog som trådkapning att göra det i denna tråd, blir nog att skapa en egen för denna vagn.
Men kul historia har den:
Image
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Thord och Sven - vi är nog flera som skulle se fram emot lite utförligare presentationer av era bilar

Bengt
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Thord wrote:Jag kan försöka lägga upp lite bilder. Bilderna är lite gamla, numera är fälgarna iordninggjorda svarta med ny anodisering.
En nyfiken fråga, var gjorde du ny anodisering?
-Har hört att det av miljöskäl inte görs i Sverige...

MVH
Stefan
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Fälgarna skickade jag till Keller i Tyskland som renoverar Fuchsfälgar, dom fixade anodiseringen och lackade dom svarta i centrum.

Thord
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Ok, tack.
Har du mer information, website, priser m.m så lägger jag upp information på:

http://www.original911.com

//Stefan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Man kan också skicka fälgarna direkt till Fuchs, €299 styck för helrenovering.

http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=343&L=1

Dom får dock aldrig ha varit svetsade, vilket man inte ska göra i alla fall...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Post by Thord »

Renoveringen av mina 4 fälgar kostade 620 Euro + 19% Mvst totalt ca 740 Euro + frakt, min räkning är från Mars 2011.


Deras hemsida:
http://www.felgen-service.de/

Thord
Post Reply