Page 1 of 2

Ursprungs Certifikat

Posted: Mon Feb 06, 2012 9:46 am
by tomas 911 67
Det måste finnas bättre certifikat
än det jag fick från PSE Sverige
eller?

Re: Ursprungs Certifikat

Posted: Mon Feb 06, 2012 3:30 pm
by MagnusW
tomas 911 67 wrote:Det måste finnas bättre certifikat
än det jag fick från PSE Sverige
eller?
Hur såg det ut?
Det man kan beställa från Porsche center kommer från Porsche klassik i tyskland, det är nog så nra det blir.

Posted: Mon Feb 06, 2012 5:39 pm
by tomas 911 67
ska fota av pappret i morgon o lägga upp

Posted: Wed Feb 08, 2012 7:48 pm
by tomas 911 67
[img]http://

Posted: Wed Feb 08, 2012 7:59 pm
by Calle
Bilden är liten men det ser ut som det jag fick

Image

/Calle

Posted: Wed Feb 08, 2012 8:43 pm
by tomas 911 67
Hittade lite fler cert här på forumet,
verkar vara dessa man får.

Posted: Thu Feb 09, 2012 11:02 pm
by Johannes
Det hör väl egentligen inte hit, men för den som råkar ha en vagn som såldes som ny i Schweiz så går det att få ett något mer detaljerat dokument. Däck, nycklarna, namnet på förste ägaren och ev lite till. H eller V styrd är också specificerat.

Detta dokument kommer från generalagenten, AMAG. Det är ett liggande A4, blekrosa. Kostar inget och det är en kopia av det originaldokument som de har sparat. på sätt och vis mer kul än ett nyskrivet dokument.

Men det förutsätter ju såklart att vagnen kommer därifrån -och de är ju givetvis inte så många i vårt land.

Genom urelferklubben i Schweiz går det att få bra direktkontakt.

Gratis såvitt jag vet...

Posted: Sun Feb 12, 2012 6:12 pm
by Hasse Mohlin
"Så gick det till när farfar var ung" eller åtminstone för 8 eller 9 år sedan. :D
Då bad jag Lars-Göran Thomasfolk på PSE Sverige om basuppgifter om min dåvarande bil. Det dröjde ett par tre månader och sedan skickade han över detta fax.
Image(Jag har maskat vissa uppgifter eftersom jag har sålt bilen)

Inte världens snyggaste papper kanske men med de uppgifter som jag önskade om min bil och dess motor. Och dessutom var det gratis. :D

//Hasse

Posted: Mon Feb 13, 2012 12:13 pm
by tomas 911 67
Betydlig mycket trevligare papper.
Har fått kontakt med en Porsche freak
i Canada o en i Tyskland ang lite historik.

Posted: Sat Jun 01, 2013 10:11 am
by JMB
Ringde Porsche Center Syd igår och dom ville ha 2,500kr för ett cert. Kan det verkligen stämma att det är så dyrt?

/Johan

Posted: Sat Jun 01, 2013 3:50 pm
by jsoderbe
Ring till Lasse Jönsson, de har en annan prisbild.... :)

Mvh, Johan

Posted: Sat Jun 01, 2013 6:01 pm
by JMB
Tack Johan. Ska försöka med det.

Mvh
Johan

COA

Posted: Sat Jun 01, 2013 8:20 pm
by Älvis
Betalade 1000 sek i Eskilstuna.

Tyvärr är det mycket felaktigheter.

Min 68 L kallar de för S.

Skinn stol, ratt, nackstöd kallas för Leatherett som jag tolkar som vinyl. Jag kan styrka med tidiga bilder på bilen och uppgifter från tidigare ägare att det är skinn.

Image

Länk till tråd.
viewtopic.php?t=3638&start=0&postdays=0 ... highlight=

Posted: Sun Nov 30, 2014 10:17 pm
by tomlin
Apropå Certificate of Authenticity, CoA, så finns här en unik chans att se hur Porsches egna uppgifter finns sparade. På sid 1 i denna tråd på DDK-forumet i UK visas en kopia på en sida med bilar tillverkade i november 1971:

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060

Posted: Sun Nov 30, 2014 11:16 pm
by peterc
tomlin wrote:Apropå Certificate of Authenticity, CoA, så finns här en unik chans att se hur Porsches egna uppgifter finns sparade. På sid 1 i denna tråd på DDK-forumet i UK visas en kopia på en sida med bilar tillverkade i november 1971:

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060
Ja det ska väl inte vara så svårt att få det rätt? Eller? Har man bara nyckeln till M- koderna för respektive årsmodell så borde det bli rätt om man inte slarvar. Jag tror att man inte bryr sig, det är där problemet sitter samt att Porsche gjort sig av med alla som kunde något om de äldre bilarna.
När jag var där och störde dem en gång så ringde de till slut hem till Jurgen Barth och efter diverse ytterligare förvecklingar räckte de över luren till mig.
Nu skrivs det en massa om hur de ska satsa på klassik-bilarna (det börjar lukta pengar nu). Hade varit bättre att göra som Mercedes och aldrig släppa taget om de gamla bilarna.
Han som är chef för klassik, kommer inte ihåg hans namn, gör dock så gott han kan och anstränger sig för att man ska bli nöjd. Verkar lite besvärad av att kunderna kan mer en de själva ibland.

Posted: Mon Dec 01, 2014 4:53 pm
by FilipF
tomlin wrote:Apropå Certificate of Authenticity, CoA, så finns här en unik chans att se hur Porsches egna uppgifter finns sparade. På sid 1 i denna tråd på DDK-forumet i UK visas en kopia på en sida med bilar tillverkade i november 1971:

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060
En fundering, ni som kan...
Jag ser i listan som det länkas till att produktions numret finns med, är det det nr som står instansat i karossen? I så fall borde man väl kunna söka på detta också eller hur. Det jag tänkte på är om de vill kontrollera Chassinr med produktions numret.

Jag har fått/ställ sådana frågor från både Porsche och USA och de de har sagt är att det kan stämma, Produktions numret ligger i alla fall i den "tiden" då chassit är tillverkat...

Posted: Mon Dec 01, 2014 5:31 pm
by tomlin
Produktionsnumret är instansat i instrumentbrädan bakom klädseln vid askkoppen.

Posted: Mon Dec 01, 2014 5:39 pm
by peterc
Ja det är produktionsnummret man ser i listan. Börjar på 10 (i alla fall för 911), tvåan på position tre visar att bilen är TILLVERKAD 1972, resten är ett löpnummer tror jag. Filip, ta frågan igen, hajar inte riktigt. Tror inte det går att söka något, listan är ju sorterad efter VIN och den ligger väl inte i någon modern databas?

Posted: Mon Dec 01, 2014 6:10 pm
by FilipF
OK, jag säger som så då.
Om jag har ett produktionsnummer och så vill jag kontrollera det mot Chassi numret... och kontrollera att det är riktigt så att säga. Man har hört talas om karossbyten på bilar och då brukar de fråga efter ett produktions nummer, men samtidigt säger de att de bara kan kontrollera ungefär när bilen är byggd inte exakt, men de finns med i denna lista...

Posted: Mon Dec 01, 2014 7:58 pm
by peterc
FilipF wrote:OK, jag säger som så då.
Om jag har ett produktionsnummer och så vill jag kontrollera det mot Chassi numret... och kontrollera att det är riktigt så att säga. Man har hört talas om karossbyten på bilar och då brukar de fråga efter ett produktions nummer, men samtidigt säger de att de bara kan kontrollera ungefär när bilen är byggd inte exakt, men de finns med i denna lista...
Om de har ett chassienummer så kan de lätt svara på om det produktionsnummer du har är rätt eller inte. Mer borde de inte svara på kan jag tycka. Hittar man produktionsnummret i listan kan man ju också se när den är gjord, men det hade du ju redan räknat ut.
När Tony och jag var i arkivet och rotade så frågade vi om sådana här uppgifter men de svarade att sådant fanns inte där och skulle inte lämnas ut av kända anledningar. Likväl hittade vi en sån här lista när vi rotade som vi överlämnade till han som hade hand stället. Han såg lite besvärad ut men tackade så mycket.

Posted: Mon Dec 01, 2014 8:07 pm
by FilipF
Tack Peter :-) och ursäkta att jag "snodde" tråden lite

Posted: Tue Dec 02, 2014 3:13 pm
by Johannes
En SWB S -68 kan det inte vara för då måste ch nummer ligga mellan 11800001 till 11801267.


Det finns en gammal PÄ där någon skrev hur ch nummerserierna var uppbyggda, minns inte alls vilket år. åttiotalet kanske hur som helst så vill jag minnas att art författaren missade två ställen som nummren stod på men är osäker det var ju relativt länge sedan...

Men karossnummret bakom framför askkoppen kan kopplas till ch nummer, årmodell och typ.

Av siffrorna i ch nummret framgår tearga, karossfabrik etc

Posted: Tue Dec 02, 2014 5:52 pm
by peterc
Johannes wrote:En SWB S -68 kan det inte vara för då måste ch nummer ligga mellan 11800001 till 11801267.


Det finns en gammal PÄ där någon skrev hur ch nummerserierna var uppbyggda, minns inte alls vilket år. åttiotalet kanske hur som helst så vill jag minnas att art författaren missade två ställen som nummren stod på men är osäker det var ju relativt länge sedan...

Men karossnummret bakom framför askkoppen kan kopplas till ch nummer, årmodell och typ.

Av siffrorna i ch nummret framgår tearga, karossfabrik etc
Jo det var jag som skrev. Att jag missade något är inte otroligt, däremot kan jag inte förstå utav din text vad det var jag missade.

Posted: Tue Dec 02, 2014 7:46 pm
by Johannes
Grattis jag minns det som en trevlig artikel. Nu har jag inte artikeln framför mig men frityr minnet så framkom det inte att nummret även står på a-stolpens typskylt och med krita på karossen under panelen vid instrumenten med gul krita. Kritan ör ju såklart inget säkert tecken.

Men för att vara tvärsäker skulle jag nog leta rätt på artikeln. Om du har den till gänglig så tror jag att gänget hör skulle läsa den med förtjusning

Posted: Wed Dec 03, 2014 11:12 am
by peterc
Johannes wrote:Grattis jag minns det som en trevlig artikel. Nu har jag inte artikeln framför mig men frityr minnet så framkom det inte att nummret även står på a-stolpens typskylt och med krita på karossen under panelen vid instrumenten med gul krita. Kritan ör ju såklart inget säkert tecken.

Men för att vara tvärsäker skulle jag nog leta rätt på artikeln. Om du har den till gänglig så tror jag att gänget hör skulle läsa den med förtjusning
Det här med A-stolpen skulle jag vilja säga att det endast gäller för USA bilar från och med 1969 årsmodell. Kritan på instrumentpanelen är ett bra kännemärke då många inte gör sig omaket att ta loss klädsen. Tror jag sett krita på insidan av dörrarna också.
Om det funnits en märkning på A-stolpen så hade jag inte behövt gå omkring och klia mig i huvudet på träffar utomlands för att utröna huruvida det är riktiga Carrera RS eller kopior jag sett.