Wagenkarte

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Wagenkarte

Post by Eric »

Mailade Porsche Sverige i Januari för att få ett sk Wagenkarte till min bil men inte ett tecken ännu (påminnde i början av sommaren, fick svaret att dom har mycket att göra och inte kan svara på mitt mail!)

Kan man på något annat sätt få tag på var bilen såldes och vilken utrustning den hade från början? Maila Porsche Tyskland?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Det finns inga officlella kanaler

Post by Parced911 »

Jag har fått hjälp av LG Tomasfolk men han har gått i pension. Det är skapligt mycket obetalt arbete de måste göra, inte bara här utan också i Tyskland. Jag har försökt få tag i Tyskland men fick inget svar. Jag har hört andra som försökt med bara blivit hänvisade tillbaka till Sverige.
I USA kostar det 1000:- eller så att få den. Jag har ett till min E men det är mindre omfattande, om än snyggare, än det jag fått i Sverige. Jag tror att man får påminna lite försiktigt och hoppas, tyvärr.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Urban S
Posts: 19
Joined: Fri Aug 12, 2005 4:49 pm

Post by Urban S »

Vill man ha ett så kostar det :?

Så här går man till väga om man inte har någon lycka med Porsche Sverige, se länk på tyska:

http://d240157.u39.zeonhost.com/forum/a ... ntid=12242
Urban

Sepia Braun 71T
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

ID

Post by Parced911 »

Bra, den vägen borde det gå. Jag gissar att Porsche Sverige snart börjar ta betalt. Tyskarna verkar inte vara så service minded när det gäller Sverige. Gärna en peng om det funkar.

Denna typ av intyg ser lite mer ut för värden än de mail jag har för mina vagnar....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Detta var intressant! Är det någon här som förstår tyska tillräckligt bra för att förstå hur betalningen skulle gå till? Det verkade finnas rader för kontonummer?

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Urban S
Posts: 19
Joined: Fri Aug 12, 2005 4:49 pm

Post by Urban S »

Jag skulle tro, men jag vet inte, att de sista raderna är till för inhemska kunder så att de kan dra pengarna från konto.Det verkar ju dock som att de tillhandahåller tjänsten internationellt eftersom de som egendomsbevis accepterar en US-title (amerikanskt registreringsbevis). Det är väl bara att plita ner alla nummer och bifoga ett registreringsbevis/kopia samt bilder och hålla tummarna.

Jag måste säga att jag slås av den stora skillnaden i att få ett CoA från Amerika och ett från Tyskland. I USA räcker det med chassi och motornummer medan man i Tyskland vill ha hela baletten: chassi, motor, egendomsbevis, produktionsnummer, nummer på växellådan, samt bilder. De är noga de där Tyskarna. :)
Urban

Sepia Braun 71T
Urban S
Posts: 19
Joined: Fri Aug 12, 2005 4:49 pm

Post by Urban S »

Hmm, såg att jag läste lite slarvigt. Hela baletten behöver man bara för GTS, RS och RSR, där är man ju inte riktigt än. :lol:
Urban

Sepia Braun 71T
Post Reply