Vilka fälgar fanns på 911 std och option
Vilka fälgar fanns på 911 std och option
Hej
Vilka fälgar fanns som standard på bilarna från 70-talet och vilka
fälgar fanns som option från fabrik.
mvh
ingemar
Vilka fälgar fanns som standard på bilarna från 70-talet och vilka
fälgar fanns som option från fabrik.
mvh
ingemar
Bara för ni skall kunna hitta något fel så försöker jag.....
Standard:
S: 6 x15 Fuchs. S k "Deep dish" fram till en bit in i -72. Sedan "modernt" utseende.
E: -71: 5,5x14 Fuchs. -72: 6x15 Fuchs, -73: ATS kak-fälg
T: 5,5x15 lackad plåtfälg med navkapsel.
Option:
S: om man hade bra kontakter kunde man få 7x15 Fuchs från tävlingsavdelningen fr -72.
E: 6x15 Fuchs var option de år de inte var standard
T: -70: Gasburner Mahle i 5,5x15, kromad 5,5x15 plåtfälg (försvann -71) -71/-72/-73: alla då tillgängliga aluminiumfälgar.
S: 6 x15 Fuchs. S k "Deep dish" fram till en bit in i -72. Sedan "modernt" utseende.
E: -71: 5,5x14 Fuchs. -72: 6x15 Fuchs, -73: ATS kak-fälg
T: 5,5x15 lackad plåtfälg med navkapsel.
Option:
S: om man hade bra kontakter kunde man få 7x15 Fuchs från tävlingsavdelningen fr -72.
E: 6x15 Fuchs var option de år de inte var standard
T: -70: Gasburner Mahle i 5,5x15, kromad 5,5x15 plåtfälg (försvann -71) -71/-72/-73: alla då tillgängliga aluminiumfälgar.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Om man vill läsa mer om Deep Dish så fins det en tråd på Pelican om ämnet:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ight=Fuchs
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ight=Fuchs
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Karl-Ove har rätt
Det stämmer, jag visste att de i vanlig ordning bröt inom en årsmodell men jag hade glömt vilken.
mvh
Pär
mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kolla stansning
Tommy,
månad och år för tillverkning kan ses på baksidan, bara att kolla.
Pär
månad och år för tillverkning kan ses på baksidan, bara att kolla.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Låt oss gå lite längre tillbaks, redan på 60 talet fanns det ett stort urval Fuchs
4 1/2 grå
5 1/2 svarta
6 resp 7 tum för tex R modellen
5 1/2 fram och 6 or bak är möjligt men inte tillåtet.
På T L S modellen var 7 bak homologerade med skärmbreddare.
För 4 1/2 och 5 1/2 dvs -67 / 68 så är det olika bredd på naven. Kompenseras vid behov med spacer på 7 mm.
/AJ
4 1/2 grå
5 1/2 svarta
6 resp 7 tum för tex R modellen
5 1/2 fram och 6 or bak är möjligt men inte tillåtet.
På T L S modellen var 7 bak homologerade med skärmbreddare.
För 4 1/2 och 5 1/2 dvs -67 / 68 så är det olika bredd på naven. Kompenseras vid behov med spacer på 7 mm.
/AJ
Det fanns också 7 och 8 x 15 Fuchs innan 1973. De var till S/T bilarna. De ser ut som vanliga fuchs men de har de två sista siffrorna som visar att det kom från tillbehörslistan för "racing". Lucas A hade två 7x15 helt omålade. De var super balla. Han har tyvärr inte dem kvar.
4,5x15 har jag vara sett målade som vanligt. Bilar från försäljningsbroshyrer och renoverade USA bilar har jag sett med vara en lite svart "tunga" runt hjulmuttern.
Pär
4,5x15 har jag vara sett målade som vanligt. Bilar från försäljningsbroshyrer och renoverade USA bilar har jag sett med vara en lite svart "tunga" runt hjulmuttern.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
har lämnat snöslasket ute och sitter och bläddrar i "sporttechnischer Leitfaden für PORSCHE-Fahrer" W 351-01-300-07-68. Dvs fabrikens handledning från juli 1968.
Här finns ett M - Nr. 9553 för 911T i gruppe 3. med denna beställning kan man få tex halogenstrålkastare och en hel del annat, däribland "Alu-Felgen unpoliert" och sänkt chassie.
Skriften är på 67 sidor och upptar allt det där man kan leta sig gråhårig efter på många andra ställen utan större framgång, undataget kan ju annars vara reservdelshandboken. Borde finnas motsvarande skrift för senare årsmodelller dessutom!
Nåväl, har även sett reklambilder med Minilite, de användes ju redan på sextiotalet runt om för racing.
/AJ
Här finns ett M - Nr. 9553 för 911T i gruppe 3. med denna beställning kan man få tex halogenstrålkastare och en hel del annat, däribland "Alu-Felgen unpoliert" och sänkt chassie.
Skriften är på 67 sidor och upptar allt det där man kan leta sig gråhårig efter på många andra ställen utan större framgång, undataget kan ju annars vara reservdelshandboken. Borde finnas motsvarande skrift för senare årsmodelller dessutom!
Nåväl, har även sett reklambilder med Minilite, de användes ju redan på sextiotalet runt om för racing.
/AJ
11x15 Fuchs köpte jag EN igår på eBay. Jag väntar med spänning på den. Dessa fanns bara under 1973 till 2.8 RSR. Dessa bilar hade 9x15 fram, vilket var en fälgbredd som även användes på sena S/T-bilar.
Jag tänker ha 11x15 bak och 8x15 fram. Det skall ju vara 9x15 men den budgeten har jag inte.
Vet f-n vilka däck som jag kan använda.....
En detalj som vii glömt att kommentera är att centrumhålen blev större 1974. Då slutade man med lock med klor och ersatte med en modell med en ring. Denna fälg har litet hål.
Pär
Jag tänker ha 11x15 bak och 8x15 fram. Det skall ju vara 9x15 men den budgeten har jag inte.
Vet f-n vilka däck som jag kan använda.....
En detalj som vii glömt att kommentera är att centrumhålen blev större 1974. Då slutade man med lock med klor och ersatte med en modell med en ring. Denna fälg har litet hål.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau